A vevők megbíznak a magyar élelmiszerekben

Az Ipsos Zrt. piackutatása szerint a magyar vásárlók 52 százaléka előnyben részesíti a hazai termékeket. Még akkor is, ha a választásnál még mindig az ár a legfontosabb tényező, az eredet pedig csak az ötödik helyen szerepel a szempontok között. Kíváncsiak voltunk, mi a helyzet valójában: megkérdeztük a vásárlóktól, hogy viszonyulnak a hazai termékekhez.

Nagy Ildikó

Ha tehetem, mindig magyar terméket vásárolok. Most is egy hazai tejfölt emeltem ki a hűtőpultból. Nem véletlenül, mindig ezt veszem. Kedvező az ára, és a minőségével is elégedett vagyok  mondja a szombathelyi  Kolonics Pálné. A nyugdíjas asszony főleg az élelmiszerek tekintetében ragaszkodik a hazaihoz. Azt mondja, száraztésztából is mindig a magyart veszi, még akkor is, ha az egy kicsit többe kerül, mint az import.

Alföldi vagyok, igaz, már negyven éve, hogy itt élek. Kecskemét és Csongrád környékén is vannak rokonaim, és ha meglátogatom őket, sok mindent ott veszek meg. Például a fűszerpaprikát, de szezonban a zöldségeket, gyümölcsöket is. Sokkal olcsóbb, ha közvetlenül a termelőtől szerzem be, ráadásul az íze is finomabb, mint a boltinak  mondja.

Ha úgy vesszük, Kolonics Pálné pontosan beleillik az Ipsos Zrt. kutatásába. A piackutató cég felmérése szerint ugyanis a megkérdezettek 52 százaléka magyar terméket emel le a polcról. A kutatásba bevont vásárlók 40 százaléka terméktől függően dönti el, hogy a magyart vagy a külföldit preferálja-e. A fennmaradó nyolc százalék általában nem részesíti előnyben a magyar termékeket. Érdekesség, hogy a válaszadók 20 százaléka  a válság óta preferálja a hazai árukat.

A cég piackutatása arra is rávilágított, hogy a lakosság elsősorban az élelmiszerek tekintetében ragaszkodik a magyar eredethez, ezek közül is főleg a hús- és hentesáruk, a tej és a tejtermékek, valamint a zöldségek és a gyümölcsök esetében ügyelnek arra, hogy hazai terméket tegyenek a kosarukba.

A felmérés során azt is megkérdezték a vevőktől, hogy szerintük mi számít magyar terméknek. A válaszadók szerint azt nevezhetjük hazai árunak, amelyet magyar alapanyagból készítettek. Sokan említették fő érvként a termék csomagolásán szereplő, a magyar eredetre utaló védjegyet is. Vannak, akik azt is fontos szempontnak tartják, hogy magyar tulajdonú vállalat gyártja-e az adott terméket. 

És igen, ott vannak azok a régi, hagyományosan magyarnak gondolt,  egykoron tényleg  hazainak számító áruk, amelyekről tudják ugyan, hogy már jó ideje nem itthon készítik őket, mégis ragaszkodnak a megszokott márkanévhez.

A válaszadók kétharmada egyébként azt is megjegyezte, hogy nagyon nehéz megkülönböztetni egymástól a hazai és a külföldi termékeket. A megkérdezettek 85 százaléka elsősorban a termék csomagolásán feltüntetett információk alapján tájékozódik. A válaszadók 31 százaléka vallja azt, hogy már a márkanév alapján el tudja dönteni, hogy az adott termék magyar-e. 

Az Ipsos Zrt. közvélemény-kutatása arra is rávilágított, hogy az élelmiszer-termékek kiválasztásakor bizony még mindig az ár a legfontosabb szempont. Ezt követi a minőség, az esetleges akciók, majd a kedvelt íz. A termék származása csak az ötödik helyen áll a választási szempontok között.

Kíváncsiak voltunk arra, vajon a fiatalabb generáció tagjai miként viszonyulnak a hazai termékekhez. A huszonéves Lakatos Arnold kosarában is épp egy magyar termék lapult, mint kiderült, nem véletlenül.

Úgy gondolom, hogy támogatni kell a hazai termelőket és gyártókat, ezért ha választanom kell, inkább a magyar árut teszem a kosaramba. Még akkor is, ha az egy kicsit drágább. Tízszázaléknyi eltérés még belefér  mondja a fiatalember, aki szerint az is fontos szempont, hogy a tudatosan hazai terméket választó fogyasztók a hazai munkahelyeket is megvédik.

Lakatos Arnold a magyar áruk mellett szóló érvként említi azt  is, hogy azokat kevesebbet utaztatják. Így zöldség- és gyümölcsvásárlásnál is figyel arra, hogy hazait válasszon.

Bolfánné Szeder Zsófia fiatal családanya. Elismeri: ő először az árat nézi egy terméken. Viszont gyakran előfordul, hogy az árversenyből győztesen kikerülő terméknek otthon böngészi végig a csomagolását, és akkor veszi észre, hogy hazai árut választott. Azt mondja, olyankor jólesően nyugtázza, hogy támogatta a magyar gyártókat. Innen pedig már valóban csak néhány lépés, hogy tudatosan keresse az üzletek polcain a hazai árukat.

Farkas Jánosné, a Hétforrás Zrt. szombathelyi, 11-es huszár úti üzletének vezetője is kedvező tapasztalatokról számol be.

A mi üzletünk polcain a hentespultban főleg  többnyire magyar termékek sorakoznak. Jó hallani, amikor a vevők a gyártó vagy a termék márkanevét említve keresik a hazait. Én úgy veszem észre, hogy az emberek jobban megbíznak a hazai élelmiszerekben. Főleg, ha az árérték arányt is megfelelőnek tartják. Márpedig a magyar termékek minőségére nem lehet panasz  mondja a boltvezető, aki fogyasztóként maga is a magyar termékeket részesíti előnyben.

Érdekesség, hogy azt gondolnánk, a  nyugdíjasok többsége valóban az ár alapján kénytelen terméket választani,  Farkas Jánosné ezt másképp látja.

Nemegyszer előfordul, hogy az idősebb vevők megkérik az eladókat, hogy olvassák fel  nekik a termékek csomagolásán lévő apróbetűs információkat. És bizony van, hogy  a gyártó, a magyar eredet alapján teszik a kosarukba a hazai árut. A vásárlóink nagyon kedvelik a saját márkás termékeinket, ezek mindegyikéről tudják, hogy egészen biztosan hazai termék, ráadásul a minőségére sem lehet panasz  teszi hozzá az üzletvezető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!