Olvasó

2014.01.21. 17:31

15 ezer forintra büntették apró módosítások miatt

Olvasónkat éjjel igazoltatták, közértben is kapható alkatrészekkel enyhén átalakított autója miatt 15.000 Ft bírság és forgalmi elvétele között választhatott.

Olvasónk levélben juttatta el hozzánk történetét:

Engedjék meg nekem, hogy elmeséljek egy történetet, amely 2014.01.20-án este 23:30-kor történt velem Szombathelyen, a buszpályaudvar felé haladva, a Shell kút előtt.

Magamról csak annyit, ami a sztorihoz lényeges, hogy mint olyan sokan mások is, kb. 2 évvel ezelőtt költöztem az ország nyugati részére a "gettóból", az Alföldről. Lényeges közölnöm, hogy azzal, hogy leírom a történteket, senkinek semmi rosszat nem szeretnék, egyszerűen úgy érzem, hogy másokkal is tudatnom kell.

Történt 2010-ben, hogy éveken át tartó spórolás és önmegtartóztatás után, 20 évesen sikerült összegyűjtenem egy kis pénzt, hogy autót tudjak venni magamnak, persze nem egy Rolls Royce-t, hanem egy 16 éves kockás dízel kombit, amit persze az évek során megpróbáltam egyre szebbé és szebbé tenni.

Nem kell sok mindenre gondolni, B oszloptól hátrafelé 50 %-os sötétítés, előre egy akármelyik közértben kapható xenon hatású izzó, illetve a kipufogó végére egy 60x120 mm-es vég, mindez teljesen szabályos a KRESZ szerint. Az évek során, hála az itteni munkámnak köszönhetően, már nem én hajtom, de a családban maradt. Történt azonban, hogy valami miatt mégis nálam volt a járgány pár hétig. Éppen a 3 havonta esedékes mozizásom töltöttem, ami után 11 körül gondoltam, hogy megyek egy kört még a városban és hazafelé egy Szombathely melletti kis falu felé veszem az irányt, hiszen másnap dolgozom. Kifordultam a Borostyán parkolójából jobbra, majd az elsőbbségadás kötelező táblánál ismét jobbra, ekkor feltűnt nekem, hogy balról kb. a második lámpánál egy "Rendőrség" feliratú gépjármú áll. Kifordultam és megkezdtem utam a buszpályaudvar fele. Egyszer csak mögöttem hatalmas villámlás, szirénázás, kék és piros fények tömkelege. Gondoltam magamban, hogy egy egyszerű közúti igazoltatáshoz képest ez egy kicsit sok, hiszen életemben egy rágót nem loptam a boltból. Természetesen állampolgári kötelességemnek megfelelően lehúzódtam a buszmegállóba, a motort leállítottam, az ablakot leengedtem, és vártam. A még mindig villogó rendőrautó sofőrje mellém sétált, a szokásos mondatokkal köszöntve:

"-Jó estét kívánok, közúti ellenőrzés, kérem adja át a menetokmányokat." Természetesen átadtam a forgalmi engedélyt, a jogosítványt is nyújtottam, de arra nem volt szükség.

A következő kérdés: "-Gyári-e a xenon a kocsiban?" Válaszoltam, hogy ez nem xenon, hanem xenon hatású izzó, amely a halogénnel egyenértékű, és szabályosan használható gépjárművek első világításában. Gondoltam magamban, hogy ez innentől "szőrözésbe" megy át. A válasz erre a szerv részéről a következő volt:

"-Uram, lehet, hogy ahonnan Ön jön, ott ezt el lehet játszani, mert a rendőrök nem megfelelően képzettek, de itt Szombathelyen nem ez a szokás, ne nézzen madárnak." Hirtelen több gondolat is kavarogni kezdett a fejemben.

Egy: ezek szerint az ország keleti felén élő és dolgozó, ugyanolyan oktatásban részesült rendőrök képzése nem megfelelő?!

Kettő: azért mert mertem egy nagy lépést tenni az életem érdekében, és átköltöztem az ország másik végébe, már paraszt is vagyok alföldi származásom miatt?!

Három: ha tudtam volna, hogy Szombathelyen a közlekedés a helyi szokások alapján történik, megkérdeztem volna egy ismerősöm, hogy mik tartoznak az itteni habitusba, és a KRESZ-t elfelejtettem volna.

Négy: mivel nem volt toll beszélgető partnerem hátán, egyből gondoltam, hogy nem madár. Persze ebből semmit sem mondtam ki.

"-Uram, legyen szíves nyissa fel a motorháztetőt!" Természetesen felnyitottam, és az Úr azonnal kijelentette, hogy ez a xenon nem gyári, mivel nincsen fényszórómosó és magasságállító berendezés, mindezt álló motornál, állóhelyben, lekapcsolt tompított fényszórókkal. Elismerem, az autó lökhárítóján látszik a lámpamosó, de a magasságállító motor a lámpatest alatt van a motorházban, (mivel van benne), tehát ezt szabad szemmel nem lehet megállapítani. Erre azonnal rá is kérdeztem, hogy mivel én csak egy villamosmérnök vagyok, aki gépészmérnöknek tanul MSc képzésen, honnan tudom szabad szemmel megítélni, hogy tartalmazza-e a gépjármű az előírásnak megfelelő elektronikákat, amely elektronikák a xenon lámpa előírásai, nem pedig a halogéné. Ekkor a hangulat szikrázóvá vált, és lecsuktam a motorházat, persze engedélyre. Majd elindultunk hátrafelé, és a sötétítésről is kaptam egy kínos kérdést.

