Hírek

2013.05.21. 11:04

A béremelés érdekében sztrájkolnak a vasutasok?

Szombathely - A bérmegállapodás körüli időhúzást látva a Vasutasok Szakszervezetének választmánya akár már csütörtökön dönthet a sztrájkról, annak időpontjáról. A vasutasok öt éve nem kapnak béremelést.

Kiss Tamás

Néhány napja ülésezett a Vasutasok Szakszervezetének Sztrájkbizottsága, s az összejövetelen  Németh Tamás, a VSZ szombathelyi képviseletvezetőjének elmondása szerint a béremelések ügye is szóba került. Németh Tamás a Vas Népének elmondta: a három legnagyobb vasutas munkavállalói szervezetet (a Mozdonyvezetők Szakszervezetét, a Vasutasok Szakszervezetét és a VDSzSz Szolidaritást) tömörítő Vasutas Szakszervezetek Szövetsége novemberben jelezte a MÁV Zrt. vezetőinek, hogy tarthatatlan, hogy a vasutasok öt éve kimaradnak a bérfejlesztésekből. Az állami társaság először arra hivatkozott, hogy az adótörvények decemberi elfogadása előtt nem lehet valóban érdemi döntést hozni, majd januárban a kormányhoz irányította a szakszervezeteket. A kabinet viszont a munkáltatói és munkaadói szervezeteket is felsorakoztató Állandó Konzultációs Fórum hatáskörébe utalta az ügyet azzal, hogy amennyiben ott majd országos bérmegállapodás születik, az emelés a vasutasok fizetésére is érvényes lesz.

A munkavállalók az említett fórumon a várható inflációnak megfelelő béremelést kértek, a munkáltatói szervezetek közül a VOSZ azonban ebbe nem ment bele, így nem lett megegyezés. Az ennek nyomán a VOSZ székháza elé tüntetést szervező szakszervezetek már április közepén országos vasutassztrájkot helyeztek kilátásba, ha az említett bérajánlásról belátható időn belül nem születik megállapodás. Márpedig úgy tűnik, hogy ez a nagy helyzet. A munkáltatói, a munkavállalói és a kormányoldal szerdán asztalhoz ül az ügyben, s ha nem történik előrelépés, a Vasutasok Szakszervezetének választmány csütörtökön dönthet az országos sztrájk elrendeléséről.

 

Németh Tamás: előkészítetlen volt a pótjegy bevezetése (Fotó: Szendi Péter)

Az állami szférában a posta és az egészségügy esetében a kormány már döntött a béremelésről, s az energiaszektornak is van erre ígérete, húzta alá Németh Tamás, aki szerint a vasutascsaládok számára a gyorsvonati pótjegy bevezetése is hátrányos. Az új szabályozás nyomán a vasutasok hozzátartozói és a május közepéig szintén ingyen utzó nyugdíjasok is kénytelenek megfizetni a gyorsvonati pótjegyet, ráadásul: a bevezetett plusz költség letereli az utasokat a vasútról, s ez vasutas munkahelyek megszűnésével fenyeget.

A gyorsvonati pótjegy bevezetést egyébként is előkészítetlennek tartják a szakszervezetek. Németh Tamás példaként elmondta, a Szombathely-Sárvár vonalon, ahol döntően gyorsvonatok közlekednek, a rendelet pénteki módosításáig az utasok kétszer is megfizették a pótjegyet. Ennek díja 100 kilométer alatti távolság esetén, így a megyeszékhely és Sárvár között is, 150 forint lett volna. Ehhez képest az utasok 300 forintot fizettek, 150 forint a Szombathely-Porpác vonalat üzemeltető GySEV Zrt., 150 forint a vasúti pályát Porpáctól fenntartó MÁV-hoz került...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!