Belföld

2009.07.13. 12:12

Aláírták a Nabucco-szerződést: 3300 kilométeres földgázvezeték épül

Budapest - A részt vevő országok vezetői hétfőn Ankarában aláírták a kormányközi megállapodást a Nabucco földgázvezetékről, amely a tervek szerint közép-ázsiai és közel-keleti földgázt juttat majd Európába, Oroszországot és Ukrajnát elkerülve. Az ötven évre szóló egyezmény aláírói: Ausztria, Magyarország, Románia, Bulgária és Törökország. A magyar delegációt Bajnai Gordon miniszterelnök vezette, a küldöttség tagja Kóka János is, a Nabucco-bizottság elnöke.

MTI


Az érintett országok vezetői részt vesznek Ankarában a Nabucco földgázvezetékről szóló kormányközi megállapodás aláírásán. Az egyezmény azt jelenti, hogy minden részt vevő állam biztosítja a megfelelő szabályozási keretet ahhoz, hogy a vezeték teljes hosszán azonos feltételekkel lehessen a földgázt szállítani. Balra, José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke (b) és Bajnai Gordon magyar miniszterelnök (b2). MTI Fotó: Földi Imre

Az egyezménnyel - magyar javaslatra - létrehozták a Nabucco Bizottságot a beruházás segítésére és ellenőrzésére. A bizottságba az aláíró kormányok egy-egy képviselőt küldenek, továbbá, megfigyelői státussal, a német kormány, az Európai Beruházási Bank (EIB), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), az Európai Bizottság és a Nemzetközi Nabucco Társaság is részt vehet a bizottságban.

3300 kilométer hosszú gázvezeték    

A főszerep mostantól a megvalósításra alapított Nabucco konzorciumé - a bécsi székhelyű Nabucco Gas Pipeline International GmbH-é, ezt nevezi a hétfőn aláírt megállapodás Nemzetközi Nabucco Társaságnak -, amelynek a magyar Mol Nyrt., az osztrák OMV, a román Transgaz, a bolgár Bulgargaz, a török Botas, valamint a német RWE energiavállalat a tulajdonosa. A megállapodás szerint a nemzetközi vállalat öt Nemzeti Nabucco Társaságot fog alapítani kizárólagos tulajdonában, leányvállalatként a szerződő országokban. A beruházás magántőkéből, állami szerepvállalás nélkül valósul meg. A Nabucco konzorciumban résztvevő vállalkozások az első 25 évben a vezeték mindenkori kapacitásának 50 százalékával, de legföljebb évi 15 milliárd köbméter földgázzal rendelkeznek, a többit pályázaton kell szétosztani.
    
A Nabucco a tervek szerint 31 milliárd köbméter kapacitású, 3300 kilométer hosszú földgázvezeték lesz. A csővezeték Törökországból, a török-grúziai, illetve a török-iráni határról indul, és Bulgárián, Románián és Magyarországon áthaladva az ausztriai Baumgartennél végződik majd. Várhatóan 2014-ben kezd gázt szállítani, és a maximális kapacitása 2020-ra épül ki. 

7,9 milliárd euróba kerül    

A beruházás költsége 2008-as árakon 7,9 milliárd euró. Az Európai Beruházási Bank (EIB) és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) mellett többek között amerikai és kínai bankok is jelezték, hogy szívesen adnak hitelt a beruházáshoz. Az EIB a pénz 25 százalékát adná kölcsön, az EBRD pedig egymilliárd euró forrást juttatna.
    
A vezeték megépítését az teszi szükségessé, hogy a számítások szerint a következő húsz évben mintegy 30 százalékkal, évi mintegy 600 milliárd köbméterre nő Európa földgázigénye. A jelenlegi felhasználást részben saját termelésből, részben algériai és döntően orosz importból fedezik. Oroszország felől a Testvériség vezetékén érkezik a gáz Ukrajnán keresztül, ami kockázatot jelent az utóbbi években rendszeressé váló orosz-ukrán vita miatt.
    
A Nabucco vezetékbe kerülő energiahordozó forrásai még bizonytalanok, de nagy valószínűséggel azerbajdzsáni, türkmén, esetleg egyiptomi, katari, iraki és iráni gáz kerül majd bele.
    
A vezeték felépítésre eredetileg az OMV és a török Botas kötött együttműködési megállapodást 2002. februárban. Ehhez 2002. májusban csatlakozott a Mol, a Bulgargaz és a Transgaz. Ezek a társaságok 2005. júniusban írták alá azt a közös vállalkozási megállapodást, amely szabályozza a partnerek részvételét a Nabucco konzorciumban, hivatalos nevén a Nabucco Gas Pipeline International GmbH-ban. A német RWE energiavállalat tavaly februárban lett tagja a társaságnak, így a hattagú konzorciumban minden résztvevőnek közel 16,67 százalék tulajdoni hányada van. A vezeték tervezésére 2007-ben kiválasztott Penspen brit cég tavaly megkezdte a tervezés előkészítését.

