Lóerő

2016.09.14. 18:00

Magyarországon ezer árammal hajtott autó futott augusztusban

Ez év elején Szombathelyen, majd Kőszegen avattak elektromos meghajtású autóknak töltőállomást. Augusztusban 13 ilyen autó volt a megyében.

Turbók Attila

Egyelőre - talán nem szerencsétlen számként - 13 elektromos meghajtású autó fut Vas megye útjain, amelyeket három töltőállomás szolgál ki. Utóbbiak közül az egyiket a minap Kőszegen avatták fel. Nagypál Tibor, az üzemeltető cég igazgatója akkor elmondta: ildomos lenne, ha országosan 40-50 kilométerenként lenne ilyen állomás, tudván, hogy az elektromos autók hatótávolsága egyelőre korlátozott. Vas megyében ez nem okozhat gondot a 13 tulajdonosnak, hiszen Szombathelyen is tudnak tankolni. Érdekességképpen megjegyzendő: augusztusban Magyarországon ezer ilyen autót tartottak nyilván.

Az elektromos autók töltési ideje ma még nem versenyképes , szakemberek erre azt javasolják, addig menjünk el bevásárolni Fotó: Szendi Péter

Az elektromos hajtású autók számának megugrására azonban még nagyon sokat kell várni. Hiába a hazai kedvezménylista, a nagyobb lefedettséghez versenyképes árra is szükség lenne, ez viszont még évtizedes probléma. Lassan halad az autópark villamosítása Európában, és ebben Magyarország sem jeleskedik. Amíg az ár nem csökken, és a hatótáv nem nő, addig áttörés sem lesz. Hazánkban a statisztikák szerint 246 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett elektromos hajtású autók száma az első fél évben az egy évvel korábbihoz képest, ez azonban összesen 97 zöld rendszámú kocsit jelent többletként, utalva az augusztusi ezer darabra. Hozzátéve: a kelet-közép-európai térségben így is listavezetők vagyunk. Külföldi példákra tekintve, Norvégiában a vizsgált időszakban 11 ezer ilyen autót vettek meg, ez a 28 tagú EU elektromosautóforgalmazásának harmada. Ott az állam az áfa, a gépkocsiadó és sok más egyéb díj elengedésével és például a buszsáv használatának engedélyezésével segíti a villany-autók elterjedését. Norvégiában a következő évtized közepétől csak árammal működő új autókat lehet forgalomba helyezni. Franciaországban még nincs hasonló terv, de így is 12 ezerrel nőtt az uniós listavezető villanyautó-flottája. Németországban a hazai gyártók kínálata még szűkös, erre vezethető vissza az alig 4,4 ezres darabszám, aminél még a britek is többet adtak el. A magyar 867 darabos alternatív növekmény jelképes, a lengyelek és a csehek nagyságrenddel előznek meg minket.

Amúgy az egész EU-ban mostohagyermekek az elektromos autók, az utánuk járó kedvezmények csak hosszú évek alatt hozzák vissza az árkülönbséget. Magyarországon a kormány és az önkormányzatok is segítik az elterjedésüket, így például egyes városokban ingyen lehet parkolni velük, használhatják a buszsávot, ingyen tölthetik őket, adókedvezményt kapnak. Szombathelyen némi kedvezmény jár a parkolásban, ám egyéb könnyítések nincsenek. A kormány nemrég 1,25 milliárd forintos keretre írt ki pályázatot a 15 ezer fősnél nagyobb települések számára, nagyjából ezer töltőállomás kiépítésére Ha az infrastruktúra fejlődik is, a villanyautók árban még nem igazán lesznek versenyképesek. A tisztán elektromos meghajtású kocsik átlag 35-40 százalékkal drágábbak belső égésű motorral felszerelt társaiknál.

Az ár és a kedvezmények mellett a töltési idő sem kedvez a villanyautóknak. Épp a szombathelyi kút megnyitásakor hangzott el: ez egy úgynevezett középgyors, 22 kilowatt teljesítményű töltőállomás, ahol az autókat típustól és töltöttségi állapottól függően 30-300 perc alatt lehet teljesen feltölteni.

Ez a töltési sebesség bizony nem túl nagy, de nem is terheli nagy mértékben az elektromos hálózatot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!