Hírek

2017.01.14. 18:45

Nincs előtte akadály - Száguldás vadregényes tájakon

Sokak szerint az off-roadosok mást sem csinálnak, mint kimennek az erdőkbe és feldúlják a környezetet. Másként vélekednek azok, aki ismerik Polgár Tamás hobbiját.

Elek Szilveszter

Az off-roadosok számára az út ott kezdődik, ahol másoknak véget ér – szögezi le Polgár Tamás autószerelő mester, aki a sportág egyik neves alakja nem csupán Vas megyében, hanem az egész országban. Nem csoda hát, hogy ez a kalandokkal teli, izgalmas világ magába szippantotta a kocsik világához amúgy is közel álló férfit.

– Körülbelül húsz évvel ezelőtt elmentünk egy terepjáró- találkozóra Somogybabodra – kezdi történetét Polgár Tamás. – Ez a magyarországi off-roadosok Mekkája. Úgy tartják, hogy ott kezdődik minden. De azt is szokták mondani, hogy ott is fejeződik be – fűzi hozzá a versenyző, majd felnevet. – Erre a terepjáró-találkozóra még vas nélkül, gyalogosan mentünk ki, csupán nézőként. A bestiális gépek között járkálva hamar rájöttünk, hogy ezt így nem lehet tűrni, kell nekünk is valamilyen autó. Így a következő somogybabodi terepjárós találkozóra elvittük édesapám akkori autóját, egy kicsi Suzukit – meséli. A versenyző rövidesen saját autót is szeretett volna. – Elkezdtünk böngészni az interneten és rábukkantunk egy Suzukira – mondja. – Minimális átalakítások után ezzel indultunk először versenyen, utcai kategóriában, amelybe akár teljesen hétköznapi, rendszámos kocsikkal is be lehet nevezni. Ezekre esetleg durvább mintázatú gumikat szoktak tenni. Az offroad versenyekben természetesen több kategória is van. A belépő kategória az utcai, amelynek van kicsi és nagy alkategóriája is. A kicsiben az 1600 köbcentiméter alatti kocsik versenyeznek, a nagyban pedig azok, amelyekben ennél nagyobb erőforrás dolgozik. Aztán jön a profi kategória. Abban is van kicsi és nagy alkategória, a kocsik besorolása szintúgy attól függ, hogy a motorjuk lökettérfogata meghaladja-e az 1600 köbcentimétert vagy sem. Ez után az extrém kategória jön, amely a véleményem és a tapasztalataim szerint a legerősebb ágazat. Ebben már rendkívül komolyan átalakított, profi terepjárók mérettetik meg magukat. Viszont van még ennél is feljebb. Az épített kategóriában olyan vasak szerepelnek, amelyeket már teljesen átalakítottak. Ezen versenyautók formája a négy keréktől eltekintve szinte alig emlékeztet az utcán látható kocsikéhoz – fejti ki az autószerelő mester.

Polgár Tamás versenyautója kemény harcos. Az autószerelő mester szerint sok szép eredményt fog még elérni a Raptor volánja mögött
Fotó: Unger Tamás

- Ezt a Suzukit az autószerelő kollégáimmal együtt már mi is elkezdtük fokozatosan átépíteni az akkori legjobb tudásunk szerint - folytatja Polgár Tamás. - Kapott egy szett strapabíróbb gumit és erősebb motort is. Így már felkészülten benevezhettünk a profi kicsi kategóriába, ahol rengeteget versenyeztünk. Sok jó eredményt értünk el az autóval, többek között ezzel arattam le az első győzelmemet is - emlékezik vissza a versenyző, majd hozzáfűzi, hogy rengeteg szép emléke fűződik ahhoz a kocsihoz. Ezek közül sokat megörökítenek az irodája falán lógó bekeretezett fotók.

Polgár Tamás és csapata egy idő elteltével azonban már kicsinek érezte ezt az autót, ezért átnyergeltek nagyobb kategóriába, vagyis az extrémbe. - Körülbelül hét évvel ezelőtt vásároltam egy 1988-as évjáratú Toyota Land Cruisert, aminek már 2500 köbcentiméteres erőforrás dolgozik az orrában - meséli az autószerelő mester.

