Felfüggesztették a vasutassztrájkot

Hétfőn reggel 9 órakor felfüggesztette a nulla órától meghirdetett sztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). A menetrend szerinti vasúti közlekedés helyreállítása a késő délutáni órákra várható. Gaskó István szerint a sztrájk sikeres volt, pedig alig csatlakoztak hozzá.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

Sikeresen hirdette meg sztrájkját hétfőn a VDSZSZ, eredménye a munkabeszüntetésnek azonban csak akkor lehet, ha a kormány - legkésőbb a kollektív munkaügyi vita keddi tárgyalásán - visszavonja a közösségi közlekedés átalakítására tett minden javaslatát - mondta el Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke sajtótájékoztatón hétfőn.

Hozzátette: a VDSZSZ sztrájkbizottságának döntése alapján a hétfőn nulla órakor megkezdett sztrájkot az ország teljes területén felfüggesztették reggel 9 órakor, azonban ha kedden eredménytelenek lesznek a tárgyalások, a szakszervezet mérlegelni fogja a munkabeszüntetés folytatásának lehetőségét.

Ismertette: körülbelül 1.500 munkavállaló vett részt a hétfői sztrájkban, akik pont elegen voltak ahhoz, hogy stratégiai pontokon bénítsák meg az ország vasúti közlekedését.
   
Kifogásolta ugyanakkor, hogy információi szerint sok állomáson leváltották a sztrájkoló munkavállalókat - ami törvénytelen -, míg olyan eset is akadt, ahol a tervek szerint jövőre megszűnő állomás vezetői álltak be dolgozni a sztrájkoló vasutasok helyett.
    
Az elégséges szolgáltatásokról folytatott tárgyalások Gaskó István szerint azért nem voltak sikeresek, mert a MÁV nem volt hajlandó elfogadni az április 30-i megegyezést, így a káoszért csak a vasúttársaság tehető felelőssé.
    
A VDSZSZ továbbra sem tartja megalapozottnak a közösségi közlekedés kormány által tervezett átalakítását, mivel úgy vélik, hogy ilyen nagyságrendű döntéshez több éves előkészítő munkára van szükség.

Gaskó István szerint az átalakítás hatásai csak a következő kormány ideje alatt mutatkoznak meg, így a jelenlegi kormány semmilyen felelősséget nem vállal döntéséért.
    
A minisztérium által a szakszervezet részére megküldött 2009/2010-es menetrendtervezetről elmondta: a kormány egyelőre 30, összesen 1.019 kilométer hosszú vasútvonalat akar megszüntetni, ezek azonban csak 1-2 milliárdos megtakarítást jelentenének. Ezért várhatóan még számos vonalat megszüntet a kormány, hogy elérje a tervezett 40 milliárd forintos megtakarítást.

Még el sem kezdődött, már véget is ért

A korábbi sztrájkokhoz képest már műszakkezdetkor is sokkal kevesebb szakszervezeti tag csatlakozott a VDSZSZ felhívásához, 7 órától pedig Szegeden, Nyíregyházán, Záhonyban, Pécsett és Szombathelyen is felfüggesztették a sztrájkot - közölte a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága az MTI-vel hétfőn reggel nolc órakor.

A vasúttársaság közleménye szerint a VDSZSZ hétfő nulla órától meghirdetett sztrájkja miatt továbbra is késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, azonban egyre több helyen indul meg a közlekedés. A reggeli szolgálatváltások után folyamatosan javul az ország vasúti közlekedésének helyzete, a pályavasúti munkavállalók közül egyre többen veszik fel a munkát.
   
A MÁV-START Zrt. munkavállalói közül csekélynek mondható a sztrájkolók száma, a hajnali műszakban a közel 800 dolgozóból alig több mint 100 pénztáros és jegyvizsgáló nem vette fel csak a munkát.
   
A fővárosban a legforgalmasabb vasúti csomópontokon, a fejpályaudvarokon közlekednek a vonatok, egyedül a Keleti pályaudvaron akadozott a forgalom, mivel Kőbánya-felső állomáson sztrájkoltak a váltókezelők és a forgalmi szolgálattevő, a sztrájk azonban a reggeli műszakváltással nyolc órakor megszűnt. 
   
A MÁV közleménye szerint az InterCity járatok az országban mindenhol elindultak, míg a Budapest-Hegyeshalom fővonalon - néhány perces késésektől eltekintve - menetrend szerint közlekednek a vonatok. Az észak-keleti országrészben Kisvárda és Mátészalka állomáson számíthatnak fennakadásokra az utasok. 
   
A nemzetközi forgalomban szintén kisebb fennakadásokra lehet számítani. A Zágrábba 6:05-kor induló Kvarner IC nem tudott elindulni, a 7:10-kor és 9:10-kor Bécs felé közlekedő RailJet helyett pedig vonatpótló autóbuszt indít a MÁV-START Zrt. a Keleti pályaudvar parkolójából, ami Bécs West-Bahnhof állomásig közlekedik.

Szombathelyi helyzetkép

Fábián Kálmán, a VDSZSZ  helyi vezetője arról nem kívánt adatokkal szolgálni, hogy a szombathelyi igazgatóság területén hányan sztrájkoltak.

Elmondása szerint a forgalmi szolgálattevők és a jegyvizsgálók között is akadt aki csatlakozott a sztrájkhoz, főleg a Veszprém-Zirc vonalon, amely felmerült a megszüntetésre ítélt vonalak között.

A szombathelyi vasútállomásról azonban hétfőn reggel minden vonat elindult és érkeztek is szerelvények.

A GYSEV vonalain járnak a vonatok

A gördülő sztrájk alatt is járnak a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vonatai, az InterCity-k is közlekednek Sopron és Budapest között - közölte a GYSEV hétfőn reggel.

A közlemény szerint járnak a vonatok a Sopron-Győr vasútvonalon, ahol előreláthatólag a győri MÁV állomásra érkeznek, és onnan is indulnak.

A Sopron-Szombathely vonalszakaszon is közlekednek a vonatok, Szombathely állomásra érkeznek, és onnan indulnak.

A sztrájk időtartama alatt, belföldön, a munkabeszüntetés által érintett vonalainkon közlekedő InterCity vonatok helyjegy és pótjegy megváltása nélkül lesznek igénybe vehetőek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!