Péntek reggel beszüntette működését a Malév, kisvárosnyi ember kerülhet utcára

Péntek reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren nyugodtan várakoztak az emberek. A közszolgálati rádiónak nyilatkozó miniszterelnök reményét fejezte ki, hogy újraindulhat a légitársaság működése. Az ORFK szerint nem volt szükség rendőri intézkedére a repülőtéren. Este hétkor elindultak a lízingelt Boeingek a magyar nemzetközi repülőtérről, az első már megérkezett Írországba.

MTI

Ez történt az elmúlt órákban a Malév háza táján:

''Malévval soha többé nem utazok'' (videó)

Az utasok tanácstalanul vártak a Budapest Liszt Ferenc Repülőtér csarnokában. Itt megnézheti a videót >>>

Állásbörzét hirdetnek a Malév-dolgozóknak (videó)

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Völner Pál szerint a Malévot valószínűleg felszámolják, de a vállalat nem feledkezik meg az utasokról és a dolgozókról. Itt megnézheti a videót >>>

Kétezer új munkahelyet teremt a Ryanair (videó)

A Ryanair a Malév leállását követően Budapestre telepíti 4 Boeing gépét és két héten belül megnyitja budapesti bázisát ismertette Michael Cawley, a cég vezérigazgató-helyettese sajtótájékoztatóján a légitársaság teveit. Itt nézheti meg a videót >>>

Tudjon meg többet, lapozzon!

 

OLDALTÖRÉS: Elvitték a lízingelt Malév Boingeket

Változatlanul használhatók, de már nem adnak ki újabb Malév-Citibank hitelkártyát

Változatlanul használhatók, de már nem adnak ki újabb Malév-Citibank hitelkártyát

Változatlanul használhatók, de már nem adnak ki újabb Malév-Citibank hitelkártyát

A Malév-Citibank közös márkajelzésű hitelkártyák elektronikus fizetési eszközként továbbra is változatlan szerződési feltételek mellett működnek; a kártyák értékesítését azonban felfüggesztették - közölte a Citibank pénteken az MTI-vel.

Hencz Éva, a Citibank Europe Magyarországi Fióktelepének média- és közösségi kapcsolatokért felelős ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: a hitelkártyák elektronikus fizetési eszközként továbbra is változatlanul működnek, tehát az ügyfél használhatja vásárlásra, készpénzfelvételre, csoportos beszedési megbízások teljesítésére a megszokott módon, a szerződési feltételek szerint, mely szerződési feltételek továbbra is változatlanul érvényben vannak. Kijelentette: a bank nem számít kártyaelfogadási problémákra.
   
Kifejtette: a Citibank felelőssége a hitelkártyához kapcsolódó pontgyűjtő programban - az erre vonatkozó szerződési feltételek szerint - a hitelkártya forgalom alapján generált Duna Club Bónuszpontok biztosításáig terjed. Leszögezte: a Malév Duna Club Törzsutas Programot a Malév működteti, a Citibanknak semmilyen ráhatása vagy felelőssége nincs a Duna Club Törzsutas Programhoz kapcsolódó Bónuszpontok beválthatóságával kapcsolatban.
   
Hencz Éva arról tájékoztatott: meghiúsult szolgáltatás esetében, bármilyen Citibank bankkártyával előre kifizetett repülőjegyekkel kapcsolatban - a teljes iparágra vonatkozó sztenderd kártyatársasági elszámolási szabályok szerint - az ügyfél pénzvisszatérítési (ún. "chargeback") folyamatot indíthat bankunk ügyfélszolgálatán, a Citibank bankkártyákra vonatkozó szerződési feltételekben foglaltak szerint.
   
Az igazgató utalt Gyuris Dánielnek, a Magyar Bankszövetség alelnökének pénteki nyilatkozatára, amelyben megerősítette: a kibocsátó bankok, így a Citibank, feladata ebben a folyamatban az ügyfeleik készpénz-visszatérítési igényeinek befogadása és továbbítása a Malév kártyaelfogadó bankjai irányában. Utóbbiak felelősségi köréhez tartozik az ilyen esetekben - megalapozott igény esetén - a pénzügyi jótállás a kártyabirtokos ügyfelek felé - mondta korábban a bankszövetség alelnöke.
   
Hencz Éva emlékeztetett: a Malév és a Citibank között 2006 óta áll fenn a hitelkártya együttműködés a Malév-Citibank. Hangsúlyozta: együttműködnek a Malévval, az eseményeket folyamatosan figyelemmel kísérik, és haladéktalanul tájékoztatják ügyfeleiket az őket érintő fejleményekről.

Elindultak a lízingelt Boeingek

Nem sokkal este 7 óra előtt elindult az első két lízingelt Malév Boeing 737-es a Liszt Ferenc repülőtérről az írországi Shannonba, az International Lease Finance Corporation (ILFC) központjába - derült ki a flightradar24.net online radarképéből. 

Az első gép, amely felszállt, a Malév 737-800-as típusú, HA-LOU lajstromjelű gépe volt, amely a flottában egyedülálló, oneworld festéssel rendelkezik. Az úgynevezett közelkörzeti légiirányítónak a pilóta a bejelentkezést követően azt mondta: "indul a fekete sereg".

A gép, miután megtett egy iskolakört, pár méterrel a repülőtér fölött áthúzott és repülős szokások szerint "elköszönt" az eddigi bázisául szolgáló repülőtértől. A pilóta megköszönte a légiforgalmi irányítónak az évtizedes munkát, és azt mondta: "reméljük, lesz még Malév hívójel az éterben".

Este 8 óráig még egy gép, a HA-LOH lajstromjelű Boeing szállt még fel, ezzel három 737-800-as Boeing hagyta el eddig a Liszt Ferenc repteret.

