Kultúra

2016.11.25. 19:00

Szent Márton megosztja

Fórumot, beszélgetést sürgetnek a Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium tanárai a Szombathelyi Képtárban bemutatott Bekay Nagy Maya-festményről. Pontosabban arról, van-e helye a képtárban.

Egyedi látásmódú Szent Márton-ábrázolással gazdagodott a Szombathelyi Képtár; illetve még nem biztos, hogy gazdagodott, hiszen bár szóba került, hogy az Olaszországban élő alkotó Szombathelynek ajándékozza a művet, egyelőre Tours is versenyben van. Az biztos, hogy mindkét város címere helyet kapott rajta. Így vagy úgy, a festmény megosztja a szombathelyi művészvilágot.

Részletek Bekay Nagy Maya Márton-képéből. A megosztott paláston Jézus arcképe látható. Lenn balra a kerecsensólyom, jobbra a címerek: Tours és Szombathely jele
Fotók: Szendi Péter

ERŐS FOGALMAZÁS

Erősen fogalmazott w. Horváth Tibor, performance-művész, médiadesigner:

- Szent Márton talán sosem látott hóbaglyot, és isten szemére sem lépett - Ánem! És ha lépett? És tudja-e a bal zsebem, hogy mi van a kezemben?

Ezt üzeni a Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium mozgókép- és animációkészítő szaktanára; mint egy dadaista válaszreakciót arra az érthetetlenségre, amit a képtár művel, Bekay Nagy Maya festményével kapcsolatban.

- Több művésztársam nevében beszélek, mikor azt mondom, nem értem, hogy lehet magasztalni egy ilyen festményt - és hogy lehet azt befogadni a művészet intézményes keretébe, a művészet templomába egy ilyen minden nóvumot mellőző giccset. Számomra és művészkollégáim számára is érthetetlen - fejtette ki w. Horváth Tibor. Hozzátette: - Minden művész alanyi joga, hogy olyan műtárgyat hozzon létre, ami neki tetszik, ez szubjektív. Itt azzal van a baj, hogy a Szombathelyi Képtár válogatás nélkül fogad be munkákat.

A médiadesigner szerint Szombathely város és az ország meghatározó művészei sírva röhögnek és dühöngnek egyszerre. A művészek mindenesetre szeretnék megvitatni a festményt:

- Szeretnénk ezzel kapcsolatban egy kerekasztal-beszélgetést összehívni. Jó volna, ha a város művészei és a képtár kurátorai egy szabad beszélgetésben megvitatnák ezt a közfelháborodást kiváltó eseményt.

A KÉPTÁR RANGJA

Ugyancsak hozzászólt a témához Stekovics Gáspár festőművész (rendelkezésünkre bocsátotta az internetes közösségi oldalon megjelent szöveget):

- Több mint 20 éve, hogy először állítottam ki a Szombathelyi Képtárban. Büszke voltam rá, rangot jelentett.

Európai mértékkel is egészen különleges helyet foglalt el ez az épület a múzeumok között, és nem csak a monumentális méreteire gondolok.

A Képtár 35 éves történetében a sok sikeres kiállítás mellett voltak közönséget megosztó vagy éppenséggel hidegen hagyó bemutatók is, botrányos vernisszázs(ok), de művészileg mindig értelmezhetők, elfogadhatók, magyarázhatók.

Lassan már közhelynek érezhetjük Esterházy Péter mondatait, mert mostanában valamiért egyre többet kell ismételgetni: Bizonyos szint fölött nem süllyedünk bizonyos szint alá. Nos, úgy érzem, most süllyedünk .

Úgy gondolom, azon művésztársaim nevében is írom ezeket a sorokat, akik egykor a Szombathelyi Képtárban kiállíthattak.

Kérdés: hogyan lehetséges, hogy ez a még laikus-szemmel is vállalhatatlan mű a képtárba kerülhet??

Amikor bemutatták a sajtónak, vajon mire gondoltak? Ajándék ló? Ne nézd

Arra biztos nem, hogy fog ez mutatni Derkovits, Nemes Lampérth, Bernáth, Csernus, Keserü, Lakner, Geszler, Schrammel vagy éppen Rumi Rajki - sokáig sorolhatnám - között. Festőket és szobrászokat említettem, de gondolhatnék a méltán nemzetközi hírű textilgyűjteményre is.

Szóval az a bizonyos szint

Nem sokkal a heraldikailag elhíresült polgármesteri címer után ismét Szombathely városán derül (röhög) és dühöng a fél internet és a sajtó.

Apropó, írják: a Művésznő a heraldikát is segítségül hívja képei megértéséhez.

Már megint ez a heraldika dolog.

Mecsoda véletlen!

Hagyni kéne az ilyen címeres dolgokat, csak a bajunk van belőle.. A végén még hozzánk vágnak egy T.madarat, talapzattal együtt.

Szóval a kérdés ugyanaz: Hogyan lehetséges, hogy ez a még laikusszemmel is vállalhatatlan mű a Képtárba kerülhet??

Lassan vége az évnek.

Szent Márton nyergel és fordul.

Lehet, hogy nem néz vissza ?

ISMERŐS

Bekay Nagy Maya Márton-festményének sajtóbemutatóján érdeklődésünkre elhangzott: közös ismerősök hívták föl az egyházi témák iránt régóta elkötelezett művészre a város illetékeseinek figyelmét. Bekay Nagy Mayának a Balassi Intézet szervezésében nemrég volt önálló kiállítása Brüsszelben. Egyébként Pollenzában, Maceratában, Velencében és Budapesten él, valamint tanít és alkot. Munkái számos magyarországi és olaszországi kiállításon szerepeltek már. Az alkotó Budapesten született, gimnáziumi tanulmányai után kitanulta az ötvös- és textilművészetet a magyar fővárosban.

A hetvenes években áttelepült Olaszországba, 1975-ben a Maceratai Szépművészeti Intézetben szerzett diplomát lakberendezés és építészet szakon, majd 1979-ben Remo Brindisi és Raul Batocco mesterektől tanult a Maceratai Szépművészeti Akadémia festő szakán. A maceratai, a carrarai, a velencei, a calabriai és bari Szépművészeti Akadémián tanított, jelenleg a Velencei Szépművészeti Akadémia oktatója. Több oltárképet készített olaszországi templomoknak. A képtári sajtóbemutatón elhangzott továbbá, hogy Bekay Nagy Mayát családilag is minden a művészet felé terelte: édesapja Nagy Zoltán neves művészettörténész; édesanyja pedig Kovács Mária szobrász.

KIÁLLÍTÁS NYÍLIK

A Szombathelyi Képtárban hamarosan kiállítás nyílik Bekay Nagy Maya munkáiból, a Márton-kép sajtóbemutatója ennek előzménye, felvezetője volt. A sajátos Szent Márton-ábrázolás mellett - amelyen az ősmagyar mitológia kerecsensólyma óvja a leendő szentet, aki épp megosztja a koldussal a köpenyét - további spirituális , egyházi tematikájú munkákat láthat Bekay Nagy Mayától a közönség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!