2013.04.26. 15:39
Szerelmes Munkácsy
Celldömölk - Mennyi köze lehet a pingpongnak Munkácsy Mihályhoz? Sok. A frissen megnyílt, július végéig naponta látogatható celldömölki Munkácsy-kiállítás megrendezéséhez például a celli asztalitenisz-sikerek is hozzájárultak.
A Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtárban megadják a módját: az emeleti galéria három hónapra elegáns, klimatizált kiállítótérré alakult. A Munkácsy-képeknek nemcsak állandó hőmérsékletre, a természetes fények kizárására, jól célzott megvilágításra és persze nagyon komoly biztonsági intézkedésekre van szükségük: Munkácsy sokat csodált, ma is lenyűgöző hatást keltő, valósággal lélegző kolorizmusa a bordóra festett falak előtt érvényesül igazán. A festőhöz hasonlóan munkácsi származású, az USA-ban élő műgyűjtő, Pákh Imre alapítványt hozott létre a birtokában lévő - ma már ötvenhez közelítő - Munkácsy-kép menedzselésére, utaztatására, népszerűsítésére.
A Pákh-gyűjtemény főleg olyan Munkácsy-képeket tartalmaz a rendkívül termékeny, már életében hihetetlenül népszerű festőművész szalon-korszakából, amelyeket 2005 előtt egyáltalán nem láthatott Magyarországon a közönség. Azon egyszerű oknál fogva, hogy - amint a celli kiállítás kurátora, dr. Bakó Zsuzsanna művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria főosztályvezetője fogalmazott a csütörtök esti megnyitón - ezeket a képeket szó szerint szétkapkodták: sokszor egyenesen a festőállványról kerültek magántulajdonba, aztán a szalonok falára szerte a világban. Bakó Zsuzsanna azt mondja, megrendítő élmény volt megtapasztalni az MNG Munkácsy a nagyvilágban címmel már a Pákh-gyűjtemény, a Munkácsy Alapítvány közreműködésével megrendezett 2005-ös kiállításán, hogy Munkácsy Mihály (1844-1900) ma is mennyire népszerű: azt a tárlatot több mint 360 ezren látták. A művészettörténész úgy véli: a festőművész népszerűségéhez mindenképpen hozzájárul nagy nemzetközi ismertsége, vagyis az a tény, hogy büszkék lehetünk rá. A romantikusan realista Munkácsy még ahhoz a magyar festőgenerációhoz tartozik, amely természetes módon került bele az európai képzőművészet áramába: Magyarországon az 1870-es évek elejéig nem lévén felsőfokú művészképzés, Munkácsy is európai festőakadémiákon tanult, a különféle (német, francia) hatások az életművében is kimutathatók. Az asztalosinasból lett világhírű művésznek mindehhez az életútja is emblematikus. Mélyről indult, szédítő magasságokba jutott: szerencsére mindig akadt valaki, aki fölfigyelt rá aki segítette továbblépni. Tegyük hozzá: minden bizonnyal a máig tartó népszerűség okai közé sorolható a Munkácsy-művek befogadhatósága; a laikust is azonnal megérintő tehetségen, mesterségbeli tudáson túl. A celli kiállításra tájképek és szalonképek érkeztek, de a nagy, drámai Munkácsy-műveknek szintén szántak egy termet: sőt a reprodukciók mellett a Munkácsy-életművet összefoglaló filmet is láthat a közönség.