Berényi János, a működését péntek reggel beszüntető Malév igazgatóságának elnöke és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cég tárgyal a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják az utasszállítókat.

Péntek délelőtt az MTI úgy értesült, hogy a repülőgépeket szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára. Az értesülést nem erősítette meg a Malév, az ILFC amerikai, illetve holland irodái eddig nem reagált a megkeresésre.

A Malév hétfői igazgatósági ülése után a légitársaság vezetése még azt közölte, hogy megállapodás született az ILFC amerikai lízingcéggel, amely továbbra is biztosítja a társaság folyamatos működéséhez a repülőgépeket.

A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel 18 Boeing 737 Next Generation repülőgépre.

Leszállt az első Boeing Írországban

Nem sokkal este 10 óra után, 3 órával a felszállást követően landolt az első Malév-gép az írországi Shannon repülőterén - derül ki a flightradar24.com online radarképén.

OLDALTÖRÉS: Miniszteri rendelet a légiutas-szállítás rendkívüli feladatainak finanszírozásáról

MAPLESZ: kisvárosnyi ember kerülhet utcára

MAPLESZ: kisvárosnyi ember kerülhet utcára

MAPLESZ: kisvárosnyi ember kerülhet utcára

A Malév csődje szociális válsággal fenyeget, egy kisvárosnyi ember veszítheti el a megélhetését a tél közepén - áll a Magyar Polgári Légiközlekedési Szövetség (MAPLESZ) közleményében, amelyet pénteken juttatott el a szakszervezeti szövetség az MTI-nek.

A szövetség szerint eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk a helyzetre.

A MAPLESZ közleménye rögzíti: a Malév összesen 2600 főnek ad munkát. A repülőtéren dolgozó szakembergárda sorsáról egyelőre nincs hivatalos információ, értesülések szerint a jövő héten jelentik be a csoportos létszámleépítéseket.

Azonban jóval több, mint 2600 család megélhetése került hirtelen veszélybe. A mostani helyzet még akkor is egy kisvárosnyi ember megélhetését veszélyezteti, ha nem kerül sor a legrosszabbra, az 1-es terminál bezárására - véli a szakszervezeti szövetség. Egyes cégeknél a szakszervezetek értesülései szerint már hetekkel korábban felkészültek a kényszerszabadságolásokra, és komoly elbocsátási hullám is következhet.

Eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk. Nemcsak a fenyegető szociális krízis diktálja ezt: a repülőtéri szakembergárda egyben tartása elengedhetetlen volna egy új, tiszta lappal induló magyarországi központú légitársaság beindításához is - olvasható a MAPLESZ közleményében.

A pilóták keresettek külföldön, és belföldön is

A Malév pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet - mondta el az MTI kérdésére Kiss Kálmán, a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken. A Travel Service charter légitársaság pedig közölte: Budapestről induló járataihoz keres munkatársakat.

A Travel Service légitársaság máris "lecsapott" a magyar pilótákra. Pénteken a cég bejelentette, hogy 2012. május elsején menetrendszerinti járatokat indít Budapestről, Smartwings márkanév alatt, de a célállomásokat még nem közölte. Közleményük szerint kapitányi, másodtiszti és utaskísérői pozícióba keresnek munkatársakat Boeing 737-800 típusú repülőgépekre.

A HUNALPA alelnöke megjegyezte, hogy kapitányként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi nettó 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el egy pilóta. A Malév pilótái azért maradtak itthon - fűzte hozzá - mert Magyarországot szerették volna képviselni.

Ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is - közölte Kiss Kálmán.

A HUNALPA alelnöke hangsúlyozta: döbbenten állnak a döntés előtt. "Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti". "Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége" - tette fel a kérdést.

Az alelnök emlékeztetett arra, hogy akkor, amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.

 

 

OLDALTÖRÉS: Az utazási irodák csak új jegyeket tudnak foglalni

 

 

 

Az utazási irodák csak új jegyeket tudnak foglalni

Az utazási irodáknak a Malév-jegyekre szóló foglalásokat átfoglalni, törölni, jegyet módosítani és visszatéríteni nincs jogosultsága, az utasok csak újonnan megváltott, más légitársaságok járataira szóló jegyekkel utazhatnak.

 Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője, az OTP Travel ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) olyan közleményt tett közzé, amellyel a továbbiakban nem engedélyezi az irodáknak a repülőjegyek visszatérítését és cseréjét. A szóvivő hangsúlyozta, hogy eddig hivatalosan sem a Malév, sem pedig a IATA nem kereste meg őket.

A MUISZ szakjogászok által megfogalmazott állásfoglalást készített a Malév leállásával kapcsolatban.

Eszerint az utazási szerződésről szóló kormányrendelet értelmében az utazásszervező felel az utazási szerződés nem-teljesítéséből eredő károkért, kivéve, ha a nem-teljesítést vis maior okozta. A rendelet szerint vis maior az utazásszervező által nem befolyásolható, ésszerűen el nem hárítható olyan külső körülmény, amelyet a szerződéskötés idején nem látott és ésszerű elvárhatóság mellett nem is láthatott előre.

Mint írják, a vis maior következtében a teljesítés olyan okból vált lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, ezért az utazási szerződés megszűnt. A szerződés a jövőre hat ki és nem jár a szerződéskötés előtti helyzet visszaállításával, vagyis nem kell visszafizetni a részvételi díjat - állapítják meg.

A napokban kiadott kormányrendelet rendezi a kártalanítást és segítségnyújtást azon utasok számára, akiknek az érvényes Malév-menetjegye a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján vagy azt követően 3 naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Ez utóbbi rendelet nem zárja ki a csomagban értékesített jegyek jogosultjait a kártalanításból, ezért a rendeletben foglalt feltételek szerint a kártalanításra és segítségre jogosultak.

