Hírek

2016.02.25. 17:15

Kevés kárt okoznak a kátyúk Vas megyében?

Megyei körkép - Idén több mint egymilliárd forintot költhet Vas megye az utak karbantartására. Tavaly összesen alig egy tucat kárbejelentés érkezett a kátyúkról.

Budai Dávid

Összesen 400 milliárd forintnyi költségvetési forrást biztosít a kormány 2020-ig a Magyar Közút Nonprofit (MK) Zrt. számára az országos közúthálózat üzemeltetésére és fenntartására - jelentette be Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára még január végén. A megállapodást azóta már alá is írták, ráadásul február végéig középtávú felújítási finanszírozási program készül az országos gyorsforgalmi, fő- és mellékúthálózat megújítására. Ha a tervet elfogadják, 2017-től évente mintegy 1200 kilométernyi közút rendbetételére nyílik lehetőség. Az elkötelezettséget jelezheti, hogy a kormány nemrégiben egy bruttó 69 milliárd forintos komplex útfelújítási program indításáról döntött. Az MK Zrt. nagyjából 32 ezer kilométernyi közutat üzemeltet, ráadásul a közeljövőben, csak gyorsforgalmi útból 400 kilométernyi, még most épülő új szakasz üzemeltetését veszi át a közútkezelő. A társaság a 2016-os költségvetésben rendelkezésre álló 60 milliárd forint után 2017-ben 73 milliárd, 2018-ban 80 milliárd, 2019-ben 88 milliárd, 2020-ban pedig 98 milliárd forint költségvetési forrást hívhat le az országos közúthálózaton végzett munkák finanszírozására.

Az Országos Közúti Adatbank (OKA) adataiból kiolvasható, hogy 2014 végén az állami úthálózat 51,7 százalékán - nagyjából 16 ezer kilométernyi közúton - rossz, csaknem 12 százalékán pedig nem megfelelő minősítést kapott. Megfelelő osztályzatú útburkolatból alig 6,4 százaléknyit jegyeztek fel, 9,2 százalék pedig jó minősítést kapott. Az elmúlt hat év adataiból kitűnik, hogy hiába sikerült évről évre a rossz minősítésű utakon pár száz kilométert faragni, 2014-ben egyszerre 1000 kilométernyi útszakasz került át rossz minősítésbe. Ebből is látszik, nem lehet halogatni tovább, hogy nagyságrendekkel nagyobb összeget pumpáljanak az aszfaltcsíkokba.

Kíváncsiak voltunk, hogy a nagyreményű tervekből Vas megye mekkora összeggel részesülhet. Marczin Bence, az MK Zrt. kommunikációs osztályvezetője elmondta, az összeg pontos elosztását a megyék részére minden évben a forráselosztás alapján határozzák meg, figyelembe véve az úthálózat hosszát, kiépítettségét, és még számos műszaki szempontot. Idén Vas megye csaknem 1,3 milliárd forintot fordíthat üzemeltetésre, karbantartásra. Ez az összeg nem kevés, főleg annak ismeretében, hogy tavaly a kátyúzási, lokális javítási munkákra összesen 9,51 milliárd forintot költöttek, amely egyébként 151 ezer tonna aszfalt felhasználását jelentette. Az ígéretek szerint ráadásul ez az összeg az ötéves támogatási szerződésnek köszönhetően 2020-ig évről évre növekedni fog. Azt egyelőre nem tudni, hogy az évi 1200 kilométerből hány kilométert újítanak majd fel Vas megyében.

A magyar utak rákfenéje a kátyú, ezért ellentétben azzal, amikor autóval vagyunk, ezúttal nem kerültük ki a kérdést. A szóvivő elmondta, mi az oka annak, ha egy mellékúton hosszú ideig nem tűnnek el a kátyúk. A közúthálózat állapotától és az időjárási körülményektől függően számos burkolathiba keletkezik az utakon. A kátyúzási igény nagyobb, mint hogy minden burkolathibát egyszerre kijavíthatnának, ezért a munkákat ütemezetten végzik. Először minden esetben a gyorsforgalmi- és főutakon, majd folyamatosan haladva a kevésbé forgalmas 4-5 számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkoznak be. A kapacitás végessége miatt az észlelt, javításra ütemezett, de még nem kijavított kátyúkra táblával hívják fel a figyelmet. A közút munkatársai folyamatosan, a lehető legrövidebb idő alatt igyekeznek kijavítani a fellelt burkolathibákat - hogy ezekből összesen mennyi van, azt lehetetlen pontosan meghatározni.