Magyarország aktív szerepe
    
Magyarország különösen aktív volt a Nabucco kormányközi megállapodásának létrehozásában. Budapesten két nemzetközi tanácskozást is tartottak, a másodikat a magyar kormányfő kezdeményezésére az idén év elején, csúcsszinten. Ez a januárban tartott csúcstalálkozó adta vissza a vállalkozás hitelességét, mondta nemrégiben Bayer Mihály, a magyar utazó Nabucco-nagykövet.
    
Egyebek mellett a magyar lobbizás eredményként az Európai Unió 2007. márciusban a transzeurópai energiahálózat kiemelt vállalkozásának minősítette a Nabuccót. Az Európai Parlament pedig két hónapja, májusban megszavazott 200 millió eurót a beruházás előkészítésének finanszírozására azzal a feltétellel, hogy a támogatandó fázisok 2010 végéig a megvalósítás szakaszába lépnek.  A magyar parlament az első volt, amely 2007-ben törvényben rögzítette az "egyablakos kiszolgálású nemzetközi szállítóvezetéket". 
    
A magyar kormány célja, hogy Magyarország regionális gázelosztó szerephez jusson elsősorban gáztárolók létrehozásával, amire földrajzi és  geológiai szempontból Magyarország jó lehetőségekkel rendelkezik. A Nabucco és a Déli Áramlat vezeték megvalósulásával további tárolókapacitásokra lesz szükség. A Déli Áramlat a Nabuccóhoz hasonlóan Ukrajnát szintén elkerülő, de alapvetően orosz gázt szállító vezeték lesz, az orosz Gazprom és az olasz ENI fővállalkozásában, 36 milliárd köbméter kapacitással, amihez a Nabuccóban részt vevők közül Magyarország és Bulgária szintén csatlakozott. Szakértők szerint a két vezeték nem versenytársa egymásnak, mindkettőre szükség van a növekvő piaci igények miatt.

Nyilvánosságra hozzá a szerződés szövegét

A  kormányközi megállapodás szövegét a Külügyminisztérium hamarosan nyilvánosságra hozza - közölte Bayer Mihály, a magyar utazó Nabucco-nagykövet az újságírókkal a török fővárosban.

Beszámolt arról, hogy a kormányközi megállapodás összhangot teremt a török és az európai szabályozás között annak érdekében, hogy a Nabucco számára egységes és versenyképes nemzetközi jogi környezetet biztosítson. Hozzátette: a kormányközi megállapodásban rendezték a korábban felmerült problémás kérdéseket. Példaként említette, hogy rögzítették: az Európai Bizottságnál és az Európai Bíróságnál lehet jogorvoslatot kérni, ha valamelyik fél nem tartja be a szerződésben vállalt kötelezettségeit.
    
Kitért arra: megoldódott az a probléma is, hogy Törökország a gázvezetéken szállított gáz 15 százalékára igényt tartott volna. Mint mondta, a vállalati nyereségadóból való részesedést a vezetékhossz alapján alakították ki, azaz, mivel a vezeték törökországi része lesz a leghosszabb, Törökország kapja a legnagyobb részesedést.
    
Bayer Mihály elmondta: az osztrák, a magyar, a román, a bolgár és a török miniszterelnök - magyar kezdeményezésre - egy politikai nyilatkozatot is aláírt, amelyben két dolgot vállaltak: azt, hogy amilyen gyorsan lehet, ratifikálják a szerződést, és azt, hogy hat hónapon belül a vállalkozást támogató magánjogi szerződést kötnek a Nabucco-konzorciummal.

OLDALTÖRÉS: Kronológia


A beruházás kronológiája


A beruházás kronológiája


A beruházás kronológiája

A 3330 kilométer hosszúra tervezett Nabucco földgázvezeték a török-grúziai, illetve a török-iráni határtól - Erzurumnál egyesülve - szállítana várhatóan főleg közép-ázsiai földgázt Bulgárián, Románián és Magyarországon keresztül Ausztriáig, vagyis Oroszországot és Ukrajnát elkerülve. Az évi 31 milliárd köbméter kapacitásúra tervezett vezeték építése idén vagy jövőre indulna és 2014-re fejeződnék be, jelenleg becsült költsége 7,9 milliárd euró. 
    
A vállalkozás eddigi fontosabb eseményei:
    
2002. februárban kezdődtek az első megbeszélések a török Botas és az osztrák OMV olaj- és gázipari vállalat között, ezekbe bekapcsolódott a bolgár Bulgargaz, a magyar Mol és a román Transgaz is. 2002. júniusban szándéknyilatkozatot, 2002. októberben együttműködési megállapodást írtak alá Bécsben. Ez alkalommal a részt vevők a Bécsi Állami Operaházban megtekintették Verdi operája, a Nabucco előadását, ez adta a vezeték elnevezésének ötletét.
    
