Lóerő

2012.08.17. 04:53

Formula Student Hungary: Tervezz, építs, versenyezz!

Harmadszor rendezik meg augusztus 17-20. között a Formula Student Hungary rendezvényt, amely a világ egyik legrangosabb sorozatának kiemelkedő állomása.

Kelemen Attila

A műszaki egyetemek és főiskolák mérnökhallgató diákjainak létrehozott, a jogi, közgazdasági és marketingszakos hallgatók tudását is igénybe vevő versenynek Európában mintegy 350 bejegyzett csapata van. Ráadásul kontinensünkön mindössze öt ország, köztük hazánk is rendelkezik a lebonyolításához szükséges licensszel.

Az Amerikai Egyesült Államokban rendezték az első versenyt 1981-ben, melyen hat csapatba szerveződve 40 diák vett részt. A szervező a helyi autósszövetség volt. Azóta csak Amerikában három futamot rendeznek évente. Mára több kontinensen szerveznek Formula Student versenyeket, többek között Ázsiában és Európában is.

Műfaját tekintve a Formula Student - mint ahogy azt neve is mutatja - egy formula autós (nyitott vezetőfülkés) versenysorozat, melynek résztvevői kizárólag diákok. A sorozat alapvetően konstruktőri verseny, melynek jelentősége a szabályok kialakításában is megmutatkozik. A hangsúly főként az alkalmazott technikákon, technológiákon és a csapatfellépésen, nem pedig a sebességen vagy a fej-fej melletti küzdelmen van. Az eredmények alakulása összetett pontozásos rendszer alapján történik.

A sorozatban induló csapatok feladata, hogy versenyautót tervezzenek, gyártsák le azt, majd versenyezzenek vele. A sikeres szerepléshez szükséges folyamatokat úgy kell megszervezniük, mintha egy valóságos vállalat alkalmazottjai lennének.

A magyar verseny története 2007-ig nyúlik vissza. Az első évben, 2009-ben a Győr-Gönyűi Kikötő adott otthont a hazánkban debütáló eseménynek, melyen hat ország 11 csapata indult. Mivel a magyar verseny minden elvárásnak megfelelt, roppant népszerű lett a csapatok körében, így fordulhatott elő, hogy tavaly a második Formula Student Hungary résztvevőinek 30-as listája alig két perc alatt telt be. Az idei lista megtöltéséhez pedig mindössze 52 másodpercre volt szükség, így minden esély megvan arra 2012-ben is, hogy egy fantasztikus versenyt láthat az, aki kilátogat a versenyre, amelynek augusztus 17-20. között ismét Győr ad otthont. Ráadásul idén már két magyar csapatért is izgulhatunk, ugyanis a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mellett a kecskeméti főiskolások is a mezőny tagjai.

A nagy megmérettetésben statikus és dinamikus versenyszámok is szerepelnek. Az előbbiek a gépátvételt követik, melyek során a csapatok bemutatják az autó műszaki megoldásait, a kalkulált gyártási költségeket, és prezentálják az autóhoz felépített üzleti tervüket. A bírák gyakorlatilag az egész vállalkozás szervezettségét, szakmai felkészültségét, gyakorlatiasságát vizsgálják. A tíz perces prezentációban be kell mutatni egy virtuális vállalkozást, melynek terméke a formula versenyautó. Kritérium, hogy naponta négy darab gyártott autó esetén egy jármű ára nem szökhet 25 ezer amerikai dollár fölé.

A tervezést összefogó műszaki dokumentációt is előre el kellett küldeni a versenybíráknak, ám a tervezésre kapható pontszámok legnagyobb részét nem a dokumentációra, hanem a helyszínen, az autó mellett lebonyolított több órás, szóbeli elbeszélgetés után adják.

A pontszám nagyobbik része a versenypályán szerezhető meg, a dinamikus versenyszámok 75 méteres gyorsulás, a kanyarodási képességet felmérő skid pad, valamint az állóképességet vizsgáló autocross, illetve endurance során. Itt a prototípusok gyorsulásból, vezethetőségből, megbízhatóságból és tüzelőanyag takarékosságból vizsgáznak.

A pontszám 40 százalékát a prezentációk adják, míg a versenypályán mutatott teljesítmények 60 százalékos súllyal szerepelnek a végelszámolásnál.


A verseny kezdete a gépátvétel

A futamok egy többnapos eseménysorozat keretében kerülnek megrendezésre, melynek első megmérettetése a gépátvétel. Ekkor ellenőrzik a bírák, hogy az autók megfelelnek-e az előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. A fékrendszerre, futóműre, motorra, vázra, stb. vonatkozó műszaki előírások betartásának ellenőrzése után következnek a biztonságot szolgáló az autó orr-részében található energiaselnyelő zónára és a pilótafülkére vonatkozó szabályok betartásának vizsgálata.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!