Lóerő

2017.03.02. 14:15

Mikor használjuk helyesen a nappali menetfényt?

Egyre többször találkozhatunk olyan járművekkel az utakon, amelyek lakott területen belül nappal is ki vannak világítva elöl. Ezek az autók nappali menetjelző lámpával vannak ellátva. De mi a helyzet, ha ugyanezt a fényforrást használják rossz látási körülmények között is?

Kelemen Attila

A közúti járművek láthatóságának javítása érdekében több éve kötelezővé tették a nappali menetjelző lámpa felszerelését az új gépkocsikon. A korábban gyártott autókat ugyan utólag nem kell ilyen lámpákkal ellátni, de idővel a hazai szabályozások lehetővé tették a már forgalomba helyezett járművekre való beépítést is.

A nappali menetjelző lámpa nem más, mint a jármű elején elhelyezett két, fehér fényt kibocsátó világító berendezés. Indításkor automatikusan bekapcsolódik. Egészen addig világít, míg a tompított fényszórókat be nem kapcsoljuk. A sofőrnek nem kell figyelnie rá, azaz nem lehet elfelejteni; ráadásul égve sem lehet hagyni, hogy esetlegesen az akkumulátort lemerítse. A fogyasztása is jóval kisebb a hagyományos fényszórókénál. A fényerejük azonban kisebb, és az irányuk nem lefelé mutat, hanem vízszintesen. Éppen emiatt tűnnek erősebbnek. Csalóka, ám a nevéből is adódik, hogy csak nappal, jó látási viszonyok mellett működik. Nem az a feladata, hogy megvilágítsa az utat az autóvezető előtt, hanem hogy láthatóbbá tegye a járművet.

Számos előnye mellett azonban hiányosság, hogy a gépkocsik hátul kivilágítatlanok maradnak. Mit ír elő a KRESZ? Mikor nem ajánlott használni? Erről Molnár László közlekedésbiztonsági szakembert, a Széchenyi István Egyetem címzetes egyetemi docensét kérdeztük.

Különbség távolsági fényszórót (fenn) és nappali menetfényt (lenn) használó gépjárművek között. Szemmel látható, hogy az utóbbi fényforrásnak nem funkciója az autó előtti útszakasz megvilágítása
Fotó: Shutterstock

- Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, a mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani. E feltételek teljesülésekor lehetséges, hogy lakott területen kívül hátulról kivilágítatlan járművekkel találkozunk, amelyek szabályosan közlekednek. Ám ez addig biztonságos, amíg a láthatóság megfelelő. A nappali menetjelző lámpa automatikus használata nem változtatja meg azt a kötelezettséget, hogy nem megfelelő látási viszonyok között (alagutakban, esőben, ködben, sötétedés után) a járműveket fényszóróval ki kell világítani.

- A nappali menetjelző lámpa automatikus működése és lakott területen kívüli, engedélyezett használata fokozott vezetői figyelmet igényel, mivel hirtelen megváltozó látási körülmények esetén egy hátulról kivilágítatlan jármű balesetveszélyes. A hajnali, szürkületi, esti, éjszaki közlekedésnél a tompított lámpa használata alapelvárás.

A szakember további követelményt is elárult: a menetlámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki. A gépkocsira utólag csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni. A világítóberendezés kategóriája: RL. A megfelelőséget tanúsító kódnak és a kategóriajelölésnek a lámpán is szerepelnie kell. A dekorációs gyöngysor illegális, mert nem rendelkezik minősítéssel A lámpatest lehet különálló egység, de a nagy autógyártók a már meglévő fényszórók belsejében helyezik el a menetfényt kibocsátó lámpatesteket.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!