Belföld

2009.01.31. 03:29

Szereljük le együtt!

<b>Megyei körkép</b> (van) - Kintfelejtett, feleslegesen kitett közúti jelzőtáblákat keresünk. A Szereljük le együtt akciónk során táblavadászok jelentkezését várjuk. Küldjön fotót, mi elintézzük!

Varga Nóra

Közúti jelzőtáblák sokaságával találkozhatnak az autósok útjuk során. Indokolatlannak tűnő korlátozások nehezítik a közlekedést. Ezért lapunk megteremti annak a lehetőségét, hogy az autósok kifejthessék álláspontjukat egy-egy közúti jelzőtáblával kapcsolatban. Várjuk olvasóink észrevételeit, hogy szerintük a megyében hol van kintfelejett, illetve feleslegesen kitett tábla. A 94/522-560 -as központi telefonszámon mondhatják el panaszaikat. Az utjelzokvasnepe.hu e-mail címre pedig fotókat várunk. Néhány mondatban írják le, hogy pontosan hol és miért fényképezték le a táblát. Továbbá olvasóink azt is megoszthatják velünk, hogy hol nincs - pedig kellene - korlátozó tábla. Mi pedig utánajárunk minden bejelentésnek, megkeressük az illetékeseket, akik elmondhatják álláspontjukat az üggyel kapcsolatban.

A rendőrség és a közútkezelő illetékesét is megkerestük, kíváncsiak voltunk a véleményükre.

Dr. Gulyás Ferenc, a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője szerint a közút munkatársai azt az egyszerűbb megoldást választják, hogy közúti jelzőtáblákkal oldják meg az úthibákat. A táblarengeteg lehetetlenné teszi a közlekedést. A 86-os főúton óriási az átmenő forgalom, mivel tranzitforgalmat hivatott lebonyolítani. Kiemelte, nem is érti, miért maradnak kint a sebességkorlátozó jelzőtáblák számtalanszor akkor is, ha napok óta nem dolgozik senki sem az adott útszakaszon. Azt sem tartja jó dolognak, hogy előre kiteszik a korlátozó táblákat, és valamikor majd nekilátnak az útépítésnek. Egyetért azokkal, akik ezen felháborodnak. Elmondta, hogy a közlekedők sebességét azokon a veszélyes útszakaszokon mérik, ahol több baleset is történik. Ott üzemelik be a traffipax-készüléket, ahol szükséges és indokolt. Őket nem befolyásolja, hogy van-e kint sebességkorlátozó tábla. Viszont az érvényben lévő sebességhatár alapján szabják ki a büntetést. A rendőrség tábla alól oldást nem adhat. Az osztályvezető kiemelte, tapasztalatai szerint a közlekedők, nem tartják be a sebességkorlátozást azokon a szakaszokon, ahol indokolatlannak tartják, viszont valamelyest visszaveszik a sebességet.

Quaiser István, a közút megyei forgalomtechnikai és kezelő osztályának vezetője elmondta, hogy a közútkezelő országosan 30 ezer kilométer hosszú úthálózatot kezel, Vas megyében 1516-ot. A megyében a forgalmi rend kialakításáért a vasi közutasok a felelősek. Az önkormányzati utak, a magánutak és az erdei utak nem az ő hatáskörükbe tartoznak. Az országos főutakon tavaly felülvizsgálták a forgalmi rendet, amelynek során Vas megyében is jelentős mennyiségű sebességkorlátozó táblát szedtek le. Kiemelte, hogy a közlekedőket leginkább az útépítési munkahelyekre kitett jelzőtáblák irritálják. Az útügyi műszaki előírás meghatározza, hogy adott építkezésen milyen tábláknak, mekkora sebességkorlátozásnak és egyéb jelzéseknek kell kitlenniük. A kivitelező a munkaterület átadáson átveszi a munkahelyet. A jogszabályok alapján ezt követően minden felelősség őt terheli. Neki kell gondoskodnia arról, hogy az előírt táblák kint legyenek a terület műszaki átadásáig és a forgalomba helyezéséig. Hangsúlyozta, a közelekedőket az zavarhatja, hogy nem látnak senkit dolgozni, az útszakasz látszólag kész van, mégis kint vannak a sebességkorlátozó táblák. Ilyenkor korántsem végeztek az útépítéssel: a burkolat mellett mély gödör lehet, a padka még nem készült el vagy közműépítés folyik. Ezek mindegyike balesetveszélyes. A közút munkatársai megtesznek mindent, hogy csak a legszükségesebb táblák korlátozzák a forgalmat.

Télen a fagy és a csapadék miatt útburkolati hibák, ütőkátyúk keletkeznek. Az illetékes üzemmérnökség munkatársainak kötelességük ezeket azonnal táblával jelezni addig az időszakig, amíg nem történik meg a javítás. A 86-os főút több szakaszán ezért vannak kint 60-as és 40-es sebességkorlátozó táblák. Az állandó sebességkorlátozó táblákat pedig a nehezen belátható útszakaszokra teszik ki, illetve oda, ahol gyakori a gyalogos közlekedés vagy a forgalom biztonsága megköveteli.

Laki Károly forgalomtechnikai menedzser elmondta, hogy a 86-os úton azért vannak kint a sebességkorlátozó táblák, mert kátyúk nehezítik a közlekedést. Táplánszentkereszten azért nem lehet leszedni a korlátozó táblákat, mert a kerékpárútnak még nem történt meg a műszaki átadása és a forgalomba helyezése. Nincsenek kint a főúton a besorolás rendjét jelző táblák és a kerékpárosokat kitiltó táblák, így jelenleg a főúton is közlekedhetnek a biciklisek. Várhatóan márciusban forgalomba helyezik az utat, s rögtön lekerülnek a tiltótáblák.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!