Megtudtuk, elsősorban az úthálózat állapota miatt keletkezik a sok kátyú. Az utak átlagéletkora harminc év körül van, teherbírásuk nem megfelelő, felületük nem vízzáró, ezért nem tudnak ellenállni a forgalom és az időjárás hatásainak. Márpedig a mostani csapadékos időjárás és a fagyási-olvadási ciklusok gyakori váltakozása miatt a burkolathibák száma jelentősen megnőtt az országos közúthálózaton.

Az, hogy egy befoltozott kátyú meddig tart ki, és mikor kell elölről kezdeni a javításukat, sok mindentől függ, de leginkább a kátyú kiváltó okától és a javítás technológiájától. Ahol teherbírási probléma okozza a hibát, ott a javítás sajnos nem lesz tartós, és ugyanez mondható el a téli, ideiglenes, hidegaszfalttal történő javítások egy részéről is. Igaz, hogy a közút munkatársai hideg-aszfalt felhasználásával télen is folyamatosan végeznek ideiglenes javítási munkákat a közutakon, de azt nem szabad elfelejteni, hogy a balesetveszélyes burkolathibák kijavításához megfelelő időjárási körülmények ilyenkor korlátozottak, hiszen télen is száraz és tartósan 0 fok feletti hőmérséklet szükséges a lokális burkolatjavítási munkákhoz. Tavasszal már újranyitnak a melegaszfalt-keverőtelepek, így lehetőség nyílik a tartós javítási munkák elvégzésére. Kijelenthető, hogy a tavasztól őszig tartó időszakban készülő melegaszfaltos javítások hosszabb élettartamúak.

A kátyúkról információt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elsősorban a saját útellenőri hálózatán keresztül szerez. Természetesen a lakossági és egyéb bejelentéseket is köszönettel veszik a szakemberek, és a jelzéseket igyekeznek beépíteni előzetes ütemterveikbe. 2015-ben Vas megyében összesen 13 kátyúkár-bejelentés érkezett. Ami nem sok, tekintve, hogy országosan évente több ezer bejelentést tesznek. Sokan azonban vagy nem hisznek abban, hogy valóban kifizetik a kárukat, vagy pedig csak később veszik észre, hogy a futómű megsérült. A számok azonban azt mutatják, hogy a kárbejelentések felét jogosnak találják, és fizetnek. Az viszont igaz, hogy amint megtörtént a baj, még a helyszínen dokumentálnunk kell mindent, és ezt igazolnunk is tudni kell. A bizonyítási teher ugyanis a kárigénylőt terheli, tehát a károsultnak kell igazolnia, hogy a kár ott és úgy következett be, ahogy ő bejelenti. Pontosan le kell írni, hogy hol, mikor, mi történt. Amennyiben elismerik a kárt, úgy a Magyar Közút Non-profit Zrt. intézkedik a kártérítés kifizetéséről, amennyiben pedig elutasítják a követelést, a kárbejelentő polgári peres eljárást indíthat. Marczin Bence hangsúlyozta, országos viszonylatban Vas megye közútjai az átlagnál jobb állapotúaknak mondhatók.

A megyeszékhelyen a Szova Zrt. végzi el a különböző kisebb javítási munkálatokat, így a kátyúzást is. Potyondi Nikolett, a cég sajtóreferense elmondta, a lakosság az önkormányzat Városüzemeltetési osztályán jelezheti az úthibákat. A társaság, az önkormányzat megrendelése után végzi el a javításra szoruló útszakaszokon a kátyúzást. Ezt általában téli hónapokban hideg aszfalttal teszik: megtisztítják a kátyút a szennyeződéstől, majd belehelyezik az aszfaltot, amit kézi erővel vagy géppel döngölnek az úttestbe. Ez a megoldás gyors, az útszakasz azonnal járhatóvá válik, nem kell elzárni a forgalom elől. Nemcsak hideg aszfaltos technológiával, hanem megfelelő külső hőmérséklet esetén kátyúzó géppel is javítanak úthibákat.

Megtudtuk, a keletkező kátyúk mennyisége függ az időjárástól, az utat terhelő forgalomtól és a burkolat szerkezeti felépítésétől. Tapasztalataik szerint az elvégzett munkák minősége tartós, nem szorulnak ismétlődő beavatkozásra.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!