múltidéző

2018.11.03. 07:00

Harminc éve épült a híd Ikerváron

1988-ban az útlezáró táblán ez a felirat állt: hídépítés. Ikervár és Sótony között időlegesen felfüggesztették a közúti forgalmat. Az úttestet több helyen átszelő ártéri hidak átépítése mellett döntött a fenntartó Szombathelyi Közúti Igazgatóság. Így írt minderről a Vas Népe harminc éve.

LF

Sürgős, halaszthatatlan volt a feladat, hiszen a tizenkét évvel ezelőtt épült, vastartókon nyugvó faszerkezetek már igencsak korhadásnak indultak. Felújításuk többe került volna, mint maga az átépítés, ezért döntöttek ez utóbbi mellett.

Ácsok, kőművesek, asztalosok, hegesztők dolgoznak a tartók erősítésén Fotók: VN-archív

Kusztor Sándort, az igazgatóság hídmérnökét a munka lényege felől kérdezem. Előregyártott, 155x450-es méretű vasbetonelemekkel váltjuk fel a fát – mondja – és ez több szempontból is előnyös lesz a továbbiakban. Növekszik majd a teherbírás 20-ról 26 tonnára és garantálva van 30-50 esztendőre is az élettartam. Valamikor, ha ilyen betonszerkezeteket építettek be valahová, akkor azok kiöntését a helyszínen végezték. A kötési idő heteket vett igénybe, következésképp egy-egy szakaszt hosszú időre lezártak. Most viszont tényleg, csak szorosan vett forgalomelterelésről lehet beszélni, hiszen az igazgatóság központi hídbrigádja jó előre elkészíti ezeket az elemeket, itt a helyszínen pedig csak a beszerelésük történik. Az átlagos idő, mondjuk egy 10 méter nyílású híd esetében, nem több, mint 4-5 nap.

10 tonnás daru emeli a vasbetonelemeket

Ennyi idő alatt végeztek ezen a szakaszon az első, a Herpenyő-híd átépítésével, október legelején. Most a tőle 300 méterre levő Száraz-híd van soron, s e hét végére itt is megindulhat a forgalom. A hídbrigád tagjai – ácsok, kőművesek, asztalosok, hegesztők – épp a tartókat erősítik, majd ezt követően a Zalaegerszegről jött 10 tonnás daru emeli be szép sorjában a vasbetonelemeket. Brezovich Rezső brigádvezető mondja, hogy tavaly a pinkamindszenti híddal kezdték megyénkben ezeket az átépítéseket, legutóbb Halastónál tették rendbe a Bük patak fölötti hidat, a mostani munkák végeztével pedig Boba környékére mennek, ahol a Marcal fölött átívelő Kamondi-hidat fogják átépíteni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!