viharos helyzet

2017.11.04. 16:00

Hogyan vezessünk erős szélben? Kulcsfontosságú a sebesség helyes megválasztása

A múlt heti viharos szél jó néhány autósnak okozott kellemetlenséget. Régiónkban több teherautót, pótkocsit felborított a szél. Kíváncsiak voltunk, hogy mit tanácsol a szakember: hogyan vezessünk szeles időben?

VN

A különleges időjárási viszonyokra nagyon nehéz felkészíteni a tanuló vezetőket Fotó: Shutterstock

 

A különleges időjárási viszonyokra nagyon nehéz felkészíteni a tanuló vezetőket Fotó: Shutterstock

- A különleges időjárási viszonyokra nagyon nehéz felkészíteni a tanuló vezetőket. Például ha egy tanuló nyáron ismerkedik a vezetés alapjaival, hogy is lehetne megismertetni a téli viszonyokkal? Hasonló a helyzet a széllel és más időjárási körülményekkel, amelyeket tervezni nem lehet, de főleg a teherautó-sofőrök az elméleti oktatás során megkapják ezeket az ismereteket – mondta el Gulyás Péter autóközlekedési szakember.

A gyakorlatban az idő rövidsége és persze az időjá-

rás függvényében nem biz-tos, hogy sort tudnak keríteni ezek tapasztalati megismerésére is. A teherautósok mindenképpen találkoznak az oldalszél okozta problémákkal, hiszen körgyűrűkön, felüljárón, itt-ott még csendes időben is észlelhetők az oldalszél lökései.

Azonban minden egyes közlekedési baleset alapvető előidéző oka a sebesség. Az elsőbbségadási hibától kezdve a rossz járművezetői reakciókig mindent a sebességre lehet visszavezetni. Az oldalszél is ebbe a kategóriába tartozik. – Az oldalszél hatására csökken a járművek úgynevezett oldalvezető képessége, amely megakadályozza, hogy a jármű oldalirányba elmozduljon. Ez hasonló ahhoz, mint amikor kanyarban vezetünk, és a centrifugális erő hatására, amely négyzetesen arányos a sebességgel, elveszti a jármű az oldalvezető képességét, és lesodródik az útról. Amikor oldalszelet kap a jármű, tulajdonképpen ugyanez a hatás érvényesül, ez az oldalvezető erő kezd el egyre jobban csökkenni, ami elvezethet oda, hogy a jármű oldalra lesodródik. Egy lehetőség van: a másik tényezőt, a sebességet kell csökkenteni, és akkor az oldalvezető erő egyre magasabb marad, még oldalszél mellett is.

Az oldalvezető erők általában ott keletkeznek, ahol a jármű súlypontja van, ott kúszik a kerék oldalra. Más kitérítő erők vannak egy orrnehéz és egy farnehéz jármű esetében. Ilyenkor az emberek általában kormánymozdulattal korrigálnak.

Ezzel az a probléma, hogy stabil oldalszél esetén a vezető rátart az oldalszélre, és erősen tartja a kormányt. Ha valamilyen ok miatt megszűnik vagy csökken az oldalszél, akkor ez a kormányerő túlzott reakció is lehet, és akár a szemközti sávba vagy a padkára futhat a jármű.

Hogy miként kezeljük az ilyen szituációkat, az függ a vezető képzettségétől, tapasztalatától is. Az esetek többségében az az emberek reakciója, hogy túl nagyot korrigálnak, hasonlóan ahhoz, mint amikor megcsúsznak. Azt sem egy kormányzással kell kivédeni, mert az első az túlzott mozdulat, amely után elkezdődik a hintázás, abból már nagyon nehéz kihozni a járművet.

Változó oldalszélnél az a probléma, hogy a lökésszerűen a kormányra átható erőket ugyanazzal a dinamizmussal kellene korrigálni. A jellemző hiba a túlreagálás, amikor ijedtében a sofőr túl nagyot tart rá a szélre. Ilyenkor az a követendő, helyes megoldás, ha csökkentjük a sebességet, mert akkor kevésbé váratlanok a szituációk, és a korrigálás nem igényel nagy mozdulatot – ezt tanácsolja Gulyás Péter autóközlekedési szakember.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!