Kultúra

2013.06.26. 13:01

Az ország legnagyobb improvizációs tábora a Lamantin

Szombathely - A Lamantin fesztiválhoz kapcsolódó tábornak idén 110 hallgatója van. Miért látja szükségesnek egy konzis diák, hogy beiratkozzék ide? Mit várnak itt a zenetanárok? Mit tudnak hasznosítani a bábszínészek ezeken a kurzusokon?

Merklin Tímea

A tábor programja olyan gazdag, hogy amint mondják minden órán nem is tudnak részt venni a hallgatók. Napközben hangszeres egyéni órák, zenekari gyakorlatok, improvizációs gyakorlatok, jazzelmélet, jazztörténeti csoportos órák vannak. Két jazz óriás is tanít itt: Trilok Gurtu a méltán világhírű indiai ütős, valamint Niels Lan Doky dán-vietnámi zongorista. A táborlakók este a fesztivál koncertjeit hallgatják, köztük a világhírű mestereket is, éjszakába nyúlóan pedig a jam session-ökön való részvétel ad élményt, ahol akár hajnalig is örömzenélhetnek a diákok neves tanáraikkal.

Így él a táborban a Budapestről jött Takács Zoltán és a szegedi Szentgallay György is. Konzervatóriumot végeztek, egyikük még vár a zeneakadémiai felvételivel, a másikuk amint lehet, nekifut, de mindketten tudják: a Lamantin tábor óriási segítség a felkészülésben. Zoltán jazz gitárt tanul, Gyuri jazz basszust.

- Ismerősöktől, tanároktól, köztük Nesztor Ivántól hallottunk a táborról, mindenki ide jön minden évben, aki csak szeretne tovább haladni ezen a pályán - mondják. - A vizsgák után rögtön ide jöttünk, számoltunk vele. Keveset alszunk, ott vagyunk minden programon, olykor átfedés is van, a zenekari gyakorlat az elméleti órákkal egy időben van, választani kell.

Beiratkozott a táborba a szombathelyi Mesebolt Bábszínház társulata is, majdnem teljes létszámban. Takács Dániel zongorát és trombitát, Lehőcz Zsuzsa fuvolát, Kovács Bálint klarinétot, brácsát, Dénes Emőke harmonikát, zongorát, Kovács Zsuzsanna éneket, dobot tanul.

- A bábszínháznak van zenekara, amihez szükséges a hangszeres tudásunk továbbfejlesztése, és a zene kiegészíti a színészi munkánkat. Gyakran kell zenélni az előadásainkban - meséli Takács Dániel és Lehőcz Zsuzsa. - Itt egy olyan intenzív tanulási, fejlődési lehetőség van, ami sehogy máshogy nem adatik meg. Az itt tanító tanárok is hangulatokat, színeket keresnek, pillanatnyi érzéseket akarnak kifejezni, mint mi a színházi előadások során. Nagyon találkozik ez azzal, amire mi használjuk a zenét. A bábszínház különböző művészeti ágakat sűrít magába, nagyon innovatív. A munkánk lényeges eleme tehát, hogy más művészeti ágakkal kapcsolatot keressünk. Jó, hogy pont itt Szombathelyen van egy ilyen tábor neves művészekkel. A jazz szaxofonos Tóth Viktorral már színházi előadásban is dolgoztunk együtt, jó érzés, hogy találkoznak a gondolataink. Az esti jam session számunkra karaktervadászat. Hallgatjuk, megfigyeljük, ahogy mások zenélnek, mert ahogy valaki a hangszerén kifejezi magát, az nagyon hasonlít a színészethez. Ahogy a zenész használja a hangszerét, úgy használjuk mi is a bábot a kifejezésre.

Mészáros Balázs zeneiskolai tanár, az Ifjúsági Fúvószenekar karnagya is táborlakó.

- Lehet kreditet is szerezni a táborban, továbbképzésnek is számít, de nem ez a célom. A klasszikus zenében kottafüggők vagyunk, itt pedig egy másik, szabadabb gondolkodást tapasztalhatunk meg, sok minden fejben történik. Sok inspirációt kap az ember, belejátssza magát a zenébe - mondja. - Még a táborban tanító tanárok is tanulnak, Spányi Emil kurzusaira például mindenki beül. Idén főleg a zenekari gyakorlat és a zeneelmélet érdekel, de lehet bármilyen órát látogatni. Nem akarok jazz zenész lenni, számomra ez egy izgalmas kirándulás, kihívás. Nagyon sok jó koncert van, sok szimpatikus ember, nagyon jó kikapcsolódás.

Völgyi Attila klasszikus gitár tanár is beiratkozott az improvizációs táborba, három tanártól tanul a gitár szakon: Gyárfás Istvántól, Mohai Tamástól, Párniczky Andrástól. Mint mondja, régóta kacérkodott azzal, hogy eljöjjön a Lamantin táborba. Régizenét is játszik, ami nagyon hasonló az improvizatív zenéhez, csak más a stílus.

- A zenét itt is, ott is élőként játsszuk - mondja Völgyi Attila. - A zenélés alkotó tevékenység, ha nem megírt kottából játszunk, hanem menet közben komponálunk, közben születik meg a muzsika. A régizenében leírták a basszust és számokat írtak fölé, amik harmóniákat jelentenek. A zenésznek kell kitalálni, hogy milyen figurákkal, ritmikákkal tölti meg azokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!