Hírek

2015.02.28. 10:00

Hazánk a cukrosok országa

Szombathely - A Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központja folytatja az őszi félévben megkezdett Nyugdíjas egyetem nyilvános előadássorozatát. A második szemeszter első előadása az egészséges táplálkozásról szólt.

Bajdó Bettina

Az egyetem dísztermében dr. Scheidné dr. Nagy-Tóth Erika egyetemi docens az egészséges táplálkozás rejtelmeibe avatta be a résztvevőket. Próbálta eloszlatni a tévhiteket, utat mutatni a sokfelől, sokféleképpen hallott információk útvesztőjében. Az egyetemi docens csak szőr mentén ment bele az anatómiába, csak annyit említett meg, hogy az emberi testet száztrillió sejt alkotja, óránként 100 milliárd sejt hal el. Ezek helyét új sejtek veszik át, melyeket táplálni kell! A szervezet működésének az alapja a táplálkozás, melyből energiát nyerünk.

- Egy egészséges felnőtt évente fél tonna élelmet fogyaszt el - folytatta az egyetemi docens. - Ez meghatározza közérzetünket, jólétünket és betegségeinket is. Ez a mennyiség azonban alaposan igénybe veszi az emésztéssel foglalkozó szerveinket. A bélcsatorna körülbelül 7,5-8 méter hosszú csőrendszer. Kiterítve körülbelül 200 négyzetméterre elegendő, azt is mondhatnánk, hogy egy teniszpálya van belénk sulykolva. Az ember őse kezdetben növényevő volt, körülbelül egymillió évvel ezelőtt alakult ki a vegyes táplálkozás. Félmillió éve ismeri a tüzet az ember, tejet pedig mindössze 200 éve fogyaszt. Ez utóbbi pedig nem biztos, hogy jótékony hatással van a szervezetünkre. Nem véletlen, hogy ennyi laktózérzékeny ember él a világon. Azt tanácsolom, hogy ne igyunk sok tejet.

Megtudhattuk, hogy míg régen azt mondták, hogy ne fogyasszunk sok tojást, mára ez a nézet megváltozott. A mostani elvek szerint hetente négy-öt tojást is meg kellene enni ahhoz, hogy egészségesen táplálkozzunk. A koleszterinnel kapcsolatos felfogás is megváltozott. Az előadó nem arra buzdította a közönséget, hogy kanállal egyék a disznózsírt, de fontos a szervezetnek, mert egyes hormonok ebből épülnek fel.

- Nagy a különbség a születéskor várható élettartamban a nyugati országok és Magyarország között - mondta dr. Scheidné dr. Nagy-Tóth Erika. Ebből főleg az egészségben eltöltött évek számítanak, amely a férfiaknál 10, a nőknél hat-nyolc évvel rövidebb, mint Európában. Persze ezt sok összetevő befolyásolja, mint például az életmód, vagyis az egészséges táplálkozás és a mozgás. A genetika, a környezeti hatások, az egészségügyi ellátás. Az biztos, hogy megváltozott a táplálkozásunk, és ez magával hozta a civilizációs betegségeket is. Emelkedett a cukrok, a szénhidrátok fogyasztása, viszont csökkent a növényi fehérjék fogyasztása. Míg vadászó, gyűjtögető életmódot folytató őseink napi egy gramm sót ettek, ma ez a magyar nőknél napi 12 gramm, a férfiaknál 18. Az ajánlott bevitel két gramm lenne. Míg elődeink rostokból 40 grammot vittek be naponta, ez mára 15-20 grammra csökkent. Magyarország a cukrosok országa, ez az elhízással, a táplálkozással függ össze. Az emberek és a gyerekek többsége túlsúlyos, elhízott .

A kövérség veszélyes, magas vérnyomást, szívbetegséget, epekövességet és degeneratív ízületi betegségeket vonhat maga után. Táplálkozásunkban az egészséges az lenne, ha sok gabonafélét ennék, természetesen teljes őrlésűeket, illetve zöldségeket, főzelékeket és gyümölcsöket. Kisebb részben sovány húsokat, sovány tejet, tejtermékeket és csak nagyon kevés cukrot és zsírt. A legfontosabb a kiegyensúlyozott táplálkozás lenne, ezért az egyetemi docens szerint az sem jó, ha valaki vegetáriánus és csak gabonaféléken él.

Szóba kerültek még az Omega zsírsavak. Az Omega 3, mely gátolja a gyulladást. Régen péntekenként halnapot tartottak az üzemi konyhákon, mára ez elveszett. Pedig hetente kétszer ajánlott halat fogyasztani, hogy legyen elég Omega 3 a szerveztünkben. az Omega 6 növényi olajokban található meg, ennek a fogyasztását viszont csökkenteni kellene, mert gyulladás- és daganatelősegítő hatása van - hallhatták az előadás hallgatói.

A vitaminok kiürülnek a szervezetünkből, ezért fontos, hogy odafigyeljünk a pótlására. Főleg a téli időkben nem árt pótolnunk ezeket. A D-vitamin például a csukamájolajban, a halakban, a májban, a tojásban, a vajban, a margarinban és a gombákban található meg. Az E-vitaminról köztudott, hogy késlelteti az öregedést, ezt gabonafélékből és magokból vehetjük magunkhoz.

Ezek is érdekelhetik