A csütörtök esti megnyitó igazi ünneppé, igazi (Munkácsy-s) társadalmi eseménnyé vált. A köszöntők a lenn, a művelődési központ aulájában hangzottak el, aztán következhetett több hullámban a tárlatnézés. A megnyitón részt vett Harangozó Bertalan, a megyei kormányhivatal vezetője, de eljöttek a járási, a városi intézmények vezetői is. Volt muzsika mindenekelőtt a Munkácsy-kortárs Elgartól a Szerelmi üdvözlet (Salut dşamour); ezúttal Munkácsynak. A pezsgős koccintás előtt Söptei Józsefné alpolgármester arra kérte a jelenlévőket, vigyék a kiállítás hírét: hogy minél nagyobb számban zarándokolhasson ide közönség. Fehér László polgármester egyebek mellett hangsúlyozta: korábban nem volt arra példa, hogy egy állandó múzeummal, képtárral nem rendelkező kisváros Munkácsy-kiállítást rendezhetett volna; a 12 ezres Celldömölkön pedig ez történt. Úgyhogy köszönet Pákh Imrének és a Munkácsy Alapítványnak az együttműködéséért: Nagy kihívás volt megfelelni a követelményeknek. A város mintegy 6 milliót költött a tárlatra, 5-15 ezer látogatóra számít. Abban, hogy a festő-géniusz három hónapig Celldömölkön időzhet, ezúttal nagy szerep jutott bizonyos sport-géniuszoknak is. Kezdjük onnan, hogy Pákh Imre szintén asztaliteniszezett még munkácsi éveiben, aztán amikor már Amerikából látogatott haza és Budapestre, a Marcibányi téri asztalitenisz-központba járogatott be ütögetni. Így került a szövetség látókörébe, így vállalt a szövetségben tisztséget is. És így figyelt föl a celli sikerekre. Fehér László a Munkácsy-tárlat megnyitóján nem véletlenül mondta el, hogy negyedszer vívta ki a magyar bajnoki címet a celli asztalitenisz-csapat, a jövő héten veszik át az aranyérmeket. Szóval Pákh Imrének is hamar föltűnt, hogy a három egykori világbajnok közül az egyik, Klampár Tibor a celli csapat vezetője, úgyhogy gyakran váltott szót Fehér Lászlóval - aki maga is régen elkötelezte magát a pingpong mellett. Hát így történhetett, hogy hús-vér Munkácsy-képek költöztek három hónapra a KMKK-ba: megelevenedett a gyerekkori kupé-élmény. Fehér László azt mondja, máig élesen megmaradt az emlékezetében, hogy nyolc-tíz évesen a szüleivel Budapestre utazván a kupéban fölszerelt Munkácsy-képek társaságában tölthette az időt.
Szalon és vulkánház
Ölbeil Lívia
A celli művelődési központ galériája váratlanul impozáns kis szalonná változott, ahol a Munkácsy-festmények egy letűnt, sokféle reménnyel teli kort idéznek: a 19. század második felét.
A bohém, Egy legény az asztalnál, Öreg paraszt, Erdőrészlet két alakkal, Tájkép, Mosónők I., II., Cigányok az erdőszélen, Az elveszett gyermek, Tájkép szekérrel, Olvasó nő, A kis cukortolvaj, Madame Chaplin, Merengő nő kutyával, Reök Ivánné arcképe, Két család a szalonban, Hímző kislány, Séta a Parc Monceau-ban, Férfiportré, Téli út íme, a tárlat kínálata. Gyere, nézd! Az a pálma olyan, mintha 3D-ben látnánk, húz oda valaki az 1882-ből való Olvasó nőhöz a megnyitón. A kép bal felén a szobapálma valósággal kikandikál a keretből. Munkácsy képei élnek. Talán mert még magukon viselik azt a felszabadító, heurisztikus örömöt, hogy lám, festeni nem csak akadémikus, mesterséges térben, kizárólag mitológiai figurákat lehetséges: ezer témát kínál maga az élet. A képekre irányított fényben szinte táncolnak a színek. A piros jó lesz alkalmi tárlatvezetőnek: mindenütt föltűnik valami pici piros mindig a jó helyen. Vagy az asztalon álló látszólag kócos, pedig nagyon megkomponált virágcsokorban, vagy egy női főkötő, egy odavetett kendő színében.
A Munkácsy-tárlat július 30-áig, naponta 9-20 óráig várja a közönséget a KMKK-ban. Aki a Ság hegy lábánál frissen fölavatott látogatóközpontból érkezik, húsz százalék jegykedvezményt kap; és viszont.
Ha előbb a Ság opálos fényei (ez a Dél géniusza), akkor utána a Munkácsy-képek ablakain beszüremlő fények. Vagy előbb a szalon, utána a vulkán és a vulkán háza. Tessék választani.