Nem utazási csomag részeként értékesített repülőjegyek esetében a magyar polgári jog értelmében az utazási iroda a légitársaság ügynökeként jár el, a jogviszony a légitársaság és az utas között jön létre, ezért az irodát nem terheli a visszatérítés vagy kártérítés költsége.

A magyar utazási irodák - hasonlóan más rendkívüli helyzetekhez - mindenben az utasok rendelkezésére állnak és minden segítséget megadnak, hogy az európai uniós, magyar és légitársasági szabályoknak megfelelő legkedvezőbb megoldást megtalálják a Malév leállása által érintett utasok számára - hangsúlyozza a MUISZ.

 

OLDALTÖRÉS: A Malév leállásával elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

Szakértő: a leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

Szakértő: a leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

Szakértő: a leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

A Malév leállásával megszűnhet a Malév tiltott állami támogatása miatt az Európai Unió által előírt visszafizetési kötelezettség, szakértői vélemény szerint. Kiss Dávid, egy ügyvédi iroda szakértője az MTI kérdésére pénteken azt mondta, hogy az Európai Bizottság gyakorlata alapján nagy valószínűséggel a bizottság elfogadja a Malév jelenlegi helyzetét, és eltekint attól, hogy a magyar állam visszafizettesse a légitársasággal, illetve a légitársaság visszafizesse a tiltott állami támogatást. A korábbi tájékoztatás szerint ennek összege 70-100 milliárd forint körül lenne.

A szakértő véleményét arra alapozza, hogy a tevékenység beszüntetésével a tiltott állami támogatásban részesített piaci szereplő kikerült a piacról, így a bizottság úgy ítélheti meg, hogy helyreállt a piaci verseny.

Kiss Dávid arról is beszélt, hogy egy állami tulajdonú új légitársaság létrehozása, különösen ha vállalkozóval együtt alakulna, nem ellentétes az EU szabályaival, de a tevékenységét már nem lehetne állami pénzből finanszírozni. Arra külön felhívta a figyelmet, hogy a csődbe ment társaság vagyonelemei csak piaci áron kerülhetnek, ha kerülnek az új légitársasághoz, mert különben a tiltott állami támogatás visszafizetési kötelezettségét kiterjesztik az új légitársaságra, mint az előző jogutódjára.

OLDALTÖRÉS: A többi légitársaság kisegíti a pórul járt Malév-utasokat

Légitársaságok csatasorban

Légitársaságok csatasorban

Légitársaságok csatasorban

Több légitársaság is jelezte pénteken, hogy a Malév leállása miatt a reptereken rekedt utasok igénybe vehetik szolgáltatásaikat, különböző kedvezményekkel, illetve szükség esetén nagyobb gépeket indítanak.

A Lufthansa Csoport bővíti járatai kapacitását Frankfurt, München, Bécs és Zürich célállomásokra, valamint február 6-tól Berlinbe, Hamburgba és Brüsszelbe indít új járatokat - tájékoztatott pénteken, a Malév leállását követően a társaság.

A vállalat a csoporthoz tartozó társaságok kapcsán arról tájékoztatott: az Austrian Airlines a megnövekedett utas igényekhez igazodva szintén nagyobb kapacitású gépekkel közlekedik a Bécs-Budapest útvonalon. Február 7-től a Swiss Air Lines megnöveli a Budapest-Zürich vonalon közlekedő járatok kapacitását, a Brussels Airlines pedig az eddigi két járat helyett napi három alkalommal indít járatokat Brüsszelbe 2012. február 13-tól.

A Travel Service május elsejétől Smartwings márkanéven menetrendszerinti járatokat indít Budapestről. A Smartwings délutáni közleményében már ismertette az indítandó járatok célállomásait. Ennek értelmében a társaság - egyéb járatok mellett - február 11-től heti három alkalommal Tel-Avivba, áprilistól naponta kétszer a párizsi Charles de Gaulle repülőtérre repül majd.

A Ryanair a Malév leállását követően Budapestre telepíti 4 Boeing gépét, két héten belül megnyitja budapesti bázisát, ahonnan 31 útvonalra kínál jegyeket, és várja a korábbi Malév-dolgozók jelentkezését.

Az Air France-KLM alternatív megoldásokat javasol azon utasainak, akik a Malév által üzemeltett közös járatokra váltottak jegyet. Az Air France továbbra is három járatot üzemeltet Párizs és Budapest között, és várhatóan ezekkel fogja elszállítani azokat az utasait, akiknek a jegye egy, a Malév által üzemeltett járatra szólt. A KLM is naponta három járattal közlekedik Amszterdam és Budapest között.

Fontolgatja nagyobb repülőgépek közlekedtetését Budapestre a British Airways (BA) a Malév leállása nyomán. A BA "minden lehetőséget mérlegel" a Malév utasainak megsegítésére, beleértve a megváltott Malév-jegyek átfoglalását a British Airways járataira, illetve a jelenleginél nagyobb repülőgépek forgalomba állítását a londoni Heathrow és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között.

Az easyJet kedvezményes jegyeket kínál a Malév utasoknak, egyebek mellett Párizsból, Londonból és Berlinből közlekedő járataira.

A jegy igénybevételéhez a légitársaság ügyfélszolgálatával kell egyeztetniük az utasoknak A telefonos jegyvásárláskor a Malévnél vásárolt jegy foglalási számát kell megadni, valamint a foglalás bizonylatát kell bemutatni a repülés napján, az utasfelvételnél. Az easyJet február 9. éjfélig tartja ajánlatát.

A LOT lengyel légitársaság jelenleg elemzi a Malév utasok átvételének lehetőségét a társaság meglévő járataira.

