Sport

2015.10.03. 09:42

Kiss Norbi már másodszor Európa-bajnoka a kamionsportnak!

A leggyorsabb szombathelyi 2014 után újra a csúcson

Vámosi Péter

Fotó: Tajthi Andrea

Hihetetlen bravúrt vitt véghez újra a magyar versenyző, gyakorlatilag 7 futammal a szezon vége előtt bebiztosította és megvédte a bajnoki címét, és tavaly után idén is ő lett az Európa bajnoka a FIA legmagasabb szinten jegyzett kamionos versengésének.

Simának is tűnhet ez az újabb siker, pedig év elején rengeteg kérdőjellel indultak neki az idei évnek. Rögtön némi nehézséget okozott az, hogy Jobbágy Ákos miután tavaly felért a csúcsra kockáztatott és életet adott a Truck Race Team USA-nak is, amelyik csapattal a tengerentúlon áll helyt. Adott esetben a logisztikai, humán erőforrás és egyéb problémákat nem is tekintve egy dolgot ez biztosan jelentett, kevesebb figyelem jutott az európai sikerkovácsokra.

Nem egy versenyen gyakorlatilag Bakó Csabira, Norbi főmérnökére hárultak csapatvezetői feladatok, és most már elmondhatjuk, hogy derekasan helytállt. Hatalmas lutrinak tűnt elsőre az is, hogy az MAN gyári támogatóként kivonult a szériából, és gyakorlatilag az összes MAN-es a "B" specifikációjú motornál kötött ki, ami visszalépés egy "A"-s, pláne egy "A+"-os erőforráshoz képest. 
Most már elárulhatjuk, hogy az első év eleji teszten alig pár nappal az első verseny előtt még a Hungaroringen még Norbiban is voltak kétségek. Major Benedek idén már nem indult, így egyedül kellett felvennie a harcot a többiekkel. Nagy kérdés volt, hogy mennyire lesz eredményes a mindig erős Hahn csapat, akik nulláról építettek egy vadiúj versenykamiont, valamint a Buggyra, akik az MAN hátrébb lépésével erőre kaptak. Azt sem lehetett ekkor tudni, hogy ki mennyire szokott újra vissza a "B" motorhoz, és Norbi is motfondírozott az év sikerességét illetően ezen változások miatt. Ugyan hivatalos közös MAN teszt már idén nem volt, de a versenytársak egy része Mostban összemérhette magát még a szezon előtt, és a madarak főleg Hahn oldaláról nagyon remek eredményekről csiripeltek...

Aztán zöldre váltott a rajtlámpa Valenciában, és először dübörgött át a mezőny a rajt-cél vonalon, Norbi meg bekapcsolta az úthenger üzemmódot. Az év első versenyét ugyan nem nyerte meg, de utána pont a cseh hétvége kivételével stabilan nyert legalább két versenyt a négyből egy adott versenyhétvégén, sőt Ausztriában 100%-os eredménnyel végzett, hiszen az összes versenyt kimaxolta a Red Bull Ringen. 

Az év csúcspontja a kis magyar alakulatnak mindenképp a magyar versenyhétvége volt a Hungaroringen. A kamionversenyzés Magyarországra 25 év után tért vissza, és nagyok is voltak az elvárások, pláne ilyen eredmények után. Norbi meg is felelt: két győzelme mellett egy második helynek és egy harmadiknak őrjönghetett a kilátogató 33.000 néző. És lesz jövőre is, immáron majd az új aszfalton!

Alig egy hónappal később most ott tartunk, hogy rögtön az első versenyen Jaramában az egyik kedvenc pályáján újra Európa bajnok lett Kiss Norbi. Próbálok Forma-1-es példát hozni azok kedvéért akik annyira mélyen nincsenek benne a kamionversenyzésben: körülbelül azt képzeljük el, hogy most már a Lotusszal mondjuk Romain Grosjean világbajnok lenne. 

Az OXXO-Axxyss kamionján ugyan vannak ötletes és egyedi megoldások, de közel sem épült annyi pénzből mint mondjuk a Team Hahn, vagy a Truck Sport Lutz Bernau, azaz Albacete-ék MAN-je. Töredék áron vannak hihetetlenül elöl: tényleg mintha az F1-es Mercedest leverné az enstone-i csapat. Ráadásul mindezt legalább olyan markánsan és ellenálhatatlanul teszi Norbi, mint Michael Schumacher legszebb Ferraris éveiben tette.

Mindenképp érdemes méltatni kicsit a csehek eredményét is ugyanakkor, mert ha nem érte volna Adam Lackót ennyi pech az utóbbi időben, bizony ez a bajnokság még tartana, jól ítélte meg Norbi az év elején, hogy komoly ellenféllé nőtték ki magukat, feltehetőleg ők jövőre még erősebbek lesznek.

És máris matekozhatunk hogy hogyan tovább 2016-ban... Folytassa Norbert jövőre is a kamionsportban, úgy hogy már idén is talán mindent megdöntött amit egy év alatt lehetséges ebben a sportban? Mi magyarok ismerjük a mondást, hogy három a magyar igazság, sőt van még ugye ráadás is, azonban ami biztos, hogy akár a kamionozás mellett illene ismét többet túraautóznia Norbinak. Hogy hol, merre, ez nyilván még képlékeny, hiszen rengeteg versenynaptár lóg a levegőben, de még nem mindenütt tiszta a szabályzás sem, hogy milyen kocsikkal milyen szériában is lehet indulni. Nyilván ismét fel fog merülni a neve akár a Zengő Motorsportnál is, amennyiben Michelisz Norbert elfogadja a gyári Honda versenyülését, sőt minden magyar motorsportot és versenyzőket kedvelő rajongó pontosan tudja, hogy gyakorlatilag az egyetlen minőségi alternatíva és azonnali eredményekre képes lehetőség ha Kiss ülne bele a MOL Group támogatta piros-fekete Hondába. Azonban ahhoz, hogy ennek akár halovány esélye is legyen a WTCC-ben, nagyon erős csapatvezetői és főtámogatói akarat kell. Persze más szériák, más csapatai is felfigyeltek már a pokolian gyors magyar versenyzőre, így akár még meglepetés is érhet minket jövőre, sőt legyünk telhetetlenek: két komolyabb, akár FIA szériát egy azon évben nyert már meg valaki?  

Most örüljünk azonban együtt a sikernek, mert van miért. Amikor ma Magyarország nemzetközi megítélésében az egyik ha nem a legnagyobb pluszt sportolóink sikerei adják, akkor egy ilyen eredmény több mint kiváló. 

Norbi, ugyan nem tisztem tanácsot adni, de most nyugodtan dőlj hátra, élvezd a siker minden percét, hagyd egy kicsit a többieket is játszani. Vagy ne!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!