Hírek

2010.03.17. 07:05

Németh János festőművész munkái a Répce Galériában

Először vendégeskedik alkotásaival Répcelakon Németh János festőművész, a Rumi Rajki Műpártoló Kör tagja, aki a Nyitott Tér Kulturális Egyesület 79. tárlatán mutatkozik be.

Simon Erzsébet

Az egyesület 79. tárlatának vendégét valószínűleg kevesen ismerik Répcelakon - tette hozzá. Balogh Péter ezért rögvest be is mutatta a művészt. Németh János a kisalföldi Cakóháza szülötte, de 1960 óta Kőszegen él. Hivatása szerint földrajz és rajz szakos tanár, ám ez a megnevezés valójában nem is pontos: őrá a klasszikus pedagógus név illik. Ugyanis ő nemcsak tanított a kőszegi Jurisics Gimnáziumban, hanem szakkört is vezetett és vezet ma is: rajzolásra oktatja és a művészet szeretetére neveli a fiatalokat. Németh János tagja több civil szervezetnek, előadásokat tart, ha kell, idegenvezetést vállal, s csaknem két évtizede ő rajzolja be minden áprilisban a híres kőszegi Szőlő Jövések Könyvébe a friss hajtásokat bemutató illusztrációkat. Kőszeg köztiszteletben álló polgára, típusa annak a kisvárosi mindenes-értelmiséginek, aki nélkül a település szegényebb lenne. A Répce Galérián kiállított képei ízelítőt adnak több évtizedes munkásságából, arról, miként is látja ő a világot.

Németh János elsősorban nem a festészetéből él meg, s ez kellő szabadságot ad neki arra, hogy azt fesse, rajzolja, ami neki kedves, ami megragadja, ami mögött mélyebb tartalom van, amire érdemes emlékezni - fejtegette Balogh Péter. Számos alkotását magángyűjtők őrzik, s ez egyben visszaigazolását is adja értékteremtő tevékenységének - szögezte le a műpártoló kör elnöke. Németh János a témáit tekintve elsősorban tájképfestő. Ars poeticája szerint munkáimban a látványon túl azokat az esztétikai értékeket és humánus tartalmakat kerestem, amelyek az ember és természet örök kapcsolatára utalnak. Pasztelljei, akvarelljei vagy olajfestményei arról árulkodnak, hogy szereti a természetet, annak csendjét. A teremtett világ, az ember és táj kapcsolata, az ebből fakadó esztétikai érték fontos a számára. Meg tudja ragadni a táj lelkületét - legyen az Erdélyben vagy Kőszeghegyalján -, közel hozva azt a nézőkhöz, amint az a Csíki falu, a Szárhegyi kolostor, a Vörös kereszt, vagy a cáki képek, a Faluvége című alkotásainál tapasztalható.

Bár Balogh Péter a tagtársát tájképfestőként jellemezte, azért más témák is megfogták a festőt. Egyes képein felsejlik a Don-kanyar rettenete, de elkalandozott a szürrealizmus területére, látomásszerűen aktualizálva régi évszázadokat. Expresszív vonásokat is őriznek a képei, s a portréfestészet sem áll távol tőle. A változatos témákon kívül a képek a művész eszközeiről is nyilatkoznak. Olaj, pasztell, akvarell vagy rézkarc - mindegyiket a művészi hitvallása szolgálatába tudja állítani.

 

Az egyesület 79. tárlatának vendégét valószínűleg kevesen ismerik Répcelakon - tette hozzá. Balogh Péter ezért rögvest be is mutatta a művészt. Németh János a kisalföldi Cakóháza szülötte, de 1960 óta Kőszegen él. Hivatása szerint földrajz és rajz szakos tanár, ám ez a megnevezés valójában nem is pontos: őrá a klasszikus pedagógus név illik. Ugyanis ő nemcsak tanított a kőszegi Jurisics Gimnáziumban, hanem szakkört is vezetett és vezet ma is: rajzolásra oktatja és a művészet szeretetére neveli a fiatalokat. Németh János tagja több civil szervezetnek, előadásokat tart, ha kell, idegenvezetést vállal, s csaknem két évtizede ő rajzolja be minden áprilisban a híres kőszegi Szőlő Jövések Könyvébe a friss hajtásokat bemutató illusztrációkat. Kőszeg köztiszteletben álló polgára, típusa annak a kisvárosi mindenes-értelmiséginek, aki nélkül a település szegényebb lenne. A Répce Galérián kiállított képei ízelítőt adnak több évtizedes munkásságából, arról, miként is látja ő a világot.

Németh János elsősorban nem a festészetéből él meg, s ez kellő szabadságot ad neki arra, hogy azt fesse, rajzolja, ami neki kedves, ami megragadja, ami mögött mélyebb tartalom van, amire érdemes emlékezni - fejtegette Balogh Péter. Számos alkotását magángyűjtők őrzik, s ez egyben visszaigazolását is adja értékteremtő tevékenységének - szögezte le a műpártoló kör elnöke. Németh János a témáit tekintve elsősorban tájképfestő. Ars poeticája szerint munkáimban a látványon túl azokat az esztétikai értékeket és humánus tartalmakat kerestem, amelyek az ember és természet örök kapcsolatára utalnak. Pasztelljei, akvarelljei vagy olajfestményei arról árulkodnak, hogy szereti a természetet, annak csendjét. A teremtett világ, az ember és táj kapcsolata, az ebből fakadó esztétikai érték fontos a számára. Meg tudja ragadni a táj lelkületét - legyen az Erdélyben vagy Kőszeghegyalján -, közel hozva azt a nézőkhöz, amint az a Csíki falu, a Szárhegyi kolostor, a Vörös kereszt, vagy a cáki képek, a Faluvége című alkotásainál tapasztalható.

