Sport

2011.02.08. 15:40

Budapest-Bamako-rali: a rossz gázolaj és a terrorveszély ellenére célba értek a szombathelyiek

A Budapest-Bamako-raliról, afrikai élményeikről meséltek a versenykategória szombathelyi indulói, Németh Imre és Lengyel Krisztián.

Vastag Nándor

A hatodik Budapest-Bamako-rali a versenyzőket és a technikát egyaránt igénybe vette. A 160 indulóból csak 125-en jutottak el a mali fővárosba, míg a versenykategória több mint 40 fős mezőnyéből 34-en érték el a célvonalig. A Savaria Motorsport Team SE csapata másodszor teljesítette a kéthetes, közel 9500 kilométeres erőpróbát. Németh Imre pilóta és Lengyel Krisztián navigátor az első, 2009-es versenyén  45. lett, ám most az előkelő 11. helyet szerezte meg egy Nissan Navarával. A duó 736 pontot gyűjtött  - ezen a ralin ugyanis a száguldás mellett a feladatok megoldása is fontos, ami kis szerencsével lehetett volna több is. A szombathelyi csapatot Bíró Gábor motoros tette teljessé, aki Yamahájával a túrakategóriát abszolválta sikerrel.

- Az autókat elnézve nagyon jó a 11. helyezés, örülünk neki - mondta Németh Imre. -  A 2009-es viszonyokhoz képest többen is drága épített autóval jöttek, a mienk az övékhez képest gyerekcipőben járt. De azért sem lehetünk elégedetlenek, mert eredetileg az első 15-be akartunk kerülni, és ezt teljesítettük.
 
A pilóta azért megjegyezte, ha nincs technikai gondjuk, akkor négy vagy öt helyezéssel előrébb is zárhattak volna. Az európai etap után hetedikként álltak, de még a kemény szakaszok előtt, Marokkóban tönkrementek a gázos teleszkópok. Vadonatújak voltak, így arra gondolnak, gyári hibásak lehettek. Utána Mauritániában az egyik rúgó tört el, így kénytelenek voltak a feladatokat kihagyva országúton a fővárosba menni. Ez a kitérő 300 km-es pluszt jelentett, ráadásul a közel 250 eurós javítás nem sikerült jól. Másnap reggel ugyanis ismét elment a rúgózás. Persze visszamentek a szervizbe, ahol némi rábeszélés után ingyen orvosolták a problémát. És hogyan értették meg magukat? Ahogy lehetett, mutogatással, angolul, franciául. A következő országban, Szenegálban sem úszták meg probléma nélkül. Dakarban egy tankolás után a drága gázolajjal nem akart menni az autó, így kénytelenek voltak az egész üzemanyagrendszert kitisztítani. Ez fél napot vett igénybe, és még 50 liter gázolajat is kiöntöttek. Maliban, közel 45 fokban pedig a klíma ment el, ami azért volt gond, mert a hatalmas por miatt nem lehetett az ablakot lehúzni. Imre meg is jegyezte, hogy két hét alatt nyolc kilót fogyott.

A technikai gondoktól eltekintve azonban szerencsére nyugodt útjuk volt. A külügyminisztérium ugyan a verseny törlését kérte terrorveszély miatt, de az úton támadás nem történt, bár Mauritániában azért a katonaság őrizte a versenyzők táborát. A rúgótörés után kicsit azért elkeseredtek, de összességében csodálkoztak, hogy nem volt összezördülés közöttük. Pedig fizikailag és szellemileg is igénybe veszi az embert, hogy hajnalban kel, este későn ér táborba, egyes napokon étkezést hagy ki és nem fürdik, valamint versenyezni is kell. A határokon átlagban hat órákat vártak, de ezt nem tartják soknak. Az afrikai állatok közül sok tevét és majmot láttak. Utóbbiakkal vigyázni kellett, még az autókból is loptak.
 

A verseny jótékonysági célt is szolgált. A szervezők Diemában 700 biciklit és orvosi műszereket adtak át, majd Bamakóban folytatódott az adományozás. A vasi csapat külön is készült, írószereket, füzeteket vitt egy iskolának, míg útközben szőlőcukrot és pólókat osztogattak a gyerekeknek. Egybehangzóan mondták, elképzelhetetlen a szegénység, ami ott van. A szemetet és a legpiszkosabb ruhaneműt is elkérték az autóról, a víz nagy kincs. A nehéz és hosszú terepen a versenyautó sérült, a javítása milliós összeg lett volna, ezért nem hozták haza.

- Vágytunk már haza, hiányzott a család, így az is az eladás mellett szólt, hogy hamarabb érkezzünk. De még nem vagyunk teljesen itthon, nem rázódtunk vissza a hétköznapokba. A versenyen, az átélt kalandokon jár az agyunk, most dolgozzuk fel az élményeket - fogalmazott Lengyel Krisztián.
 

Még nem tudni, mit hoz a jövő, de a páros egy vagy két év múlva megint indulna a Budapest-Bamako-ralin. Imre akkor már komolyabb célért szeretne küzdeni, az első három közé jutásért.



TÖBB EMLÉKEZETES TÖRTÉNET

A vasi duó elmondta, emlékezetes történetekben nem volt hiány a versenyen. Egy osztrák páros az Atlasz hegységben használhatatlanná törte az autóját. Senkinek sem szóltak, hanem hazaindultak. Mivel több nap elteltével adtak csak életjelet magukról, a roncs megtalálása után pánik tört ki, élnek-e egyáltalán. Pityu, a törpe artista pedig kígyót akart fogni, ám az megmarta. Több száz mérgeskígyó él Afrikában, de szerencséjére az általa kiszemelt pont nem volt az.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!