Formula–1

2021.10.09. 07:00

Formula–1: A siker titka: kevesebb hiba

A Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokság idei kiírásának soron következő állomása a Török Nagydíj. Tavaly izgalmas versenyt hozott az esős török futam, Hamilton és Verstappen párharcának köszönhetően vélhetőleg idén sem maradunk izgalmak nélkül.

Kelemen Attila

21_15_orosz

Fotó: Grafika: Kelemen Attila

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy 2012 óta nem volt annyira szoros és izgalmas a bajnoki párharc, mint idén. És ha futamról futamra csupán nüanszokon múlik, hogy Lewis Hamilton vagy éppen Max Verstappen vezeti a tabellát, akkor különösen fontossá válik a hibák elkerülése. Márpedig az idei szezon hemzseg a kihasználatlan időmérő edzésektől, az elrontott rajtoktól, az akadozó kerékcseréktől és a stratégiailag rosszul kivitelezett versenyzésektől.

Két hét telt el a legutóbbi futam, az Orosz Nagydíj óta. Az elmúlt napokban a sajtó tele volt a hibák okait kutató elemzésekkel, a rosszul időzített döntések felgöngyölítésével.

Nagy hangsúlyt kapott az új kerékcsereszabály, amelynek a legnagyobb vesztese kétség kívül a Red Bull. Mint ismeretes, az F1 nyári szünetet követő újraindulásakor lépett életbe a Nemzetközi Automobil Szövetség azon technikai direktívája, amellyel biztonságosabbá kívánja tenni a kerékcseréket. Azaz a szenzorok által vezérelt – olykor két másodperc alatt kivitelezett – folyamat gyorsaságát ezentúl az emberi reakcióidő határozza meg. Ezt úgy érte el a szövetség, hogy két minimum­időt iktattak a kerékcsere folyamatába. Egyrészt a kerékanya rögzítése után minimum 0,15 másodpercet kell várnia a szerelőnek arra, hogy jelezze az elkészültét. Másodsorban pedig 0,2 másodpercet kell várnia annak a szerelőnek, aki a „kész” jelzések felvillanása után útjára engedi a versenyautót.

A McLaren, az Aston Martin és az Alpine által kért szigorítás elérte a célját a lassítással: nyár óta nem láthattunk két másodperc alatti kiállást, a kerékcserék 2,5-3 másodperces tartományba tolódtak, mi több, a három másodperc fölötti kiállások száma is jócskán nőtt. Azaz nagyobb hangsúlyt kapott a hibafaktor.

Míg a Red Bull szerelői a belga futam előtt verhetetlenek voltak a boxutcában, addig az azóta eltelt futamokon ők lettek a szabály legnagyobb vesztesei. Míg a nyári szünetig 2,58 másodperc volt az átlagidejük, azóta ez 4,56-ra nőtt. A legszembetűnőbb esetük Monzában volt, amikor Max Verstappennél 11,1 másodpercig tartott a kerékcsere.

Vélhetőleg a McLarent érzékenyebben érinti egy másik hiba. A wokingi gárda Oroszországban Lando Norris vezérletével közel állt ahhoz, hogy győzni tudjon, ám közbeszólt az eső. No meg a rosszul időzített kerékcsere. Az esős drámai végjáték után a brit csapat alaposan belevetette magát a munkába, hogy kielemezzék, min ment el a győzelmük. Három napon át szünet nélkül megbeszélésekkel, szimulátoros munkával térképezték fel, hogy bukták el a győzelmüket.

Nézőként könnyű azt mondani, hogy Norrisnak nem kellett volna nemet mondania a csapat által kért kiállásra, és a csapatának sem kellett volna a pilótájára ráhagyni a döntést. Éjt nappallá téve a három nap során megállapították, hogy miként kommunikálhatnak jobban, illetve milyen információkkal lássák el a versenyzőket a mérnökök az egyes döntéshozataloknál.

A Mercedes háza táján egy merőben más jellegű hibát próbálnak elkerülni: a motorok meghibásodását. Valtteri Bottas autójában két hete az orosz futam előtt azért kellett kicserélni az erőforrást, mivel felmerült néhány kérdés a teljesítményével kapcsolatban. Ez egy újabb kérdést szül: várható-e a szezon hátralévő részében, hogy Hamilton autójába is új motor kerül? Ez rajtbüntetést vonna maga után.

Hogy bármilyen hiba mennyire lesz meghatározó a soron következő, hétvégi Török Nagydíjon, nem tudni, ám a tavalyi esős, csúszós futam sok izgalmat vetít előre. Már csak azért is, mivel az időjárás-előrejelzések esős hétvégét jósolnak. Isztambulban pénteken még csak 20 százalék lesz az esély a csapadékra, szombaton és vasárnap ez az érték már 80 százalék lesz.

A hétvégi Török Nagydíj menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek, 11.30: első szabadedzés, 15.00: második szabadedzés.

Szombat, 12.00: harmadik szabadedzés, 15.00: időmérő edzés.

Vasárnap, 15.00: a futam rajtja. KA

Kiemelt képünkön: Ezúttal a címvédő Lewis Hamilton áll az élen az egyéni pontversenyben

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!