2010.08.04. 11:15
Sok lóerő, nagy gáz, aztán potyognak a könnyek
Ha nyár, akkor útfelújítás: sorbaállás, várakozás, kisebb-nagyobb dugó, ezért is aktuális a vasi közlekedési morált górcső alá venni. Sok-sok lóerő, nagy gáz, de ha megtörténik a baj, akkor sűrűn potyognak a könnyek.
A szombathelyi vasútállomás előtt várakozó taxisok nem igazán bizonyultak bőbeszédűnek, amikor helyi közlekedési helyzetkép felvázolására kértük őket, végül azért az egyik magánfuvarosnak megeredett a nyelve.
- Több mint három évtizede járom az utakat, én csak tudom, miként változik Vasban a közlekedési morál. Általánosságban igaz, hogy régen és most is a húsz és huszonöt év közöttiek voltak a Janik. Sok-sok lóerő, nagy gáz, de ha megtörténik a baj, akkor potyognak a könnyek. Én már letettem arról, hogy megneveljem őket, jobb, ha az ember túlteszi magát azon, ha például erőszakosan előzik őt, vagy agresszívan kikövetelik az elsőbbség átadását. A többiekkel pedig leginkább az a gond, hogy az emberek nyolcvan százalékának vezetés közben máshol jár az agya.
A helyi járati autóbuszok vezetői naponta kerülnek konfliktusos helyzetbe. Sofőrje válogatja, ki, miként oldja meg ezeket a nehéz helyzeteket.
Zsitek Balázs a türelmesebbek közé tartozik, a fiatalember tíz éve szerzett jogosítványt, négy éve dolgozik szombathelyi helyi járatokon.
- Sok autósnak fogalma sincs arról, miként kell indexelni a körforgalomban. Az még a szerencsésebb eset, ha beérkezéskor és távozáskor is használja valaki az irányjelzőt, de sokan éppen fordítva: nem akkor indexelnek, ha kihajtanak a körforgalomból. Ami azért bosszantó, mert ezzel értékes másodperceket veszít a többi közlekedő. A közlekedési lámpáknál várakozó járművek estében is hasonló a probléma: három helyett hat autó is áthaladhatna a zöld jelzésen, ha a vezető a lámpát nézné, nem pedig az előtte álló autót. Sok vezető tollászkodik - sminkelnek a nők, a férfak telefonálnak, babrálnak valamivel, vagy szórólapot, újságot olvasnak várakozás közben - , s ha ők fáziskéssel indulnak a lámpánál, akkor az összes többi vezető időhátrányba kerül. Ezért jó, ha van visszaszámláló a lámpa mellett, ami mutatja, hogy hány másodperc van még a váltásig. Mások elfelejtik, hogy a 18 méteres csuklós busszal nem férünk el ott, ahol mások autóval, ezért nemegyszer kell várakoznunk, például Kámonban, a rossz helyen parkoló autósok miatt.
Nyugati minták
Érdemes lenne néhány, külföldi országban már bevált szabálymódosítást importálni Magyaroszágra. Ausztriában például kezd elterjedni az, hogy táblával figyelmeztetik a körforgalomból kikanyarodókat az indexelésre.
Magyarországon a kapaszkodósáv végén a lassabban haladó járművek vezetőinek sokszor okoz gondot a visszajutás a forgalomba. Európa nyugati felén viszont a gyorsabb járművek által használt belső sáv szűnik meg. Németországban az elfogyó sávok esetében tábla figyelmeztet az adott sáv teljes hosszának a kihasználására.
Egy szokványos körforgalom átbocsátóképessége 3200 egységjármű, ugyanott a jelzőlámpával 4000-en haladhatnak át.