Kultúra

2014.09.22. 09:55

Fölavatták Illés Erika szobrászművész legújabb köztéri alkotását

Celldömölk - Két légiesen karcsú fa szimbolizálja a szerelmet és az életre szóló összetartozás vágyát: Illés Erika szobrászművész új köztéri kompozíciója a celli városháza udvarán.

Ölbei Lívia

Illés Erika szobrászművész újabb köztéri alkotásában gyönyörködhet a közönség. Fehér László polgármester átadta a városnak azt a két légies bronzfát, amely gondolatiságában és funkciójában a városháza házasságkötő-terméhez kapcsolódik, és minden bizonnyal gyorsan az ifjú házasok kultikus helyévé válik. A címe: Ki a kapun (identitás és összetartozás) .

Az 1956-ra emlékező installáció, a Kemenesalja szellemiségét szimbolizáló íróasztal és könyvespolc, Koptik Odó apát szőlővel és tarisznyával, Mária a gyermekkel, Baross Gábor-porté a finoman érzékeny, egyúttal egyedi világot építő, erőteljes szobrászművész, Illés Erika már többször letette névjegyét a Celldömölk közterein. Legújabb kompozíciója az intimitás és a nyilvánosság, a kinn és a benn határán kapott helyet. Elvégre a házasságkötés is olyan társadalmi esemény, amely két ember legintimebb belügye; az élet egyik legfontosabb határátlépő helyzete.

A celli önkormányzat tavaly sikerrel indult a Nemzeti Kulturális Alap vizuális kollégiuma által kiírt pályázaton, amely a település kulturális jelenét erősítő kortárs, esztétikailag és tartalmukban igényes köztéri munkák (szobor, szoborcsoport, térinstalláció) létrehozásának támogatására szolgált. Az NKA vizuális művészetek kollégiuma méltónak találta a támogatásra a celli elgondolást, és 3,5 millió forintot ítélt meg a Ki a kapun -kompozíció megvalósítására. A Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. a megvalósulási folyamat során három alkalommal állított ki szakvéleményt a készülő szoborról.

Az új köztéri szoborcsoport a fák bronzból készültek, csiszolt felületű gránitkövön állnak összesen, a kivitelezéssel együtt 4,8 millió forintba került, az NKA-támogatáson túl fennmaradó összeget az önkormányzat állta, illetve társadalmi munkával oldotta meg a feladatokat.

Az ágaival összefonódó két fa maga a mű a szakvélemény szerint jelszerűen minimalista, jól szimbolizálja férfi és nő kapcsolatát, az egymásnak nyújtott támasz és szárnyalás lehetőségét. A két légiesen karcsú fa ágai reményteljesen kapcsolódnak össze, gyökerei a családhoz való kötődést jelentik. Konkrét formái festészeti gesztusokhoz hasonló téri elemekké oldódnak . Az NKA-szakvélemény kiemeli, hogy Illés Erika alkotása gondolatiságában és funkciójában a házasságkötő-teremhez kapcsolódik. A magasba törő ágak a végtelen jelét írják le, szimbolizálva a szerelmet. A modern épülettel ti. a városházával együtt élnek a lecsupaszított formák. A zöldben álló fák szép környezetet adnak az épület falával együtt élő enteriőrnek. A bronzöntést Dénes Szilárd sorokpolányi öntőművész vállalta és valósította meg nagy körültekintéssel. Az NKA munkatársai egyébként örömmel veszik, hogy Celldömölkön ilyen nagy figyelmet fordítanak a közterületek esztétikumára nem véletlen, hogy a város az utóbbi években sikerrel nyújtott be pályázatokat köztéri alkotások támogatására; a legújabb sikerről a két fa tövében elhelyezett bronztábla tudósít.

A fa sokértelmű kulturális jelkép, az elhagyott és folyton visszavágyott Paradicsom óta. Szabó Lőrinc Szövetség című versében például azt írja, hogy "Ágaink egybecsavarodtak, / gyökereink összefogóztak (...) / lettünk egy kicsit már hasonlók (...) ."

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!