2011.09.29. 16:15
Színházi formációk: befagyasztás, átcsoportosítás, ígéret
Továbbra is tart a bizonytalanság: a nem önkormányzati és/vagy állami fenntartású színházi formációk idei működési támogatása még mindig nem érkezett meg a társulatokhoz.
Az elmúlt napok újabb felzúdulása után a kormany.hu-n szeptember 28-án megjelent közlemény szerint Réthelyi Miklós miniszter (Nemzeti Erőforrás Minisztérium) a minisztériumi költségvetésből átcsoportosított 1 milliárd 346 millió forintot a Nemzeti Kulturális Alapnak (kiemelt programokra, tematikus pályázatokra).
Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár arra kérte az NKA-igazgatóságot: "tegyen meg mindent" annak érdekében, hogy a pénzek mielőbb célba érjenek. A "csomagban" benne van a függetlenek már odaítélt, eddig is sokat késő működési támogatása is.
A független színházakra 2010-ben irányult először a megszokottnál szélesebb figyelem: amikor a kultúrára szánt központi költségvetési pénzek befagyasztása folytán hosszú ideig nem jutottak hozzá ahhoz a központi működési támogatáshoz, amelyet egyébként is évről évre meg kellett pályázniuk.
Aztán következett az odaítélt pénzek - több mint 30 százalékkal való - megkurtítása ami ezeknek a vitathatatlanul érteket teremtő, kísérletező, új, friss utakat kereső, "nagy lábon" korábban sem élő társulatoknak a jelentős részét valóban a tönk szélére sodorta.
A celldömölki Soltis Színház szeme előtt például hetekig-hónapokig a redőny-lehúzás réme lebegett; a társulat körmére égett kifizetetlen számlák kiegyenlítését egyrészt a társulati tagok vállalásaként, vagyis magánszemélyként felvett kölcsön, illetve a májusban nagy sikerrel megrendezett jótékonysági gála bevétele tette lehetővé.
Azóta a helyzet tovább fokozódott. A tavalyi herce-hurcából adódóan az idén még később írták ki a minisztériumi pályázatokat. A szeptember elejére datálható hírek úgy szóltak, hogy a megkésve, de végül annak rendje és módja szerint elbírált és értékelt pályázatoknak (a hivatalos procedúra, a szerződéskötés lebonyolítása után) legelőbb november elején lehet foganatja: akkor érkezhet meg az idei támogatás a független társulatok számlájára. A működésre 2011-ben odaítélt összegek nagyjából a tavalyi csökkentett támogatásoknak felelnek meg. (A Soltis Színház esetében valamivel több mint 5 millió forintnak.)
Azóta azonban - szeptember 20-án - újra kormányzati zárolás (tartalék-alapba való helyezés) lépett érvénybe, és ez a döntés erősen sújtja a kultúrát-művészetet: a kormányhatározattal "értelemszerűen" a függetlenek idei működési támogatásának novemberi kézhez vétele is veszélybe került.
A jövőre nézve nem mellékes az sem, hogy a nyár folyamán az országgyűlés módosította az előadóművészeti törvényt, amely a módosítás szerint a 2008 óta érvényben lévő hat kategória helyett ezentúl három kategóriába nemzeti, kiemelt, pályázati sorolja az előadóművészeti szervezeteket. Normatív támogatást kizárólag a nemzeti, illetve kiemelt kategóriába sorolt formációk kaphatnak.
A nemzeti kategóriába sorolt intézmények fenntartója az állam és tagjainak legalább 70 százaléka rendelkezik a felsőfokú szakirányú (vagy a közalkalmazotti törvényben előírt) végzettséggel. Kiemelt "lehet" az a (kő)színház, amelyet helyi önkormányzat tart fenn és tagjainak legalább 60 százaléka rendelkezik az előírt vagy szakirányú felsőfokú végzettséggel.
A minősítésekhez egyebek mellett bizonyos számú előadás-, illetve fellépés-szám is tartozik. (Hogy a 2013-ban életbe lépő törvénymódosításnak milyen következményei lesznek a mindennapokban, ezután derül ki. Az Előadó-művészeti Tanács helyét-szerepét például a Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanács (NEÉT) veszi át, amelynek tagjait a kultúráért felelős miniszter kéri fel a feladatra.)
A Soltis Színház 30. születésnapja alkalmából készített, az idei évadnyitón bemutatott dokumentumfilmben arról is szó esik, hogy a sok nehézség és a napi küzdelem összetartó, inspiráló erő. Azt mondják, teher alatt nő a pálma. De meddig?
KORIJOLÁNUSZ ÉS KAKUKKTOJÁS
A független társulatok tevékenysége felbecsülhetetlen. Az a sokszínűség, bátorság és kísérletező kedv, amely őket jellemzi, eredményeiben nemegyszer "beszivárog" a kőszínházi struktúrába is. Most emeljünk ki csak két társulatot: a budapesti HOPPart a Kőszeget is megjárt Korijolánusszal az idén elnyerte a legjobb független előadásnak járó kritikusdíjat. A celli Soltis Színház vidéki székhelye okán is "kakukktojás", viszont rendszeres szereplője a nemzetközi fesztiváléletnek.