Polgár Tamás és csapata az évek során rengeteg versenyt megjárt, sokszor kértek tanácsokat e témában jártas barátaiktól és tanulmányozták az autóikat. Így a Toyota átépítésébe már profibb módon tudtak belekezdeni. - Mielőtt elkezdenénk átalakítani egy versenyautót, terveket kell készítenünk, hogy mit is szeretnénk pontosan, illetve mik a lehetőségeink - hangsúlyozza az autószerelő mester. - A terepjárót aztán futamról futamra tanulmányozni kell, a gyengülő alkatrészeit pedig minél előbb ki kell cserélni erősebbre, ugyanis ezek a kemény terepen zajló, gyors megmérettetések próbára teszik a vasakat. Egy versenyautó elkészültéig több év is eltelhet. A Toyotánkat például két és fél évig építettük - ecseteli Polgár Tamás. A fejlesztésekkel eltelt idő hosszúságát mi sem mutatja jobban, mint hogy a lelkes versenyző ez alatt átült egy profi, kicsi kategóriás Suzukiba, és azzal mérettette meg magát.

Miután elkészült, Polgár Tamás Toyotája egy igazi szörnyeteg lett. - A terepjáró motorja, váltója és alváza még gyári, de a turbója egy Audi A6-osból van, az adagolóját is fejlesztettük, a futóművét egy Nissan Patrolból emeltük át, törhetetlen féltengelyekkel és prémium minőségű, Ausztráliából származó differenciálzárral vérteztük fel, illetve lekicsinyítettük, átalakítottuk a karosszériáját is - részletezi a versenyző. Az így szinte teljesen megújuló vas a Raptor névre hallgat. - Minden off-roados elnevezi a kocsiját - Polgár Tamás elmosolyodik. - Amikor Olaszországban kirándultunk, láttunk egy hullámvasutat. Ennek a sárkányos mintázatú szerkezetnek Raptor volt a neve. Akárcsak az én versenyautóm, az is gyorsan és könnyedén vette az akadályokat, ezért kereszteltük a kocsinkat a hullámvasút nyomán Raptornak - meséli.

De vajon megérte ennyi időt és erőfeszítést fektetni a Raptorba? - Természetesen! - vágja rá Polgár Tamás rögtön. - Ez a verda nagy harcos, sok első, második és harmadik helyezést gyűjtöttünk be vele. Habár volt, amikor sajnos be sem tudtuk fejezni a futamot: röviddel azután, hogy az autó elkészült, és még tesztelve is alig volt, beneveztünk vele egy versenyre. A versenyt már a felénél fel kellett adnunk, úgy jöttünk le a pályáról, hogy már csak egy keréken volt hajtás. Emiatt persze nem szabad csüggedni, a hibákból tanulni kell, az autót még most is fejlesztjük - hangsúlyozza az autószerelő mester, aki biztos benne, hogy sok sikert fog még elérni a Raptor volánja mögött.

Habár, Polgár Tamás megjegyezte, nem csupán az elsöprő sikerek a fontosak. - Ezek a versenyek kemények, éppúgy megterhelik a pilótát, mint a navigátort és az autót - mondja. - Bár csak az első hármat díjazzák, számomra minden siker és befejezett futam ugyanannyit ér, egyaránt büszke vagyok az összesre - a versenyző egy pillanatra elgondolkozik.

Polgár Tamást szintén büszkeséggel tölti el, hogy nagyobbik lánya, Johanna csatlakozott a csapatához és ő lett a navigátora. - A navigátornak komoly szerepe van, a futam sikeressége az ő tudásán is múlik - mondja a versenyző. - A lányom éppen olyan adrenalinfüggő, mint én, ha nem viszem el egy eseményre magammal, megsértődik - fűzi hozzá, majd felnevet.

A versenyző igyekszik minél több megmérettetésre, találkozóra ellátogatni a családjával és a csapatával. - Az off-road egyesületek remek programokat szoktak rendezni, ahol kiválóan ki tudunk kapcsolódni - Polgár Tamás elmosolyodik. - Nagyon sokan azt gondolják, hogy mi mást sem csinálunk, csak kimegyünk a hatalmas, hangos terepjáróinkkal a természetbe és roncsoljuk a környezetet. Ez tévedés, ugyanis az egyesületek nagyon sok jótékonysági rendezvényt is szerveznek. De gyakran fogunk össze, hogy aztán összeszedjük az erdőben a szemetet, vagy akár megemlíthetném azokat a falunapokat, amikor versenyzőbarátaim a gyerekeket megautóztatják ezekkel a csodajárgányokkal .

Más hasznos tettekkel is segítünk az embereken, például az extrém helyszíneken történő elsősegélynyújtásban. Ha segítségül hívnak minket, bárhol, bármikor hajlandók vagyunk együtt dolgozni a mentőkkel.

Címkék#off-road

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!