Belföld

2009.05.04. 02:29

Húsz éve nincs vasfüggöny

Felsőcsatár, Kőszeg - A Varsói Szerződés tagállamai közül elsőként hazánkban bontották el a műszaki zárat, méghozzá Kőszegen, 1989. május 2-án. Ezzel kezdetét vette az a folyamat, amelynek révén világútlevelet kaptak a Németh-kormánytól a magyarok.

Kozma Gábor

Ma már csak emlék, de nagyon is tanulságos emlék a határzáras korszak a vasiak, különösen az államhatár közelében élők számára. A külföldi televíziók az évforduló miatt gyakran forgatnak itt. A felsőcsatári Vasfüggöny Múzeumban éppen az angol BBC tévé stábja dolgozik, amikor a tulajdonost keressük.

- Igen nagy most az érdeklődés - mondja Goják Sándor. - Az évfordulók jegyében egymást érik a csoportok, jönnek a világ minden részéből. Tervezem, hogy az augusztusi, soproni eseményre látogató Angela Merkel német kancellárt meghívom ide, hiszen nagyon sok a keletnémet vonatkozású emlékem.

A bontás, vagyis az örvendetes jubileum kapcsán fel-idéződik a múlt. A vasfüggöny kifejezést hármas értelemben használták. Jelentett színházi védernyőt tűz ellen, volt védelmi jelentése, és használták politikai értelemben is. A védelmi funkció a 2. világháborúban született meg. Churchill, megakadályozandó a náci V-1-es bombák London fölé hatolását, a csatornánál óriás acélhálót feszíttetett a levegőbe. Ezek mintegy megfogták a bombákat, hatásosnak bizonyultak. Aztán 1948-ban kiépült a tényleges vasfüggöny, a műszaki határzár, amit aknazárral erősítettek. A rendszer 496 hónapig, 41 évig funkcionált.

- Magam is szerves része vagyok a korábbi rendszernek, mivel 27 hónapot határ-őr sorkatonaként szolgáltam. Szinte lehetetlen volt a közlekedés a dróttal bekerített falvakban. Vas megyére 180 kilométernyi jutott az összesen 365 kilométeres határzárból. Amikor elkezdték az aknák telepítését, 1948-ban, hét század dolgozott. Őket hívták vissza 1956-ban, a felszedéskor. Golyószórós tisztekkel a hátukban dolgoztak a katonák... A felszedésnek semmi köze nem volt a forradalomhoz, véletlen egybeesés történt. Elkorhadtak az oszlopok és tönkrementek az aknák. Ezeket cserélték volna le. Szerencse, hogy szeptemberre végeztek, így felmehetett a vasfüggöny.

A forradalom leverése után, már a Kádár-érában újra telepítettek. Ettől számítható a határzár legkeményebb időszaka. Mikor is a rendszer minden szempontból beállt. Kiépítették az önkéntes határőr intézményt, külön eljárá-sokat dolgoztak ki a műszaki zár közé szorított falvak esetében (Pornóapáti, Horvátlövő, Szentpéterfa, Pinkamindszent).

Az övezetbe csak különleges engdélyekkel lehetett belépni. A gulyáskommunizmus és legvidámabb barakk országának legszomorúbb falvai Vas megyében tengődtek... Érthetően ők lettek a rendszerváltás legnagyobb nyertesei. Goják Sándor:

- Másodszor Brezsnyev bejelentése után ment fel a vasfüggöny, tűnt el az aknazár. Az 1965-ös nagy árvíz nyomán aknák ezrei sodródtak osztrák területre. Pornó-apáti mellett, Bildeinben 12 éves kislány játszott egy szerkezettel, az felrobbant és szétroncsolta a gyereket. Az ENSZ és a világ országainak nyomására döntöttek úgy Brezsnyevék, hogy másféle őrizet kell. Ez lett az elektronikus határzár, az SZ-100-as telepített rendszer. Amely aztán fő elemévé vált az őrizetnek.

Megesett, hogy 10 kilométerrel beljebb vitték a tényleges határtól, de volt úgy, például Felsőcsatárnál, hogy hetven méterre közelítette meg a trianoni határkőt. Utóbbi esetben éjjel-nappal járőröztek a katonák.

A rendszer 24 voltos gyengeárammal működött (nem így a keletnémet, amelyben 380 volt keringett), és rengeteg vakriasztást okozott. Harminchat települést zárt körbe a szovjetek fejlesztette drót, és meg is maradt 1989-ig.

Ekkor következett a harmadik szakasz, a rendszerváltás előtti. A Varsói Szerződésben elsőként hazánkban, azon belül is Kőszegen nyúltak hozzá a kommunizmust jelképező vasfüggönyhöz május 2-án, délelőtt 11 óra 38 perckor. Aztán hónapok alatt eltörölték az egészet.

Goják Sándor múzeuma ma is hűen tükrözi az elmúlt évtizedeket, benne sorstragédiák is megjelennek. Így annak a lengyel világbajnok rúdugró fiatalnak a története is, aki Kőszeg térségében próbált disszidálni. El is jutott a határig, s egy, az erdőben talált bottal akart dobbantani, azzal a technikával, ahogyan a versenyeken megszokta. A bot azonban berezgett, visszahajolt, és a sportoló a drót mellé esett, három aknára... Ez a tragédia is ott van a vasfüggöny történetében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!