2009.11.11. 17:30
Felháborodott utasok! Nem áll meg a vonat a megállóban
Egy ideje ütemes menetrend alapján robognak a vonatok Szombathely és Kőszeg között. Bár több vonatpár jár, két megállóhelyen csak minden második szerelvény áll meg. A MÁV elkészítette a december közepén életbe lépő új menetrendet. Eszerint minden marad a régiben.
Lukácsháza az a település, amelyen a Szombathelyről Kőszegre vagy Velembe, Bozsokra autózók megállás nélkül átrobognak. Talán csak az tűnik fel nekik, hogy a falu kétszer kezdődik, és kétszer van vége.
Aki vonattal utazik, annak pedig az, hogy milyen hosszú ez a falu, a vonat kétszer is megáll.... A település honlapján található beköszöntőben olvashatjuk ezt a mondatot. A mondatot, ami sokak bosszúságára már csak részben fedi a valóságot.
Lukácsházán ugyanis tavaly óta minden második Szombathely és Kőszeg között közlekedő vonat a korábbi két megálló helyett csak az egyiken áll meg. Ráadásul épp a település központjában, az ampullagyár közelében lévő Lukácsháza-alsó megállóhelyet iktatták ki a menetrend módosításakor.
Részben. Mert minden második Kőszegre, illetve Szombathelyre tartó vonat megáll Lukácsháza-alsón is. Igaz, aki az internetes menetrendből akar tájékozódni, az könnyen bajba kerülhet. Az ugyanis az első kattintáskor nem különbözteti meg Lukácsháza-alsó és Lukácsháza-felső megállóhelyet.
Vagyis: ha valaki beüti a Lukácsháza-alsó-Szombathely viszonylatot, akkor azokat a vonatokat is kiadja a rendszer, amelyek Lukácsháza alsón nem, csak Lukácsháza-felsőn állnak meg. Igaz, ha a részletes útvonalra is rákattintunk (de miért tennénk?), akkor már helyesen tünteti fel a megállóhelyeket a rendszer.
A lukácsháziak a tavalyi menetrend-módosítást követően szerették volna visszaállíttatni a régi rendszert. Annál is inkább, mert tudomásukra jutott, hogy a 2008. decemberi menetrend-módosítás előtt Gencsapáti-felső megállóhelyre is a Lukácsháza-alsóhoz hasonló sors várt volna. Ám a gencsiek feltehetően hatékony lobbizással megmentették a megállóhelyüket.
Albert Csaba lukácsházi polgármester mutatja a válaszlevelet, amit a MÁV-Start Zrt. regionális koordinátorától kapott. Ebben arra hivatkoznak, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium a Szombathely-Kőszeg vonalra kétóránkénti ütemes menetrend szerkesztését írta elő.
Ez viszont a 2007/2008 évi 14 vonatpárral szemben csak 10 vonatpár közlekedését jelentette volna. A MÁV azonban az utasok igényeire hivatkozva inkább bevállalt több, 17 vonatpárt, ám a menettartamok, a pálya állapota, a kötelezően előírt technológiai műveletidők miatt ezek üzemeltetését csak úgy tudta megoldani, hogy Kámon és Lukácsháza-alsó megállóhelyeket kiiktatták a menetrendből. Mégpedig úgy, hogy csak minden második szerelvény áll meg ezeken a helyeken.
A MÁV elkészítette a december közepén életbe lépő új menetrendet. Eszerint minden marad a régiben, vagyis: inkább jár több vonatpár sokszor üresen vagy egy-két utassal , de nem minden szerelvény áll meg minden helyen.
Bokor Csaba Lukácsházán él, autóval jár dolgozni Szombathelyre. Hetente egyszer Budapestre kell utaznia. Míg korábban Lukácsháza-alsóról vonattal utazott be a 6 óra 6 perckor induló InterCity-re, egy éve kénytelen beautózni a szombathelyi vasútállomásra, mert a Szombathelyre 5 óra 57 perckor érkező vonat nem áll meg Lukácsháza-alsón. És az interneten olvasható menetrend-tervezet alapján úgy tűnik, hogy jövőre sem fog... Egy átlagos hétköznapon 552-en utaztak a vonalon. Közülük 62 ember Lukácsháza-felsőn, 37 pedig Lukácsháza-alsón szállt fel a szerelvényre.