A Wizz Air speciális, csökkentett árú jegyeket ajánl fel 14 járatára, azoknak az utasoknak, akik a Malév működésének felfüggesztése miatt nem tudnak utazni.

OLDALTÖRÉS: Leállt az áruszállító tevékenység is

Leállt az áruszállító tevékenység is

Leállt az áruszállító tevékenység is

Leállt az áruszállító tevékenység is

A Malév leállásával a cég áruszállító üzletága is megszűnt - mondta el Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója pénteken az MTI-nek. Pénteken 51 járatot töröltek.

A Malév áruszállító üzletága 2010-ben 565,4 millió forint nyereséget ért el. Az áruszállítási tevékenységet nem külön leányvállalat végzi a Malévnál.

A pénteki Malév-leállás miatt a Budapest Airport kárát számszerűsíteni még korainak tartotta Hardy Mihály.

A Magyar Posta pénteken bejelentette, hogy nemzetközi postai küldeményforgalma zavartalanul működik a Magyar Postának a Maléven kívül öt másik légitársasággal van szerződése, s ezért nem kellett semmilyen rendkívüli intézkedést hozni a Malév leállása miatt. Szerdahelyi Kinga szóvivő az MTI-nek elmondta, hogy volt már példa arra más esetekben is - például nagy havazáskor, sztrájk idején, vulkánkitöréskor -, hogy a Magyar Posta kamionnal juttatta célba a küldeményeket.

OLDALTÖRÉS: Rendőri intézkedésre nem volt szükség

ORFK: nem volt szükség rendőri intézkedésre a repülőtéren

ORFK: nem volt szükség rendőri intézkedésre a repülőtéren

ORFK: nem volt szükség rendőri intézkedésre a repülőtéren

Nem volt szükség rendőri intézkedésre a Liszt Ferenc Repülőtéren a Malév péntek reggeli leállásával kapcsolatban - mondta az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-nek. Garamvölgyi László közölte: a Készenléti Rendőrség és Repülőtéri Rendőr Igazgatóság tagjai továbbra is garantálják a Liszt Ferenc Repülőtéren a személy- és vagyonbiztonságot, és addig tartózkodnak megerősített jelenléttel a reptéren, amíg az szükséges.

Az MTI tudósítói a helyszínen azt tapasztalták, hogy az elutazni nem tudó utasok nyugodtak voltak, mindazonáltal nagy volt a rendőri készültség. A 2A és 2B terminálnál több mint húsz járőrautó és mikrobusz várakozott napközben.

 

OLDALTÖRÉS: Aki bankkártyával vásárolt jegyet, forduljon a légitársasághoz

Bankszövetség: a légitársasághoz forduljon, aki bankkártyával fizetett a jegyért

Bankszövetség: a légitársasághoz forduljon, aki bankkártyával fizetett a jegyért

Bankszövetség: a légitársasághoz forduljon, aki bankkártyával fizetett a jegyért

A Magyar Bankszövetség alelnöke szerint először a Malévhez kell elmenniük azoknak a pórul járt utasoknak, akik bankkártyával már megvették a repülőjegyüket, de nem tudtak elutazni a légitársaság leállása miatt. Gyuris Dániel az MTI-nek elmondta: az utasok a Malévnél kapnak majd részletes tájékoztatást arról, milyen ügymenet szerint kaphatják vissza a pénzüket az igénybe nem vett jegyükért.

A Visa International a magyarországi pr-cégén keresztül az MTI-t ugyanakkor arról tájékoztatta, hogy "azok az utasok, akik Visa betéti vagy hitelkártyával vásárolták repülőjegyüket, a kártyakibocsátó bankhoz fordulhatnak pénz-visszatérítési kérelmükkel a szolgáltatás nem teljesítésére hivatkozva".

Gauder Milán, a MasterCard ügyvezető igazgatója az Origónak elmondta: az utasnak a saját bankjába kell bemennie, és ott az utazás dokumentumaival igazolnia, hogy bankkártyával vásárolt repülőjegyet, ez alapján kérheti vissza a jegy árát. A bankban elbírálják a kérését, és ha minden igazolható, akkor az utasnak visszafizetik a pénzt.

OLDALTÖRÉS: A cég nem megfelelően tájékoztatta az utasokat és a dolgozókat a leállásról?

Szakszervezet: a cég nem megfelelően tájékoztatta az utasokat és a dolgozókat a leállásról

Szakszervezet: a cég nem megfelelően tájékoztatta az utasokat és a dolgozókat a leállásról

Szakszervezet: a cég nem megfelelően tájékoztatta az utasokat és a dolgozókat a leállásról

A Légiközlekedési dolgozók Egyesült Szakszervezetének (LESZ) elnöke szerint a Malév vezetése nem tájékoztatta megfelelően sem az utasokat sem dolgozóit a péntek reggeli leállásról. Csorba Attila az MTI tudósítóinak péntek délben a Liszt Ferenc Repülőtéren azt mondta: a munkáltató, illetve a cég menedzsmentje semmilyen tájékoztatást nem adott sem a pilóták, sem a szerelők, illetve a légi utaskísérők érdekképviseletének, sem pedig a dolgozóknak arról, hogy péntek reggel leállnak. Hozzátette: abban bíznak, hogy a munkáltatók, illetve a tulajdonos közbelép, és megpróbálnak segíteni, mert a Malév leállása, esetleges megszűnése 25-30 ezer munkavállalót érint. A LESZ vezetője azt mondta, ők is csak a sajtóból értesülnek a Malév-ügy fejleményeiről.

