Formula–1

2021.10.09. 07:00

Formula–1: A siker titka: kevesebb hiba

A Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokság idei kiírásának soron következő állomása a Török Nagydíj. Tavaly izgalmas versenyt hozott az esős török futam, Hamilton és Verstappen párharcának köszönhetően vélhetőleg idén sem maradunk izgalmak nélkül.

Kelemen Attila

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy 2012 óta nem volt annyira szoros és izgalmas a bajnoki párharc, mint idén. És ha futamról futamra csupán nüanszokon múlik, hogy Lewis Hamilton vagy éppen Max Verstappen vezeti a tabellát, akkor különösen fontossá válik a hibák elkerülése. Márpedig az idei szezon hemzseg a kihasználatlan időmérő edzésektől, az elrontott rajtoktól, az akadozó kerékcseréktől és a stratégiailag rosszul kivitelezett versenyzésektől.

Két hét telt el a legutóbbi futam, az Orosz Nagydíj óta. Az elmúlt napokban a sajtó tele volt a hibák okait kutató elemzésekkel, a rosszul időzített döntések felgöngyölítésével.

Nagy hangsúlyt kapott az új kerékcsereszabály, amelynek a legnagyobb vesztese kétség kívül a Red Bull. Mint ismeretes, az F1 nyári szünetet követő újraindulásakor lépett életbe a Nemzetközi Automobil Szövetség azon technikai direktívája, amellyel biztonságosabbá kívánja tenni a kerékcseréket. Azaz a szenzorok által vezérelt – olykor két másodperc alatt kivitelezett – folyamat gyorsaságát ezentúl az emberi reakcióidő határozza meg. Ezt úgy érte el a szövetség, hogy két minimum­időt iktattak a kerékcsere folyamatába. Egyrészt a kerékanya rögzítése után minimum 0,15 másodpercet kell várnia a szerelőnek arra, hogy jelezze az elkészültét. Másodsorban pedig 0,2 másodpercet kell várnia annak a szerelőnek, aki a „kész” jelzések felvillanása után útjára engedi a versenyautót.

A McLaren, az Aston Martin és az Alpine által kért szigorítás elérte a célját a lassítással: nyár óta nem láthattunk két másodperc alatti kiállást, a kerékcserék 2,5-3 másodperces tartományba tolódtak, mi több, a három másodperc fölötti kiállások száma is jócskán nőtt. Azaz nagyobb hangsúlyt kapott a hibafaktor.

Míg a Red Bull szerelői a belga futam előtt verhetetlenek voltak a boxutcában, addig az azóta eltelt futamokon ők lettek a szabály legnagyobb vesztesei. Míg a nyári szünetig 2,58 másodperc volt az átlagidejük, azóta ez 4,56-ra nőtt. A legszembetűnőbb esetük Monzában volt, amikor Max Verstappennél 11,1 másodpercig tartott a kerékcsere.

Vélhetőleg a McLarent érzékenyebben érinti egy másik hiba. A wokingi gárda Oroszországban Lando Norris vezérletével közel állt ahhoz, hogy győzni tudjon, ám közbeszólt az eső. No meg a rosszul időzített kerékcsere. Az esős drámai végjáték után a brit csapat alaposan belevetette magát a munkába, hogy kielemezzék, min ment el a győzelmük. Három napon át szünet nélkül megbeszélésekkel, szimulátoros munkával térképezték fel, hogy bukták el a győzelmüket.

Nézőként könnyű azt mondani, hogy Norrisnak nem kellett volna nemet mondania a csapat által kért kiállásra, és a csapatának sem kellett volna a pilótájára ráhagyni a döntést. Éjt nappallá téve a három nap során megállapították, hogy miként kommunikálhatnak jobban, illetve milyen információkkal lássák el a versenyzőket a mérnökök az egyes döntéshozataloknál.

A Mercedes háza táján egy merőben más jellegű hibát próbálnak elkerülni: a motorok meghibásodását. Valtteri Bottas autójában két hete az orosz futam előtt azért kellett kicserélni az erőforrást, mivel felmerült néhány kérdés a teljesítményével kapcsolatban. Ez egy újabb kérdést szül: várható-e a szezon hátralévő részében, hogy Hamilton autójába is új motor kerül? Ez rajtbüntetést vonna maga után.

Hogy bármilyen hiba mennyire lesz meghatározó a soron következő, hétvégi Török Nagydíjon, nem tudni, ám a tavalyi esős, csúszós futam sok izgalmat vetít előre. Már csak azért is, mivel az időjárás-előrejelzések esős hétvégét jósolnak. Isztambulban pénteken még csak 20 százalék lesz az esély a csapadékra, szombaton és vasárnap ez az érték már 80 százalék lesz.

A hétvégi Török Nagydíj menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek, 11.30: első szabadedzés, 15.00: második szabadedzés.

Szombat, 12.00: harmadik szabadedzés, 15.00: időmérő edzés.

Vasárnap, 15.00: a futam rajtja. KA

Kiemelt képünkön: Ezúttal a címvédő Lewis Hamilton áll az élen az egyéni pontversenyben

Ezek is érdekelhetik