Lóerő

2010.08.10. 14:55

Kecskeméti repülőnap 2010: búcsúzó MiG-ek, bámulatos kötelékek és Pavarotti

Kecsesen szálló és dübörgő monstrumok, légicsata és káprázatos bemutatók várták a közönséget a repülőnapon. Több mint száz repülő, három világhírű műrepülőcsapat, sztár-vadászok és búcsúzó MiG-29-esek - repülőnap 2010.

Garai Antal 'Atom'

Augusztus 7-én és 8-án megannyi repülőgéptől volt hangos Kecskemét légtere. A szombati ködös, felhős időjárás kicsit változtatott a kijelölt programokon, de idővel kitisztult az ég és korlátok nélkül repkedhettek a különféle légi járművek. 2009-ben főként anyagi okok miatt elmaradt a kétnapos rendezvény, de idén nem maradt élmények nélkül a repülőszerető közönség, számos repülőgép és helikopter szállt fel az elmúlt hétvégén a Magyar Honvédség Szentgyörgyi Dezső repülőbázisáról, és emellett még a földön is akadt rengeteg látnivaló. Harci járművek, dzsipek, motorcsónak, fegyverarzenál, a 100 éves magyar géprepülést és a magyar katonai repülést bemutató múzeumi állomások, különleges emléktárgyak sokasága várta azokat, akik nem álltak egész nap a kifutópálya mellett, hogy enyhe nyakgörcsöt kapjanak a kb. 10 órányi légibemutatót bámulva.

Régi és új vadászgépek, harci helikopterek (ez utóbbit kiváltképp élvezték a gyerekek, hiszen beülhettek a pilótafülkébe is), szállító repülőgépek, és külföldi vadászgépek is megtekinthetők voltak, egy-egybe még be is ülhettünk, ha volt időnk sorban állni. Magyar, osztrák, belga, cseh, francia, holland, horvát, izraeli, lengyel, luxemburgi, német, olasz, román, svájci, spanyol, szerb, szlovák, szlovén, svéd, török, amerikai és ukrán pilóták gépeit csodálhattuk égen s földön. Szinte lehetetlen felsorolni a temérdek látnivalót, a rendezvényen készült képgalériáink és videónk talán beszédesebb. Kattintson a beillesztett képekre a galériákért! 

Vadászgépeket már láttunk tévében, játékboltban, újságokban, maketteken, de még a levegőben szállva is, viszont arra még nem nagyon adatott lehetőség, hogy a „parkolóban” is szemügyre vegyünk egy-egy ilyen gépet. „Hatalmas” – nagyjából csak ez a mondat járta át gondolatainkat, amikor alig pár méterre elgurult a nézők előtt a kerítés túloldalán a MiG-29-es. Azt persze tudja az ember, hogy ezek a gépek nagyok, de élőben mindig erősebb a optikai hatás.

 Nézze meg a bemutatókról készült videónkat! - videó: Bonyhádi Zoltán és Garai Antal

Nem is beszélve a csak egy rövidke időre leszálló C-17-esről, amely lassan húzott át a tömeg felett, s amikor hasát felénk fordította elakadt a lélegzetünk a hatalmas szárnyfesztávolságot látva. Egy igazi óriás. No de nem csak e gépek méretei kápráztatták el a közönséget, hanem a vadászgépek bemutatói is. Hogy milyen hangja van egy sugárhajtóműnek, amikor elhúz egy gép a fejünk felett és elér minket a hang? Nos azt kell, hogy mondjuk, egy füldugó nem árt azt ilyen rendezvényekre.

A vadászrepülők bemutatóit nézve szépen szerepeltek a magyar résztvevők, a búcsúzó MiG-29-esek, az érdekes formájú Gripen-ek, Mi-24-esek kergetőztek az égen, nagy tapsot kivívva maguknak, de a külföldi résztvevők repüléseitől is helyenként égnek állt a hajunk. Valószínűleg az egyik legjobb bemutató címét a francia légierő műsora kaphatta volna, a Rafale gép áthúzásai, extrém fordulóit szinte némán bámulta a közönség (az ámulattól).

OLDALTÖRÉS: A műrepülő bemutatókról

 

 

 

Láttunk különféle bemutatókat, Veres Zoltán látványos műsora és a számos vadászgép bemutatója nagy sikert aratott, de senki sem számított arra, hogy az olasz felségjelű Alenia C-27J Spartan típusú szállítógép milyen showrepülést rendez. Dinamikus, látványos és kecses volt a soktonnás gép repülése.

Kötelékrepülésből is számos műsort láthattunk, a horvát Wings Of Storm, a lengyel Iskra Team látványosan húzta füstcsíkjait az égre, de itt voltak a köteléki fenegyerekek is, a világ hat legjobb műrepülő kötelékéből három: a svájci Patrouille Suisse, a török Turkish Stars és az olasz Frecce Tricolori.

A Patrouille Suisse csapat Northrop F-5E Tiger II típusú gépekkel repül, időnként már az intimszféra határain is belül eső közelségben egymáshoz. A földről nézve sokszor hallatszott a mellettünk állók szájából: Ezek most összeérnek! Figyeld, ezek most érintik egymást!

A svájciak után következtek a törökök, a Turkish Stars, mely csapat kommentátora vicces akcentussal navigálta végig a műsort magyarul. A svájciak után úgy véltük, hogy ennél jobban már nem lehet összefesteni az eget, de tévedtünk, s ekkor még nem is láttuk az olaszok kifogyhatatlan füstölő tartályait.

A Frecce Tricolori ötvenedik születésnapját alig egy hónap múlva ünnepli Olaszországban, az Udine mellett található bázisán. A pilóták nem sajnálták füsttel megtölteni az eget, a zöld, fehér és piros színben pompázó bemutató talán az egyik legszebbre sikeredett, de a három világhírű csapat közt inkább nem is tennénk különbséget, hiszen mindegyiknek megvan, a maga lélegzetelállító repüléssel művelt műsora.

Az olaszok stílusosan egy olasz zászlóval, vagy ahogy emlegették: az olasz szivárvánnyal búcsúzott a közönségtől, mindezt Puccini operájának híres áriájára, a " target="_blank">Nessun Dorma-ra, Pavarotti előadásában. (fentebb beillesztett videónk legvégén ezt megnézheti.)

Fantasztikus látvány és nagy élmény a kecskeméti repülőnap kicsiknek s nagyoknak egyaránt. S bár a hangrobbanást idén is mellőznünk kellett (az utóbbi években nem jellemző a repülőnapokon), azért a hajtóművek süvítése és a dübörgése még napokig a fülünkben marad

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!