OLDALTÖRÉS: Több gépet elszállítana a lízingcég

Délután több gépet is elszállítana a lízingcég

Délután több gépet is elszállítana a lízingcég

Délután több gépet is elszállítana a lízingcég

A Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára - értesült péntek délelőtt az MTI. Az MTI úgy tudja, hogy 14 órától hat percenként szállna fel a kilenc repülőgép, amelyeket az írországi bázisra vinne vissza az International Lease Finance Corporation (ILFC). Az MTI értesüléseit nem erősítette meg a Malév, az ILFC amerikai, illetve holland irodái eddig nem reagáltak az MTI megkeresésére. Az Index úgy tudja, hogy az ILFC terve kútba eshet, mert egyetlen Malév-pilóta sem vállalta a munkát.

Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató pénteki sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cég tárgyal a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják az utasszállítókat.

A Malév hétfői igazgatósági ülése után a vezetés azt közölte, hogy megállapodás született az ILFC amerikai lízingcéggel, amely továbbra is biztosítja a társaság folyamatos működéséhez a repülőgépeket.

A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel 18 Boeing 737 Next Generation repülőgépre.

OLDALTÖRÉS: Gondban a sportolók, a kormányküldöttségek nem

Gondban a vívók, a dzsúdósok és az ökölvívók

Gondban a vívók, a dzsúdósok és az ökölvívók

Gondban a vívók, a dzsúdósok és az ökölvívók

Gondban a vívók, a dzsúdósok és az ökölvívók

A Malév péntek hajnali leállása miatt a férfi kardozók nem tudtak péntek reggel elutazni a plovdivi egyéni Grand Prix versenyre, és várhatón csak szombat hajnalra tudnak a helyszínre érni. A többi érintett magyar sportoló - kézilabdások, cselgáncsosok, asztaliteniszezők - számára egyelőre kisebb gondot jelent a leállás, ám a Kínában járt női ökölvívó-válogatott csak egynapos késéssel érkezhet majd haza Párizsból.

Füleky András, a Magyar Vívó Szövetség ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: az utat átszervezik, és várhatóan este tudnak Bécs és Szófia érintésével Plovdivba eljutni. A válogatott keretéből hatan repülnek Ferihegyről, közülük csak a kiemelt Szilágyi Áronnak nem kell szombaton pástra lépnie.

A cselgáncsosok hétvégén a párizsi Grand Slam-versenyen gyűjthetnek pontokat az olimpiai kvalifikációs Világkupa-sorozatban, a küldöttségből négyen - Csernoviczki Éva, Karakas Hedvig, Ungvári Miklós és Nagysolymosi Sándor - elvileg reggel 7 órakor utaztak volna a Malév járatával, de a szövetség tájékoztatása szerint valamennyiük jegyét sikerült áttenni a délelőtti Air France-gépre. Ami a szombati utazókat illeti, Csoknyai László, Farkas Bálint és Bor Barna jegyének módosítása még folyamatban van. Joó Abigél Londonból megy a francia fővárosba, edzője, Pánczél Gábor azt mondta Budapestről az MTI-nek, hogy az ő szombati repülőjegyén dolgozik az illetékes utazási iroda, és végszükség esetén autóval vág neki az útnak.

Az asztalitenisz-szövetség tájékoztatása szerint az érintettek, Tóth Krisztina és Póta Georgina gond nélkül eljutnak Lyon-Villeurbanne-ba, az európa Top 12 bajnokságra.

Kézilabdában a Győr, a Vác és a Ferencváros játszik külföldön az európai kupákban, de mindhárom magyar csapat sikeresen útra kelt. A Győr Bécsből repül Spanyolországba, a Vác már pénteken hajnalban Münchenben volt, és úgy repül tovább Ankarába, míg az FTC nem Malévval utazik.

A női ökölvívó-válogatott öt versenyzője másfél hetet töltött Pekingben, ahol a hazaiak legjobbjaival készültek együtt. A magyar szövetség tájékoztatása szerint a csapat pénteken ért volna haza, ám mivel Párizsból Malév-járattal repültek volna Budapestre, egy napot a francia fővárosban kell maradniuk, s csak szombaton, a francia légitársaság egyik járatával utaznak Magyarországra.

A kormányküldöttségek utazásában nem okoz fennakadást a leállás

Semmiféle fennakadást nem okoz a Malév leállása a kormányfői és minisztériumi küldöttségek útjainak lebonyolításában, a külföldi kiküldetésen lévő minisztériumi munkatársak hazahozatalát pedig átfoglalásokkal oldják meg - közölte a kormányszóvivői iroda pénteken az MTI kérdésére.

Az MTI a Malév működésének beszüntetésével összefüggésben kereste meg a kormányszóvivői irodát, azzal a kérdéssel, hogy van-e olyan kormányzati szereplő, aki Malévvel utazott volna külföldre vagy vissza Magyarországra, és érinti őt a cég leállása.

A kormányszóvivői iroda tájékoztatása szerint a kormányfői és minisztériumi küldöttségek útjainak lebonyolításában semmilyen fennakadást nem okoz a Malév-leállás.

A külföldi kiküldetésen lévő minisztériumi munkatársak hazahozatalát a tárcák zökkenőmentesen, átfoglalásokkal megoldják - közölték, hozzátéve, hogy a jövő heti és utána következő hivatalos utazásokra a tárcák átfoglalják a jegyeket az adott célállomásra közlekedő más légitársaságok járataira. A közbeszerzési rendszerben foglalt repülőjegyek árát a jegy kiállítása után fizetik ki, amire általában többnapos, vagy egyes esetekben többhetes jegykiállítási határidő van érvényben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiállítási határidőig a repülőjegy szabadon módosítható, törölhető, másrészt kizárólag a jegykiállítási határidő letelte után keletkezik fizetési kötelezettség.