2003. decemberben a vállalatok támogatási megállapodást írtak alá az Európai Bizottsággal, amely a megvalósíthatósági tanulmány költségének felét vállalta. A 2004 végére elkészült elemzés szerint a terv technikailag és gazdaságilag megvalósítható és pénzügyileg finanszírozható.
    
2004. június 24. - Megalapították Bécsben a Nabucco Gas Pipeline Study GmbH konzorciumot a megvalósíthatóság tanulmányozására
    
2005. június 29. - Bécsben aláírták a vegyesvállalat létrehozására irányuló megállapodást: létrejött a Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC). A partnerek megállapodtak a szállítási szabványokra vonatkozó egyezményben is.
    
2006. június 26. - Szándéknyilatkozatot írtak alá az érintett országok képviselői Bécsben a Nabucco megvalósításáról, gázszállító csővezetékrendszer kiépítéséről Törökország és Ausztria között Bulgárián, Románián és Magyarországon át.
    
2007. március 14. - A magyar kormány leszögezte, hogy mind a Nabucco, mind az orosz-török érdekeltségű Kék Áramlat-2 gázvezeték megépítésében érdekelt.
    
2007. március 22. - Gyurcsány Ferenc kormányfő és Vlagyimir Putyin orosz államfő moszkvai találkozója után a magyar kormányfő kijelentette: a kormány a nemzeti érdeket fogja követni gázügyben, és még az sem biztos, hogy mindenképpen választani kell a Nabucco és a Kék Áramlat-2 között.
    
2007. május 14. - Az Országgyűlés módosította a földgázellátásról szóló törvényt, lehetővé véve a Nabucco megépítésének egyszerűbb engedélyezését, egyben előírva, hogy az országon áthaladó nemzetközi vezetéknek legyen csatlakozási pontja a magyarországi rendszerhez.
    
2007. szeptember 12. - Az Európai Bizottság Jozias Johannes van Aartsen volt holland külügyminisztert nevezte ki négy évre a Nabucco-földgázvezetékért felelős koordinátornak, feladata a vezeték kiépítésének előmozdítása.
    
2007. szeptember 14. - Budapesten megrendezték az első nemzetközi Nabucco-konferenciát 15 ország 250 szakértőjének részvételével.
   
2008. január 8. - A beruházás tervezésére és kivitelezésére létrejött konzorcium közölte, hogy a gázvezeték részletes tervezésének koordinálására a brit Penspen céget választották ki. A munkát 2009 végére befejező cég első ténykedéseként a költségeket 4,5 milliárd euróról 7,9 milliárd euróra emelte.
    
2008. február 5. - A német RWE energiacég hatodik partnerként csatlakozott a beruházáshoz, amelyben ezután minden tagnak nem egészen 16,67 százalékos tulajdona van.
    
2008. március 18. - Gyurcsány Ferenc kormányfő a Nabucco ügyeivel foglalkozó utazó nagykövetté nevezte ki Bayer Mihály diplomatát.
    
2008. február 20. - Magyarország is kidolgozta a kormányközi megállapodás tervezetét, amely a vezeték jogi státusát és a résztvevő cégek országainak egymáshoz viszonyított helyzetét rögzítené. Eddig három tervezet készült el, ezek alapján készítette el a NIC a hétfőn aláírt megállapodást.
    
2008. április 14. - Az Országgyűlés elfogadta a 2008-2020 közötti energiapolitikáról szóló országgyűlési határozatot, amely egyebek között felkéri a kormányt, segítse elő a Nabucco-vezeték megvalósítását.
    
2008. május 5. - Egyiptom és Irak gázszállításra kötelezte el magát az Európai Unió javára, növelve a Nabuccóba jutó gázmennyiséget. A vezeték ellátásának segítését megígérte már Azerbajdzsán és Türkmenisztán is.
    
2008. szeptember 22. - Az Országgyűlés eseti bizottságot hozott létre a Nabucco-földgázvezeték előkészítésének és megvalósításának segítésére. A bizottság elnöke Kóka János SZDSZ-frakcióvezető lett.
    
2008. november 14. - Az azeri, illetve a Kaszpi-tengeri olaj- és földgázkincs kiaknázásának lehetőségeiről rendeztek Bakuban energetikai csúcstalálkozót, amelynek témája volt a Nabucco-vezeték is.
    
