Hírek

2014.12.11. 15:19

A főutak a halálutak Vas megyében: lesz-e szigorúbb rendőri jelenlét az utakon?

Az év második felében szinte minden hónapra jutott egy halálos kimenetelű baleset a megyében, és az ütközések száma is jelentősen emelkedett. A megkérdezettek szerint az utak állapota, a stressz, és az időjárás változása tekinthető a legfőbb okoknak. Lesz-e szigorúbb rendőri jelenlét a romló statisztikák miatt?

Budai Dávid

Ebben az évben megszaporodtak a halálos kimenetelű balesetek Vas megyében: a legutóbbi tegnap történt Kőszegfalvánál. Annak jártunk utána, hogy a statisztika igazol-e minket, és ha igen, milyen okok állnak a háttérben. Összegyűjtöttünk hét olyan halállal végződő balesetet az idei év második feléből, ami nagy publicitást kapott, szinte nem volt olyan hónap, hogy valaki ne vesztette volna életét a megye útjain.

Az év halálos balesetei

Májusban frontálisan ütközött egy személyautó és egy kisteherautó a 84-es főúton Káld és Sárvár között Gérce közelében, a személygépkocsit vezető 31 éves Káldi férfi halt meg a balesetben. Júniusban két kisteherautó ütközött szintén a 84-es főúton, a Sajtoskál és Nemesládony közötti útkereszteződésben, itt egy 58 éves váti férfi halt meg. Szintén júniusban a 84-es és a 88-as út kereszteződésében két személyautó ütközött, a balesetben két ember halt meg. Szeptemberben a 87-es főúton egy cementet szállító kamion és egy személyautó rohant egymásba frontálisan, itt a személyautó vezetője vesztette életét. Októberben Hegyhátsál és Hegyháthodász között ütközött egy személyautó és egy mikrobusz a 76-os számú főúton, a balesetben egy 28 éves zalaegerszegi férfi halt meg. Novemberben Gencsapátiban ütközött álló teherautónak egy személyautó, az ütközés következtében a sofőr életét vesztette. Tegnap pedig a 87-es számú főúton vesztette életét egy kőszegi nő, mikor kocsijával egy furgonnak ütközött a kőszegfalvi leágazónál.

 

Rosszabbak vagyunk az átlagnál

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból kitűnik, hogy 2014 első félévében Vas megye baleseti statisztikája az országosnál is nagyobb mértékben romlott. Míg hazánkban, az első félévben 7,5 százalékkal, addig Vas megyében 9,4 százalékkal nőtt a közúti balesetek száma. A tízezer lakosra vetített mutató alapján a megye a második legkedvezőtlenebb helyet foglalta el a területi rangsorban. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy míg 10 ezer lakosra lebontva 2014 első félévében országosan 7,3 eset történt, addig Vas megyében 8,7 ugyanez a szám.

A januártól júniusig tartó időszakban összesen 222 baleset történt a megye közútjain. A balesetek túlnyomó többsége járművezetők hibájából következett be, 4,5%-áért pedig a gyalogosok voltak a felelősek. Az első félév végéig 287 személy sérült meg a megye közútjain, 4,7% százalékkal több, mint tavaly ilyenkor. Az előző évinél eggyel többen veszítették életüket. A népesség számához viszonyítva a legtöbb baleset Budapesten, Vas és Komárom-Esztergom megyében következett be. A statisztikai adatokból az látszik, hogy valóban több baleset történt az idei év első felében a megyében a tavalyi év azonos időszakához képest.

 

Nem egyszerű a közlekedés rendjének a megváltoztatása

Pécsi Norbert Sándort, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetőjét az aggasztó statisztikai adatok okairól és a lehetséges megoldásokról kérdeztük. Az osztályvezető elmondta: a súlyosabb kimenetelű balesetek leggyakrabban a forgalmas főutakon következnek be, ezt igazolni látszik, hogy az általunk összegyűjtött tragikus esetek is egy kivételével a főutakon történtek. Ha egy-két hét alatt több baleset történik egy adott helyszínen, az még nem elegendő. A forgalmi rend megváltoztatásához, elengedhetetlen egy helyszíni szemle, több évre visszamenően elemezni kell a baleseti statisztikákat, egyeztetni kell a társszervekkel, a rendőrséggel és belterület estén az önkormányzatokkal.

A sebességkorlátozás nem old meg mindent. Tapasztalatai szerint a balesetek zöme nem az úthibák, hanem vezetéstechnikai problémák miatt történik. Az is fontos ok, hogy az időjárás változásaira késve reagálnak a sofőrök. Ha meleg- vagy hidegfront érkezik, láthatóan több az ütközés. Ha a szakemberek mégis úgy döntenek, hogy egy szakaszon sebességkorlátozást vezetnek be, akkor sokszor a közúti táblák sem elégségesek, mivel az autóvezetők a jelzéseket gyakran figyelmen kívül hagyják.

Példaként említette a 85-ös főút csornai szakaszát, ahol hiába van 30-as tábla, szinte kivétel nélkül mindenki figyelmen kívül hagyja a jelzést. Forgalomcsillapító sziget, vagy például egy körforgalom megépítése akár a 100 millió forintot is meghaladhatja. Így sok esetben egy szakasz biztonságosabbá tétele, nem csak szakmai, hanem pénzkérdés is.

Grafika: Tóth Szabolcs

A stressz és a figyelmetlenség lehet a magyarázat

Szerettük volna megismerni egy autómentő véleményét is, hiszen ők azok, akik a közúti balesetekkel nap, mint nap kapcsolatba kerülnek. Zsömbölygei Péter szerint a balesetek száma nem növekedett, a legrosszabb 2006-2007-ben volt, ahhoz képest a helyzet sokat javult. Azt azonban ő is tapasztalja, hogy a balesetek egyre súlyosabb kimenetelűek. A vállalkozó szerint ugyan az utak minősége sok esetben nem kielégítő, de döntően a figyelmetlenség és a stressz az ok. Felhívta a figyelmet arra, hogy annak ellenére több súlyos baleset történt a megyében a közelmúltban, hogy az ónos eső elkerülte térségünket.

A megoldás csak az lehet, ha az autósok jobban odafigyelnek és szerinte a komolyabb rendőri jelenlét segíthetné a balesetek megelőzését.

Úgy tudjuk, a Vas megyei rendőrség berkein belül eddig kimondatlan konszenzus volt arról, hogy addig, amíg a statisztikai mutatók nem romlanak, nem lesz fokozott és kiemelten szigorú rendőri jelenlét a megye útjain. (Persze traffipaxokat és kampányszerű ellenőrzéseket eddig is használt a rendőrség.) Megkerestük a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságot, hogy a több baleset miatt számíthatnak-e az autósok megerősített rendőri jelenlétre az utakon, Takács Zoltán sajtóreferens későbbre ígért választ.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!