Kifejtették: a Külügyminisztérium kivételével a tárcák önállóan nem jogosultak repülőjegyet beszerezni, mivel a vonatkozó kormányrendelet alapján a nemzetközi utazásszervezéssel kapcsolatos szerződés megkötésére a Közbeszerzési Ellátási Főigazgatóság jogosult. A repülőjegyek megrendelése a főigazgatóság által megkötött keretszerződés szerint történik. Az érvényben lévő kontraktus alapján négy utazási iroda bonyolítja a repülőjegyek foglalását, vásárlását.

A Malév leállása miatt a közeljövőben a célállomástól függően elsősorban a közvetlen járatokat üzemeltető légitársaságokkal tervezi minden minisztérium az utazásokat, ha pedig ez nem megoldható - az időpont vagy egyéb okok miatt -, akkor más légitársaság igénybevételével, lehetőség szerint a legkedvezőbb árú menetjegy megvásárlásával - írták.

A légitársaság leállása miatt kialakult helyzetben is a lehető legkedvezőbb megoldást alkalmazzák az utazások szervezésénél - hangsúlyozták, megjegyezve, hogy általános és a teljes kormányzati állományra vonatkozó irányelv, hogy a delegációk a lehető legszűkebb létszámmal repülnek. Az utazások során magángépeket továbbra sem tervez igénybe venni a kormányzat - jelentették ki.

A Külügyminisztériumra kitérve a kormányszóvivői iroda tudatta: a tárca a központi kormányzati rendszeren belül is vásárol repülőjegyeket, de közvetlenül is vehet. Utóbbira azért van szükség, mert a Külügyminisztérium rendkívül sok, gyakran azonnali helyfoglalást igénylő utazást intéz, s ezekben az esetekben a közvetlen vásárlás az egyetlen járható út. A külügyi tárca is megoldja, hogy minden hivatalos kiküldött eljusson a célállomására, és a kiküldöttek közül senki se maradjon külföldön. A kormányzati rendszeren kívül kiállított jegyek helyett újakat kell vásárolni, ennek összköltsége jelen pillanatban még nem megbecsülhető - közölték.

OLDALTÖRÉS: Az Európai Bizottság segítségére számíthatunk

Az Európai Bizottság megad minden segítséget a magyar hatóságoknak

Az Európai Bizottság megad minden segítséget a magyar hatóságoknak

Az Európai Bizottság megad minden segítséget a magyar hatóságoknak

Az Európai Bizottság az illetékességi körébe tartozó minden segítséget megad a magyar hatóságoknak, hogy kezelni tudják a Malév leállása után kialakult helyzetet. A testület közlekedési szóvivője, Helen Kearns a legfontosabbnak azt nevezte, hogy az érintett utasok számára érvényesítsék az uniós szabályokban előírt rendelkezéseket és jogaikat tiszteletben tartsák. Mint mondta, a magyar hatóságok részéről erre vonatkozóan pozitív visszajelzéseket kaptak. A szóvivő sajnálatosnak mondta, hogy a társaság nem talált hatékony és életképes megoldást arra, hogy versenyképes maradjon a piacon, de azt is megerősítette, hogy az Európai Bizottság továbbra is érvényesíteni fogja a verseny tisztaságát segíteni hivatott politikáját az állami támogatásokkal kapcsolatban.

OLDALTÖRÉS: Csoportos létszámleépítés, Orbán még bizakodik


    
Csoportos létszámleépítést jelent be a vagyonfelügyelő


    
Csoportos létszámleépítést jelent be a vagyonfelügyelő


    
Csoportos létszámleépítést jelent be a vagyonfelügyelő

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert - ismertette a rendkívüli vagyonfelügyelő.

Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója hozzátette, hogy az elbocsátás nem érinti  a leánycégeket. Az anyavállalat  munkavállalói a januári béreket megkapják.
   
Azok az utasok, akik külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállásra. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani - mondta. A számlát pedig itthon kell benyújtaniuk - mondta Limburger Lóránt.
   
Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.

Orbán: nem lehetetlen az újraindulás

A miniszterelnök szerint nem lehetetlen a Malév újraindulása. Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel - miután hajnalban Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter tájékoztatta őt a "hadi helyzetről" - azt mondta, hogy két Malév-gépet "fogtak le", nem engedték felhasználni, vagyis a határokon kívül maradt: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van, de "ilyen körülmények között nem lehet őket elindítani, mert különböző tartozások okán úgy járhatnánk, mint ahogy jártunk Izraelben, a tel-avivi reptéren" - közölte.
   
A miniszterelnök ugyanakkor kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. "Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta. Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, hiszen a XXI. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem terhelő nemzeti légitársaság, amelyben "nyilván az államnak is lehet tulajdona, de magánbefektetőknek is kellene benne lennie". Azonban az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon - mutatott rá.
   
Azonban ha van a láthatáron olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte.
   
A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban - amit fájdalmasnak nevezett - azt mondta: a "ménkű" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnek.
   
A 2000-es évek közepétől, amikor a Malév működése megkívánta, a kormány közvetlenül tőkét, hitelt juttatott a társaságnak, ezért a cég, bár veszteséges volt, de "eldöcögött". Az Európai Unió azonban ezt megvizsgálta, és úgy döntött, hogy e támogatás versenyellenes, Magyarországot pedig eltiltotta ettől, sőt a Malévnek vissza is kell adnia a magyar államnak mintegy százmilliárd forintot, ám a légitársaság egy fillért sem tud visszafizetni - fejtette ki Orbán Viktor, majd úgy összegezte: "a kormányt eltiltották a Malév fenntartásától és továbbműködtetésétől". Befektető pedig mindeközben nem érkezett - tette hozzá, megjegyezve, hogy az eddigi tárgyalások az európai gazdasági helyzet miatt "nem realizálódtak".
   