"-Hány százalékos a sötétítés?" Mire én megkérdeztem, hogy hány százalék fényt enged át, vagy hány százalék fényt nem enged át? Egyébként teljesen mindegy, mivel a B oszloptól hátra bármilyen sötét lehet a fóliás sötétítés, de az enyémen műbizonylattal rendelkező, 50 %- os sötétítés volt, habár a műbizonylat a kesztyűtartóban maradt, senki nem kérte el. Azt még megkérdeztem azért, hogy a helyszínen meg tudjuk-e mérni, a válasz természetesen nem volt, ez alapján mindenképpen vizsgálatra kellett volna a kocsit küldeni.

A kocsi hátuljához érve a kipufogó is szemet szúrt. Kicsit ingerült hangsúllyal kaptam a következő kérdést:

"-A sportkipufogó rendelkezik engedéllyel?" Nem tudom, kérdezzük meg tőle. Természetesen a sportkipufogó nem is az volt, hanem a gyári csőre húzva egy hasonló méretű krómozott vég, amit két csavarral el lehet távolítani, és persze nem befolyásolta a jármű menetdinamikai tulajdonságait, mivel a gyári rendszer nem lett megbontva.

Ekkor kaptam egy nagylelkű ajánlatot, választhatok, hogy a forgalmi engedélyem elvételre kerül, és a kocsit műszaki vizsgára kell vigyem, vagy pedig a helyszínen fizetek 15 ezer forint  bírságot. Tudtommal helyszíni bírság már nincsen, csak olyan, amit 30 napon belül kell postai úton befizetni, erre szintén rákérdeztem, természetesen postai úton történő befizetést jelentette a helyszíni bírság. (Kérdem én magamban, hogy hogyan lehet egyenértékű a kettő?! Ember életeket veszélyeztetek a gépjárművemmel és 15 ezer forint büntetéssel elmehetek?!) Három dolog miatt választottam a helyszíni bírságot:

Egy: mivel a gépjármű édesapámé, szerettem volna elkerülni részére a felesleges huzavonát.

Kettő: pénteken vizsgázom az iskolában, ahová autóval tudok elmenni, és mivel csak ez az egy van, feltétlenül szükségem van rá.

Három: szerettem volna támogatni a most iskolába járó, jövőbeli rendőröket, akik hasonló éberséggel védik embertársaikat a magamhoz hasonló ámokfutóktól. Így a helyszíni bírság maradt terítéken.

Az adminisztráció 8-10 percet vett igénybe, amikor is kézhez kaptam a megírt csekket és zöld cetlit, amit elolvasni ugyan nem tudok, (persze olvasni tudok, csak olvashatatlan az írás, illetve a jelvény száma is), de ez az első ilyen papírom, meg fogom őrizni emlékbe.

Természetesen aláírtam, hogy hibát követtem el, annak ellenére, hogy nem követtem el, mivel minden teljesen hivatalos volt a járművön, de el akartam kerülni a további szankciókat. Az eset végeztével megkérdeztem, hogy kb. 200 m távolságból minderre hogy sikerült rájönni, amire azt a választ kaptam, hogy szembe jöttek nekem, és látták, hogy bukkanóban nem állított a jármű a világításon. (Persze nem is kellene neki, mivel az automata magasságállítók az ilyen idős gépjárművekben tulajdonképpen egy guminyomás szenzort jelentenek, ami attól függően állítja a foncsort az izzóhoz képest, hogy mekkora terhelés van a gépkocsiban és ezen nem is fog állítani, csak ha a változott terhelés 1 másodpercig fennáll, illetve mögöttem jöttek, szóval nem láthatták.)

Még egy pár kínos kérdést feltettem, hogy segítsen megállapítani, hogy máskor ki tudjam szűrni ezeket a hibákat, de választ semmire nem kaptam. Csak édesapám és én voltunk hibásak, Ő azért, hogy miért adta nekem így oda az autót, én pedig azért, hogy miért fogadtam el így az autót. Majd megköszöntem az intézkedést, és egy dicséretet az érdemi munkáért adtam, amelybe a véleményemet belefoglaltam:

"-Uram, köszönöm a kiváló és gyors eljárást, az persze nem baj, hogy más emberek éppen most szedik fel valamelyik ház vasbeton alapjából a vasat, vagy a síneket az egyik vasútvonalon, egy bűnözőt ezzel sikerült kiszűrni a sok ezerből."

Ezek után könnyes búcsút vettünk egymástól, és mindenki beülvén a saját autójába, elhajtott a ködös szombathelyi hétfő éjszakába, illetve kedd hajnalba, mert az óra már 00:30-at mutatott. A járművet vissza fogom alakíttatni eredeti állapotába, holott, ismételve magam elmondom még egyszer: semmi KRESZ-nek nem megfelelő alakítás nincsen a gépjárművön, habár a szombathelyi közlekedési szokásokat még mindig nem ismerem.

Zárásként: szintén magam ismételve, nem szeretném borzolni a kedélyeket és senkinek nem szeretnék rosszat, se magamnak, se a rendőri szervnek, hiszen Ők is csak a munkájukat végzik, ki-ki emberbarát módon, mások pedig nem így.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!