Bemutató és elismerések átadása

2021.02.11. 19:29

Online nyitotta meg kapuját a szombathelyi hívásfogadó központ

A 112 egységes európai segély­hívó szám napját ünnepelték ma. A Szombathelyi Hívásfogadó Központ online bemutatóval készült, de gondolt legjobban teljesítő kollégáira, legfontosabb együttműködő partnereire is.

Budai Dávid

112 központ, 112 nap, kitüntetések, online bejelentkezés, 20210211, ut. Szombathely, Vas Népe / Unger Tamás

Fotó: Unger Tamás

A 112 egységes európai segélyhívó szám napját február 11-én ünnepeljük, ebből az alkalomból a hívásfogadó központok mindig megnyitották kapuikat a nagyközönség előtt. Az idén, a járvány miatt, a Szombathelyi Hívásfogadó Központnál (HIK) csak online bemutatóra volt mód. Három időpontban, három olyan teszthíváson keresztül mutatták be a hívásfogadók munkájának sokszínűségét, amelyekhez hasonlók korábban valóban befutottak hozzájuk. Mielőtt azonban az érdeklődők bepillantást nyerhettek volna, hogy milyen lehet dolgozni a HIK-nél, átadták az elismeréseket a legjobban teljesítő dolgozóknak és az együttműködő társszerveknek.

A szűk körben megtartott ünnepség résztvevőit dr. Balázs Zsolt rendőr ezredes, a HIK vezetője köszöntötte, majd hangsúlyozta, azokat díjazták, akik az elmúlt évben folyamatosan kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. Bár a díjakat a legjobbak kapták, azok minden munkatársnak szólnak – tette hozzá. Felkérte Harangozó Bertalan kormánymegbízottat beszédének megtartására és a díjak átadására. A kormánymegbízott emlékeztetett, hogy a két hívásfogadó központ együtt évi mintegy 4,4 millió hívást kezel (ebből 60 százalék jut a miskolci, 40 százalék a szombathelyi központnak), ezeknek azonban durván a fele nem valódi segélyhívás, és bár az elmúlt években sokat javult a helyzet, még mindig van mit tenni a felesleges vagy rosszindulatú telefonok ellen.

Az elismerés odaítélésekor sok szempontot vizsgálnak, egyebek mellett figyelik a hívások fogadásának gyorsaságát, a pontosságot, valamint a társszervektől, betelefonálóktól érkező visszajelzéseket is. Mindezek alapján az év hívásfogadója Tokaji-Nagy Zsófia Szilvia lett, aki 2018 novembere óta dolgozik ebben a munkakörben. Elmesélte, hatórás műszakja alatt átlagosan 60-70 hívást kezel. Minden napszaknak megvannak a jellegzetességei, a reggel általában a közlekedési baleseteké – mesélte. Vannak hívások, amelyek több mint két év elteltével is megrendítik, ezeket kollégáikkal közösen próbálják meg feldolgozni. Az egyes műszakok legjobbjai Kelemen Ágnes, ­Oszlánszkiné Nagy Renáta, Nagy Péter és Varga Zoltán lettek. Munkájukat nekik is oklevéllel és ajándékcsomaggal köszönték meg. A társszervek közül pedig a mentők, a r­­endőrség, a katasztrófavédelem, illetve a munkaerő-toborzásban nagy segítséget nyújtó Változó Világért Alapítvány egy-egy képviselője vehetett át elismerést.

A díjátadót követő online bemutatón Kőhalmi Szilvia műszakvezető-helyettestől megtudtuk, valamennyi hívásfogadó munkáját egy két monitoron futó program segíti. Jobb oldalon térkép, bal oldalon elektronikus adatlap van, ahol minden lényeges információt lehet rögzíteni, de akár konferenciabeszélgetést is kezdeményezhetnek. Az első teszthívás egy lezuhant kisrepülőről szóló bejelentés volt. A kezelő itt élt is a konferenciabeszélgetés lehetőségével, így a telefonáló egyszerre tudta minden érintettnek (mentő, tűzoltó, rendőr, légi irányítás) előadni, hogy mi történt. A második esetben a betelefonáló azt szerette volna megtudni, hogy hova vittek egy sérült fiatalembert, aki neki nagyon tetszik. A sokkal inkább szerelmi vallomásnak, mintsem segélykérő hívásnak beillő telefont a diszpécser gyorsan, de udvariasan kezelte. A harmadik bejelentés egy kigyulladt autóról szólt, amiben nem ült senki, így ez hívásfogadás szempontjából viszonylag egyszerű esetnek számított.

Kőhalmi Szilvia hangsúlyozta, nagyon könnyű eldönteni, hogy problémánk a 112-re tartozik-e. Amennyiben mentőre, katasztrófavédőre vagy ­rendőrre van szükségünk, a válasz igen, egyéb esetekben nem. Amikor segítséget kérünk, legyünk érthetőek, pontosak, lényegre törők – mondta a szakember, aki azt is hangsúlyozta, ha valaki kifejezetten rosszindulatú, félrevezető hívást indít, az akkor is lenyomozható, ha SIM-kártya nélküli telefonról vagy titkos számról teszi mindezt.

Kiemelt képünkön: Az év hívásfogadója Tokaji-Nagy Zsófia Szilvia lett, mellette balról Harangozó Bertalan kormánymegbízott, jobbról dr. Balázs Zsolt, a Szombathelyi Hívásfogadó Központ vezetője

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!