Egy dolgot lehetett tenni: a kabinet állami vagyonfelügyelőt nevezett ki azért, hogy az előbb-utóbb bekövetkező leállás rendezett formában történjen - közölte, emlékeztetve egyúttal arra a kormányhatározatra, amely tartalmazza azt, hogy milyen segítséget kaphatnak azok az utasok, akik már megváltották a jegyüket, illetve már Magyarországon kívül tartózkodnak, és haza kell jutniuk.
   
"Próbáltuk valahogy ellökdösni, pályán tartani a Malévet, ameddig csak lehetett. Itt a vége, eddig tudtuk. Nem lehetett már tovább húzni ezt, mert fizikailag is elvesztettük volna a külföldön letartóztatott gépeinket. Tehát meg kellett állni" - zárta szavait a miniszterelnök.

OLDALTÖRÉS: A Volán segít, a MÁV forgalomcsökkentésre készül

A Volánbusz is segít a Malév utasok szállításában

A Volánbusz is segít a Malév utasok szállításában

A Volánbusz is segít a Malév utasok szállításában

A Volánbusz Zrt. fél áron kínál nemzetközi menetjegyeket azon utasoknak, akik Malév jeggyel rendelkeznek, de a légitársaság járatainak leállítása miatt már nem tudnak elutazni - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.

A kedvezményes jegyek a Volánbusz nemzetközi pénztárában válthatók meg Budapesten a népligeti buszpályaudvaron, valamint a jegyértékesítő partnereknél a Malév jegy bemutatásával, egy útra és menettérti utazásra egyaránt. 
A Volánbusz egyebek közt Bécsbe, Prágába, Krakkóba, Brüsszelbe, Amszterdamba, Genfbe, Londonba, Párizsba, Madridba, Firenzébe továbbá több németországi nagyvárosokba indít járatokat. 
A részletes feltételekről az utasok a társaság honlapján - www.volanbusz.hu - tájékozódhatnak.

A MÁV növekvő utasforgalomra készül a nemzetközi vonalakon

A MÁV-START Zrt. növekvő utasforgalomra készül a nemzetközi vonalakon, miután a Malév péntek reggel hat órakor beszüntette működését és valamennyi járatát törölte.

A vasúttársaság várakozásai szerint a repülőjáratok törlése miatt elsősorban Ausztria felé - beleértve németországi, svájci úti célokat is -, illetve Csehországba és Lengyelországba nő az utasok száma - közölte a MÁV pénteken az MTI-vel.

Kelet felé az Ukrajnán át Oroszországba közlekedő vonaton, illetve Romániába várható nagyobb utasforgalom. A légi járatok törlése érinti Horvátországot, Bosznia-Hercegovinát és a Balkán egyéb országait is, ezért ezeken a vonalakon is készül a MÁV-START a növekvő igényekre. A közlemény szerint a közvetlen vonatokon felül átszállással további városok is elérhetők, így szinte valamennyi Malév célállomásra vásárolható vasúti jegy.

A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri az utasforgalmat és a nemzetközi menetjegyek értékesítését, és a lehetőségeihez, illetve az igényekhez igazodva az összes nemzetközi közlekedésre alkalmas járművet használva közlekedteti vonatait. Amennyiben szükséges, a vasúttársaság meghosszabbított nyitva tartással és megerősített pénztárszolgálattal áll az utazók rendelkezésére.

A Budapest-Keleti pályaudvar nemzetközi pénztára folyamatosan, éjjel-nappal nyitva tart. Az internettel rendelkezők online is megvásárolhatják a nemzetközi menetjegyeket Ausztriába, Csehországba, Lengyelországba, Németországba és Romániába, Svájcba, Szerbiába, Szlovéniába és Horvátországba a www.mav-start.hu oldalon keresztül.

Az utasok tájékoztatása érdekében a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat a 06 40 49 49 49-es elérhetőségén egy új, kifejezetten erre a célra létrehozott menüpontban ad segítséget.

OLDALTÖRÉS: Több ezer szlovák turistát érint a leállás, kevesen kötöttek csődbiztosítást

Több ezer szlovákiai turistát érint a Malév pénteki leállása

Több ezer szlovákiai turistát érint a Malév pénteki leállása

Több ezer szlovákiai turistát érint a Malév pénteki leállása

"Azzal számolunk, hogy több ezer ember maradt külföldön, akik a Malév társasággal utaztak" - mondta Lukás Svaro, a pelikan.sk internetes repülőjegy-forgalmazó ügynökség képviselője a TASR szlovák közszolgálati hírügynökségnek. Megjegyezte: a Malév leállása egyaránt érinti azokat a szlovákokat, akik a Malévval utaztak el, illetve a társaságnál már megvették repülőjegyüket.

Svaro szerint a szlovák cég most a nemzetközi légügyi szövetségtől, a IATA-tól vár részletesebb információkat, hogyan tovább. "A szövetségnek közölnie kellene, hogyan bonyolítsuk le a repülőjegyek árának visszatérítését" - fejtette ki.

A pelikan.sk képviselője szerint a Malév leállása leginkább a magyarországi és a szlovákiai piacot érinti. "Minden piacon, ahol jelen vagyunk, hatalmas mennyiségű repülőjegyről van szó. Úgy számolunk, hogy a csőd több ezer ügyfelünket érinti" - mondta Svaro.

Kevesen vásároltak csődbiztosítást

Noha egészen az elmúlt napokig lehetősége volt a repülőjegyet vásárlóknak, hogy utasbiztosításuk mellé csődbiztosítást is kössenek, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke szerint két-három tucat utasnak lehet ilyen biztosítása.

