Kultúra

2009.10.20. 02:29

Börtönkomédia: KASZT-előadás, Szegezdi-rendezés

Ezt jól eltalálták: a körmendi Kastélyszínház Társulat Szegezdi Róbert rendezésében játssza a finn Tauno Yliruusi Börtönkarrier című abszurd vígjátékát; a sztori világához illő nagy ártatlansággal.

Ölbei Lívia

A három nővér Moszkvába vágyik, Valto pedig a börtönbe. Ha meggondoljuk, a kétféle vágyakozás között olyan nagy különbség nincsen. (Ráadásul se a passzív három nővér, se a túlmozgásos Valto nem ér célt. Vagy Valto talán mégis? Ez lehet a tétje az elő-adásnak.) Az biztos, hogy eredendően abszurd módon működik az ember, legföljebb a mindennapokban nem veszi észre.

Ehhez van szükség mondjuk Örkény István világlátó receptjére, amelynek nyomán mintha Tauno Yliruusi (1927-1994) is azt tanácsolná, hogy váltsunk nézőpontot: álljunk széles terpeszállásba, hajoljunk le, és nézzünk át a két lábunk között. Így áll fejtetőre, vagy inkább mutatja meg önmagát a világ a Börtönkarrier című Yliruusi-vígjátékban, amelynek - a helyzetkomikum, a félreértés dramaturgiájával a végsőkig pörgetett - alapszituációja szerint a főszereplő mindent (tényleg mindent) elkövet annak érdekében, hogy visszajuthasson a fogyasztói társadalom összes nyűgétől megszabadító, biztonságos börtönbe; de sehogy sem jár sikerrel. Ellenkezőleg: minden akciójával a rács mögé juttat valakit. Kisstílű bűnözőt, sikkasztó cégigazgatót, minisztert - mikor kit.

Yliruusi 1975-ben tűnt föl a magyar színházi életben, a Miskolci Nemzeti Színház akkor tűzte műsorára az 1971-ből való Börtönkarriert (Tapaus vapaus), amelynek magyar fordítása hamarosan megjelent nyomtatásban, más színházak is szívesen játszották; sőt, tévéjáték is készült belőle. A Börtönkarrier társadalmi iróniája és lételméleti abszurditása ma érthetőbb és átélhetőbb, mint valaha.

A körmendi Kastélyszínház Társulat a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház színművészét, Szegezdi Róbertet kérte föl a rendezésre - és milyen jól tette. A mélységében (hátra- és lefelé) megnyitott színpad, a jól mozgatható paravánelemekből szerkesztett díszlet; egyáltalán: a minden elemében átgondolt, akár az északi tisztaságot és hűvösséget is megidéző, elegáns, grandiózus, egyszerre nagyon mai és távolságtartóan stilizált (és persze profi) színpadkép annak a zalaegerszegi iskolának a hatását mutatja, amelynek sikeréhez Szegezdi Róbert is hozzájárult az elmúlt években. Az egységes színészi játék szintén - akkor már nevezzük így - a zalaegerszegi iskola jótékony hatását idézi.

Csak semmi vígjátéki szellemeskedés, elrajzolás, csak semmi ripacséria: minden szereplő nagyon takarékosan, visszafogottan játszik - pont azzal az ártatlansággal, amely természetesnek veszi az abszurdot (minthogy az is); éppen a visszafogottsággal és ártatlansággal emelve ki, hogy a helyzet, a világ egyáltalán nem ártatlan.

A lopakodó Pink Panther-zene adja meg az előadás hangulatát (a zene mindvégig fontos hatáskeltő elem marad), a háttérben kivetített börtönépület rácsozata rávetül az előtérben posztoló-pöffeszkedő rendőrre (hol a kinn?, hol a benn?); közben a rendőr óriássá növekedett, falon sétáló árnyéka fenyegetően nevetséges, groteszk képet mutat. A fekete-fehér rácsos fényjátékot a kávézóban harisnyás női láb ismétli.

Hát igen: a nő. Csak azt nem tudjuk meg soha, hogy a freudi alapon működő doktornő - miután a bigámia elkövetése céljából beszerzett három feleségjelölt elől jól elhappolta - végül is hova viszi a címszereplőt. Ki az életbe? Be a börtönbe?

(Tauno Yliruusi: Börtönkarrier. A KASZT előadása Szegezdi Róbert rendezésében. Szereplők: Tahin Zsolt, Simon Mária, Mihály Zsolt, Szentiványi Balázs, Szép Dániel, Tóth Tamás, Vörös Attila, Varga Diána, Jóna Andrea, Takáts Adrienn, Rainer Ágota, Kékesi István, Rainer Tibor, Mesterházy Dorina.)

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!