2015.11.25. 21:52
A láncfűrészes képzőművész fölébresztette Csipkerózsikát
Szombathely – A tér metafizikája címmel nyílt kiállítás Nagy Csaba Munkácsy-díjas képzőművész munkáiból a SEK vizuális művészeti tanszékének Zero Galériájában, az egyetemi folyosón. A falakat a megnyitó délelőttjén maga Nagy Csaba festette ki - egy tanítványa közreműködésével.
De hát egyébként is fontos számára, hogy köze legyen az anyaghoz, amellyel dolgozik: a metafizikus terek lenyomatait finom vésővel és láncfűrésszel hozta létre. Van, ahol a mintázatok folyamatos megsemmisítése is látható mintává válik.
Bordács Andrea intézetigazgatónak a kiállításon körbenézve az az érzése támadt, hogy Nagy Csaba megismételte a fotográfus Sherrie Levine gesztusát. Csak míg Sherrie Levine Walker Evans műveit sajátította ki, addig Nagy Csaba a saját korábbi munkáit „nyúlta le" - és helyezte új kontextusba.
A metafizikus terek-sorozatból majdnem másfél évtizede nyílt kiállítás a Szombathelyi Képtárban. Na, ezekből a nagyméretű nyomatokból válogatott most a művész. Ahogy a tárlatnyitón fogalmazott: a műtermében szunnyadó képeket szerette volna fölébreszteni Csipkerózsika-álmukból. Elsősorban arra volt kíváncsi, hogy enyi év után felébreszthetők-e egyáltalán.
A válasz egyértelmű igen: a különös, pőre, ember nélküli „ipari tájak" ma tulajdonképpen érvényesebbek és szorongáskeltőbbek, mint voltak az ezredfordulón. A metafizika az, ami túl van a fizikán (a vésőn, dúcon és láncfűrészen).
A tér metafizikája Nagy Csaba újratöltött kiállításán a totális bizonytalansághoz hasonlít a leginkább. Nem tudni, hogy mi (vagy ki) van a fizikán túl, ki és miről rendelkezik velünk.