2009. január 27. - A budapesti Nabucco-csúcsértekezleten 12 ország állam-, illetve kormányfői, szakminiszterei, továbbá nemzetközi szervezetek, pénzintézetek vezetői elkötelezték magukat a tervezet mellett. Másnap az Európai Bizottság hivatalosan javasolta a beruházás támogatását, amelyet május 6-án hagyott jóvá az Európai Parlament, a 250 millió eurós összeget 200 millióra módosítva.
    
2009. június 29. - A Nabucco-bizottság javaslatára az Országgyűlés - ötpárti konszenzussal - határozati javaslatot fogadott el, amelyben a képviselők arra kérik a kormányt, hogy az államközi megállapodást követően haladéktalanul kerüljön sor annak hazai ratifikálására, másrészt a kormány tegyen lépéseket a Nabucco mögötti regionális politikai súlyt megjeleníteni képes nemzetközi Nabucco Bizottság létrehozására. Ezt a bizottságot a július 13-án aláírt osztrák-magyar-román-bolgár-török kormányközi megállapodással létrehozták. (GRAFIKA)

Mol: a vezeték megvalósulása energiapolitikai kérdés is

A Nabucco nagyon jó koncepcióra épül, a gáznak piacot ad, a fogyasztóknak pedig energiát, ám egy ekkora jelentőségű vezeték építése legalább annyira energiapolitikai, mint gazdasági kérdés - idézi a Mol Nyrt. Mosonyi Györgyöt, a cég vezérigazgatóját azt követően, hogy hétfőn Ankarában aláírták a vezeték megvalósítását elősegítő kormányközi megállapodást.

A közlemény szerint a vezeték megvalósulásához az állami szándékok koordinálása és egy európai szintű garanciavállalás is szükséges. Ugyanakkor Mosonyi György szerint a kormányközi aláírás a megvalósulás egyik legfontosabb akadályát hárítja el.
    
A politikai megállapodást Ankarában a Nabucco tranzitországai, azaz Ausztria, Magyarország, Románia, Bulgária és Törökország írta alá. A projektben részt vesz Németország is, amely nem tranzitország, s ezért nem szerepel az aláírók között, de teljes politikai támogatásáról biztosítja a Nabuccót.
    
Az egyezmény a gázszállítás jogi feltételeinek egyenlőségét biztosítja a teljes Nabucco gázvezetékrendszerben. A dokumentumban rögzítették a szállítási díj megállapításának módszertanát és szabályozták a szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Az aláíró országok képviselőiből politikai bizottság alakult, amely támogatja a projektet.
    
A közlemény idézi Reinhard Mitscheket, a Nabucco Gas Pipeline International GmbH ügyvezető igazgatóját, aki az aláíráskor elmondta: "a kormányközi megállapodás aláírása komoly áttörést jelent a projekt megvalósításában. A gázvezeték immár stabil jogi alapokkal rendelkezik, és valamennyi megrendelőnk számára biztosítani tudjuk a gázszállítás egyenlő és átlátható feltételeit".
    
Werner Auli, a Nabucco Irányító Bizottságának elnöke szerint "a kormányközi megállapodás megteremtette a projekt politikai és törvényi alapjait. Valamennyi tranzitország egyértelműen kifejezte politikai elkötelezettségét, megszavazva ezzel a szükséges bizalmat a projektet megvalósító társaság számára, hogy az folytassa munkáját és sikeresen működtesse a gázvezetéket."
    
Az egyezmény stabil jogi keretet ad a következő 50 évre, és rögzíti azt is, hogy a gázvezeték kapacitásának 50 százalékát a részvényesek számára tartják fenn, a fennmaradó 50 százalék pedig a tulajdonosi körön kívüli szállítmányozók rendelkezésére áll majd. 
    
A kormányközi egyezmény szabályozza a szállítási díj megállapításának módszertanát is. Ezek a kondíciók a gázvezeték működésének megkezdésétől számítva 25 éven keresztül lesznek érvényben, és garantálják, hogy valamennyi piaci szereplő egyenlő feltételek mellett férjen hozzá a gázvezeték szolgáltatásaihoz.
    
A kormányközi egyezmény létrehozott egy politikai bizottságot is - a Nabucco Bizottságot -, amely a projekt hatékony megvalósítását segíti, s központi információs szerepet is betölt. A bizottság az aláíró országok képviselőiből áll. Németország, az Európai Bizottság, az Európai Beruházási Bank (EIB), valamint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és maga a Nabucco Gas Pipeline International GmbH megfigyelőként vesz részt a testületben.
    
A Nabucco megvalósításának következő lépései között szerepel a projekt támogatási egyezmény véglegesítése, amely magában foglalja a részletes technikai terveket, valamint a szociális és környezeti hatások felmérését. Ezzel egy időben a Nabucco konzorcium megkezdi a tárgyalásokat a bankokkal, és az "open season process" - az első szállítási szerződéseket eredményező jegyzési eljárás - keretében lebonyolítja a szállítási kapacitás értékesítését.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!