2009.10.07. 14:07
Vasútvonalak bezárása: veszélyben a zalalövői szakasz
A kormány a decemberben esedékes menetrendváltáskor 1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést. A mellékvonalak nagyobbik felén leállnának a vonatok. A parlamentben hétfőn Bebes István Körmend polgármestere a zalalövői szakasz érdekében szólalt fel.
Hétfőn Bebes István interpellációt nyújtott be a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszterhez Rombolás vidéken címmel. A körmendi polgármester értelmetlen és rossz koncepciónak tartja a vonalak bezárását, mivel ennek következményeként több vidéki település is vasúti összeköttetés nélkül maradna.
A minisztériumban azt mondják, hogy oldják meg a régiók a vasúti közlekedést mondta el felszólalásában a polgármester. - Ehhez azonban nincs megfelelő anyagi háttér. Nem fejlesztenek, rossz a menetrend, s még sorolhatnám azokat a módszereket, amelyekkel tönkreteszik a vasúti közlekedést, hogy a végén arra hivatkozhassanak, hogy alig van utas a vonalakon - emelte ki Bebes István.
A képviselő feltette a kérdést, hogy pontosan mennyi pénzt takarítana meg a kormány a vasút csonkításával, illetve, hogy miből és mekkora keretet adnak a regionális közlekedés megszervezéséhez.
Hónig Péter miniszter válaszában utalt arra, hogy a MÁV hatalmas adósságot görget maga előtt, s hogy ez az utolsó lehetőségük arra, hogy hatékonyan átszervezzék a helyközi közösségi közlekedést. Előzetes számítások szerint az átalakítással évi 70 milliárdot spórolnának. Hangsúlyozta, hogy konkrét döntések az egyes vasútvonalak sorsáról még nem születettek.
Bebes István nem fogadta el a miniszter válaszát, mivel úgy véli, a kormány a felelősséget akarja áthárítani az önkormányzatokra, hogy a végén ők mondják ki, nincs pénz a vonalak fenntartására.
A polgármester hozzáfűzte: szeretnék megmenteni a zalalövői vonalat, tárgyalnak a GYSEV Zrt.-vel, hogy közösen találjanak megoldást az üzemeltetésre.