Támogatott tartalom

2022.01.07. 10:49

Néhány hetes éhezés, vagy jól átgondolt diéta? Melyik javasolt leginkább?

Az ünnepek alatti pihenés, családlátogatás és az ezzel járó rengeteg finomság sajnos nem kedvez az ideális testsúlynak, ugyanis könnyen felszaladhat néhány plusz kiló. Utána pedig jöhet a koplalás - gondolják sokan. A nagyobb súlyfelesleggel küzdők körében gyakran szerepel az újévi fogadalmak között a fogyókúra. Akár pár kilótól, akár nagyobb feleslegtől szeretnél megszabadulni, fontos a megfelelő diéta kiválasztása. A helytelen fogyókúra vagy a kontrollálatlan koplalás pedig súlyosan egészségkárosító is lehet.

Mi a fogyókúra alapfeltétele?

 

A szervezetednek megfelelő mennyiségű tápanyagra van szüksége a működéshez és az életfolyamatok fenntartásához. Ezt legegyszerűbben a kalóriabevitellel lehet számszerűsíteni. Egy átlagos embernek napi 2000-3000 kalóriára van szüksége az egészséges működéshez. Ha több kalóriát viszel be, akkor a tested raktározni, hízni fog, ha pedig sokkal kevesebbet, akkor éhezési folyamat lép fel. Ahhoz, hogy elinduljon zsírok lebontása, a napi szükséges energiabevitelt kb. 500 kalóriával kell csökkentened eleinte. A kevesebb energiabevitellel kalóriadeficit jön létre, azaz ha több kalóriát égetsz, mint amennyit naponta felhasználsz, akkor elősegíted a raktározott zsír lebontását - ez a fogyókúra feltétele.

 

 

Milyen a helyes diéta?

 

A drasztikus, koplalással elért súlyvesztés több szempontból is káros. Az idegrendszer és az agy megfelelő működéséhez elengedhetetlen az állandó vércukorszint fenntartása. Táplálékmegvonás esetén a zsír lebontásával nem tudja fedezni a tested a vércukorszint igényét. Ezért az izmok és a fehérjék felhasználásával kell előállítania a szükséges mennyiséget. Ha éhezteted magad, akkor nem a zsírszövetből, hanem az izmaidból fogod veszíteni a súlyt. Ha pedig a diéta után ismét rendesen kezdessz táplálkozni, akkor a tested raktározni fog, hogy felkészüljön az újabb ínséges időkre, és máris beindul a jól ismert jojó-effektus!

 

A hetekig tartó koplalásos fogyókúra ráadásul kimerítheti a vitaminraktáraidat is, illetve az immunrendszeredet is gyengítheti. Az alacsony vércukorszint miatt ingerlékenyebbé is válhatsz, amely mentális kimerültséget eredményez hosszú távon.

 

A leírtakból láthatod, hogy a fogyókúrát nem szabad a táplálék drasztikus megvonására alapozni. Figyelembe kell venned, hogy az ideális táplálék-összetétel 55%-a szénhidrát, 15%-a fehérje és 30%-a pedig zsír. A diéta során is igyekezz megtartani ezt az arányt úgy, hogy közben csökkented a szükséges kalóriamennyiséget az említett 500 kalóriával. Az ételek kalóriatartalmára vonatkozóan számos internetes kalóriatáblázat lesz segítségedre.

 

Milyen diétákat érdemes kipróbálni?

 

Többféle fogyókúrás módszer is létezik, amelyek nem erőltetik meg a szervezetedet, de hozzájárulnak a zsírfelesleg leadásához.

 

Az egyre népszerűbb paleo diéta az ősi táplálkozáshoz nyúlik vissza. Kerüli a feldolgozott élelmiszereket, emellett a sok zöldség és húsfélék fogyasztását javasolja.

 

A vércsoport diéta a nevéből adódóan egyénre szabott diéta, amely az A, B, 0 vércsoportok szerinti legideálisabb táplálék-összetételt javasolja. Van, akinek a szénhidrátban gazdag, míg másoknak a fehérjében gazdag táplálkozás hozhat eredményt.

 

A húsimádóknak ideális a ketogén diéta, amely csekély szénhidrátbevitel mellett főleg a húsok és zsírok bevitelével fedezi a táplálékigényt.

 

A böjt diéta során napi szinten iktathatsz be 8 vagy akár 16 órás időszakokat, amikor egyáltalán nem eszel. Ez elegendő ahhoz, hogy a zsírraktárak aktivizálódjanak, de még nem lépnek fel a tartós éhezés káros hatásai. Érdemes előtte háziorvossal is konzultálni.

 

A szétválasztó diéta azon az elven alapul, hogy az egyes élelmiszertípusok könnyebben emésztődnek és hasznosulnak, ha szétválasztva fogyasztjuk őket. Az interneten számos receptet találhatsz, hogy miként készíts szénhidrát-, fehérje- vagy éppen keményítő alapú fogásokat. A diéta előnye többek között az, hogy kiegyensúlyozottabb vércukorszintet eredményez, így később alakul ki az éhségérzet is.

 

TIPP: Bármilyen diétát is választasz, érdemes olyan mellett döntened, amelyet hosszú távon is követni tudsz, így a hatás is tartós lesz.

 

Hogyan vágj bele a fogyókúrába?

 

Az első és legfontosabb, hogy legyen meg benned az elhatározás az életmódváltásra. Ha a testmozgásra szeretnéd építeni a fogyókúrát, akkor kérheted a személyi edzők segítségét táplálkozás tekintetében is. Azonban ha komolyabb diétát tervezel, érdemes táplálkozási tanácsadóhoz, dietetikushoz fordulni, hogy a testi állapotodhoz leginkább illeszkedő diétát javasolja. Ha valamilyen krónikus betegségben szenvedsz, mindenképpen konzultálj gasztroenterológus szakemberrel, hiszen a rosszul alkalmazott fogyókúra rengeteget ronthat az egészségi állapotodon is.

 

Bármelyik diéta mellett is döntesz, maradj a realitások talaján! Ne akarj hirtelen, pár hét alatt látványos eredményt elérni. Ha kicsit több felesleggel rendelkezel, akkor hosszabb távon teljesíthető célokat tűzz ki! A koplalás, azaz a folyamatos éhezés hosszú távon rendkívül káros a szervezetedre. Az pedig, hogy melyik a leghatékonyabb módszer, minden esetben egyénfüggő. Szánd rá az időt, ha pedig kell, bátran fordulj szakemberhez, hogy a számodra legmegfelelőbb fogyókúrával vághass bele céljaid megvalósításába!

Ezek is érdekelhetik