Hírek

2014.03.05. 17:15

Kiből lehet jó segítő?

Vas megyében jelenleg húsz önkéntes fogadja a lelki elsősegély telefonszolgálat 116-123-as számára beérkező hívásokat. Lehetnének többen is.

Nagy Ildikó

Magányosság, munkanélküliség, létbizonytalanság, munkahelyi megfelelési kényszer: néhány azon problémák közül, amelyek miatt gyakorta nyúlnak telefonhoz és hívják a lelki elsősegély telefonszolgálat számát a gondjaikkal egyedül megbirkózni nem tudó emberek.

A 116-123-as számra érkező, egy ideje már mobiltelefonról is kezdeményezhető hívások egy része egy szombathelyi irodában csörög. Hogy pontosan hol, az ugyanúgy nem publikus, mint a hívásokat fogadó önkéntes segítők kiléte. A telefonos lelki elsősegély ugyanis anonim: sem a hívónak, sem a segítőnek nem kell bemutatkoznia.

Prádli Edit, a telefonszolgálatot Vas megyében működtető Telehumanitás Szombathelyi Mentálhygiénés Egyesület elnöke. Fotó: Horváth Csaba

Vas megyében – miután a Markusovszky kórház kihátrált – a Telehumanitás Szombathelyi Mentálhygiénés Egyesület felel a szolgálat működtetéséért. A képzéseket, tréningeket magában foglaló szakmaiságért éppúgy, mint a szükséges feltételek előteremtéséért.

– Az önkormányzat adja a helyiséget, és pénzzel is támogatja a szolgálatot, az szja egy százalékokból és pályázatokból teremtjük elő a működésünkhöz szükséges pénzt – mondja Prádli Edit, az egyesület elnöke.

– A megyében jelenleg húsz önkéntes segítő fogadja a hívásokat – teszi hozzá. A kívülálló azt gondolhatja, ez nem kevés, ám ha belegondolunk, hogy mindennap este 7-től reggel 7-ig fogadnia kell valakinek a hívásokat, és ez a társaság felének havi két ügyeletet jelent, akkor mindjárt kevésnek tűnhet ez a szám. És persze tegyük hozzá azt is, hogy ez a segítés önkéntes.

De kiből lehet jó segítő?

– Alapszabály, hogy a telefonszolgálat munkatársai nem adhatnak tanácsokat. Az ő dolguk az, hogy meghallgassák a hívót, majd beszélgetéssel, kérdésekkel elérjék azt, hogy maga jöjjön rá a helyes megoldásra. Rá kell vezetni arra, hogy felismerje, mi lehet a kiút a helyzetéből – magyarázza Edit.

Azoknak, akik a szolgálat önkéntes segítői szeretnének lenni, először egy motivációs levelet kell írniuk, amelyben kifejtik, miért jelentkeztek. Ezt követi egy elméleti képzés, majd a gyakorlat. A jelentkezők először a mentorukkal együtt ügyelnek, és figyelik, hogyan dolgozik. A gyakorlati képzés részeként „kitalált" helyzeteket is kezelniük kell. Végül a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségénél tesznek vizsgát.

Bizonyára mindenkiben ott motoszkál a kérdés: vajon éles helyzeteket is sikerült már megoldaniuk a segítőknek? Edit bólogat, és arról a középkorú férfiról mesél, aki úgy érezte, hogy kilátástalanságában csak az öngyilkosság lehet a megoldás.

– Ilyenkor a segítőnek az a feladata, hogy kapaszkodókat kínáljon a férfi számára. Vannak-e gyermekei, unokái, akiknek hiányozna. Mi lenne velük az édesapjuk, nagyapjuk nélkül. És egyáltalán: mi oldódna meg az öngyilkossággal. Szerencsére ebben az esetben is jól dolgozott a segítő, hiszen a hívó azzal tette le a telefont: „köszönöm, hogy meghallgatott."

Edit nem titkolja, hogy ez a szolgálat néha bizony pszichésen megterhelő, ám a „rendszer" erre is nyújt megoldást: úgynevezett szupervíziókon közösen kitárgyalják a nehezebb eseteket, a kiégés megelőzése végett pedig tréningeket is tartanak.

Az elnök azt mondja, folyamatosan szükségük lenne új segítőkre, fiatalítani szeretnének. Akit érdekel az önkéntes szolgálat, az a Telehumanitás Szombathelyi Mentálhygiénés Egyesület címére (Szombathely, Kisfaludy u. 1. vagy [email protected]) megküldött motivációs levéllel jelentkezhet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!