Bár Balogh Péter a tagtársát tájképfestőként jellemezte, azért más témák is megfogták a festőt. Egyes képein felsejlik a Don-kanyar rettenete, de elkalandozott a szürrealizmus területére, látomásszerűen aktualizálva régi évszázadokat. Expresszív vonásokat is őriznek a képei, s a portréfestészet sem áll távol tőle. A változatos témákon kívül a képek a művész eszközeiről is nyilatkoznak. Olaj, pasztell, akvarell vagy rézkarc - mindegyiket a művészi hitvallása szolgálatába tudja állítani.

 

Németh János elsősorban nem a festészetéből él meg, s ez kellő szabadságot ad neki arra, hogy azt fesse, rajzolja, ami neki kedves, ami megragadja, ami mögött mélyebb tartalom van, amire érdemes emlékezni - fejtegette Balogh Péter. Számos alkotását magángyűjtők őrzik, s ez egyben visszaigazolását is adja értékteremtő tevékenységének - szögezte le a műpártoló kör elnöke. Németh János a témáit tekintve elsősorban tájképfestő. Ars poeticája szerint munkáimban a látványon túl azokat az esztétikai értékeket és humánus tartalmakat kerestem, amelyek az ember és természet örök kapcsolatára utalnak. Pasztelljei, akvarelljei vagy olajfestményei arról árulkodnak, hogy szereti a természetet, annak csendjét. A teremtett világ, az ember és táj kapcsolata, az ebből fakadó esztétikai érték fontos a számára. Meg tudja ragadni a táj lelkületét - legyen az Erdélyben vagy Kőszeghegyalján -, közel hozva azt a nézőkhöz, amint az a Csíki falu, a Szárhegyi kolostor, a Vörös kereszt, vagy a cáki képek, a Faluvége című alkotásainál tapasztalható.

Bár Balogh Péter a tagtársát tájképfestőként jellemezte, azért más témák is megfogták a festőt. Egyes képein felsejlik a Don-kanyar rettenete, de elkalandozott a szürrealizmus területére, látomásszerűen aktualizálva régi évszázadokat. Expresszív vonásokat is őriznek a képei, s a portréfestészet sem áll távol tőle. A változatos témákon kívül a képek a művész eszközeiről is nyilatkoznak. Olaj, pasztell, akvarell vagy rézkarc - mindegyiket a művészi hitvallása szolgálatába tudja állítani.

 

Németh János elsősorban nem a festészetéből él meg, s ez kellő szabadságot ad neki arra, hogy azt fesse, rajzolja, ami neki kedves, ami megragadja, ami mögött mélyebb tartalom van, amire érdemes emlékezni - fejtegette Balogh Péter. Számos alkotását magángyűjtők őrzik, s ez egyben visszaigazolását is adja értékteremtő tevékenységének - szögezte le a műpártoló kör elnöke. Németh János a témáit tekintve elsősorban tájképfestő. Ars poeticája szerint munkáimban a látványon túl azokat az esztétikai értékeket és humánus tartalmakat kerestem, amelyek az ember és természet örök kapcsolatára utalnak. Pasztelljei, akvarelljei vagy olajfestményei arról árulkodnak, hogy szereti a természetet, annak csendjét. A teremtett világ, az ember és táj kapcsolata, az ebből fakadó esztétikai érték fontos a számára. Meg tudja ragadni a táj lelkületét - legyen az Erdélyben vagy Kőszeghegyalján -, közel hozva azt a nézőkhöz, amint az a Csíki falu, a Szárhegyi kolostor, a Vörös kereszt, vagy a cáki képek, a Faluvége című alkotásainál tapasztalható.

Bár Balogh Péter a tagtársát tájképfestőként jellemezte, azért más témák is megfogták a festőt. Egyes képein felsejlik a Don-kanyar rettenete, de elkalandozott a szürrealizmus területére, látomásszerűen aktualizálva régi évszázadokat. Expresszív vonásokat is őriznek a képei, s a portréfestészet sem áll távol tőle. A változatos témákon kívül a képek a művész eszközeiről is nyilatkoznak. Olaj, pasztell, akvarell vagy rézkarc - mindegyiket a művészi hitvallása szolgálatába tudja állítani.

 

Bár Balogh Péter a tagtársát tájképfestőként jellemezte, azért más témák is megfogták a festőt. Egyes képein felsejlik a Don-kanyar rettenete, de elkalandozott a szürrealizmus területére, látomásszerűen aktualizálva régi évszázadokat. Expresszív vonásokat is őriznek a képei, s a portréfestészet sem áll távol tőle. A változatos témákon kívül a képek a művész eszközeiről is nyilatkoznak. Olaj, pasztell, akvarell vagy rézkarc - mindegyiket a művészi hitvallása szolgálatába tudja állítani.

 

Bár Balogh Péter a tagtársát tájképfestőként jellemezte, azért más témák is megfogták a festőt. Egyes képein felsejlik a Don-kanyar rettenete, de elkalandozott a szürrealizmus területére, látomásszerűen aktualizálva régi évszázadokat. Expresszív vonásokat is őriznek a képei, s a portréfestészet sem áll távol tőle. A változatos témákon kívül a képek a művész eszközeiről is nyilatkoznak. Olaj, pasztell, akvarell vagy rézkarc - mindegyiket a művészi hitvallása szolgálatába tudja állítani.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!