Horváth Péter az MTI-nek pénteken elmondta, a csődbiztosítási lehetőséget a SkyEurope 2009-es csődje után vezették be. Abban az időben volt a legnagyobb érdeklődés a lehetőség iránt, azóta fokozatosan csökkent. Még az elmúlt hetekben sem nőtt az érdeklődés az ilyen biztosítások iránt, a Malévről megjelenő hírek ellenére sem - tette hozzá.

Azok, akiknek volt ilyen biztosításuk, visszakaphatják a jegy árát, legalábbis azt a részét, amelyet más nem térít meg az utasnak. A kifizetéshez azonban meg kell várni a csődeljárás vagy a felszámolási eljárás megindulását - tette hozzá.

OLDALTÖRÉS: Megy az egymásra mutogatás

A Fidesz szerint Gyurcsány Ferencék tették tönkre a Malévet

A Fidesz szerint Gyurcsány Ferencék tették tönkre a Malévet

A Fidesz szerint Gyurcsány Ferencék tették tönkre a Malévet

"Az őszödi út, vagyis a pofátlan hazudozás folytatása Gyurcsány Ferencék mai közleménye, amelyben kétségbeesetten próbálják másra hárítani a felelősséget saját balfogásaikért" - kommentálta az MTI-hez eljuttatott kommünikéjében Selmeczi Gabriella, a Fidesz szóvivője azt, hogy a Malév leállása kapcsán a volt kormányfő vezette Demokratikus Koalíció közölte, szerintük kizárólag Orbán Viktor miniszterelnök a hibás azért, hogy csődbe ment a nemzeti légitársaság és ki kell vizsgálni, kik a felelősök a kialakult helyzetért. Selmeczi Gabriella közölte, az MSZP-kormány hajtotta végre a Malév esetében az elmúlt húsz év talán "legelbaltázottabb" privatizációját, és rossz döntéseiket még rosszabbakkal tetézték. A Malév válságos helyzete egy újabb szocialista csontváz a szekrényből, a Gyurcsány-korszak súlyos öröksége - írta, hozzátéve: a felelősség kérdését az elszámoltatási kormánybiztos feljelentései nyomán indult büntetőeljárások fogják rendezni.

Az MSZP szerint a leállás a Fidesz-kormány semmittevésének az eredménye

A szocialista kormányok ideje alatt a Malév egyetlen percre sem állt le, a Fidesz-kormány másfél éves semmittevésének viszont itt az eredménye - kommentálta az MSZP a nemzeti légitársaság pénteki leállásának hírét az MTI-hez eljuttatott közleményében. Mint írják, most, hogy a nemzeti légitársaság ténylegesen is csődöt mondott, Orbán Viktor miniszterelnök is elérkezettnek látta az időt, hogy megszólaljon, és megint hadi helyzetről, illetve a múlt csontvázszerűen kormányára nehezedő terheiről beszélt. Pedig az ország miniszterelnökétől elvárható lett volna, hogy a sztenderd kormányzati kommunikáció "légből kapott" lózungjainak felmondása helyett - az akut helyzetre való tekintettel - felelősségről és feladatokról beszéljen - értékeli az ellenzéki párt, amely szerint a kormányfőnek szólnia kellett volna például arról, hogy "már a légitársaság visszaállamosítása is az - akkor még ellenzékben lévő - Fidesz tudtával és beleegyezésével történt, a 2010-es kormányra kerülése óta pedig egyetlen érdemi kormányzati lépés sem történt a Malév közép- és hosszú távú fenntarthatóságának megteremtése érdekében".

LMP: az utasokat átverték, a felelősséget senki sem vállalja

Az LMP szerint pénteken átverték a Malév utasait, így több ezren joggal teszik fel a kérdést, hová tűnt a járatuk, illetve a történtekről miért nem mond semmit a légitársaságért felelős miniszter, Németh Lászlóné. Vágó Gábor, az ellenzéki párt országgyűlési képviselője pénteken, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: a magyar légitársaság csődje bebizonyította, hogy nem csak az MSZP, hanem a Fidesz is rossz gazdája az állami vagyonnak, és nem képes működtetni a céget. A politikus szerint a Fidesz-kormányt az elmúlt másfél évben "csodavárás, totojázás" jellemezte a Malév ügyében, az utasokat pedig hetek óta egy olyan tervvel hitegették, amellyel mindenki számára világossá válik, hogy meddig és milyen feltételek között tud működni a Malév. Ez a terv végül nem készült el, a vállalat járatai idő előtt álltak le - fűzte hozzá, kiemelve, hogy jelenleg mindenkit az foglalkoztat, a légiközlekedésért is felelős Németh Lászlóné miért nem áll ki a nyilvánosság elé, és mondja el, mi okozta a Malév járatainak törlését. Az LMP politikusa reményét fejezte ki, hogy a BKV nem követi a Malév példáját, mivel szerinte akkor már nem ezrek, hanem százezrek közlekedési lehetősége szűnne meg a "Fideszen belüli belharcok" miatt. Vágó Gábor ezért arra kérte a kormányt, minél hamarabb oldja meg a fővárosi tömegközlekedési vállalat problémáit. Mint mondta, az ugyan ma nyilvánvalóvá vált, hogy a Malév jelenlegi formájában működésképtelen, de az LMP szerint egy nemzeti légitársaságra ettől függetlenül is szükség van. Vágó Gábor szerint svájci és belga jó példákat alapul véve el kellene gondolkozni a Malév jogutód nélküli megszűntetésén, vagyis tárgyalásokat kell kezdeményezni a Budapest Airport Zrt. vezetőségével, hogy ne az adófizetők fizessék ki a Malév csődjét. Mint mondta, a légitársaságnál rendelkezésre álló munkaerőt és eszközöket újra kellene szervezni, és csak a működőképes ágazatokra felhasználni.

Jobbik: az uniós tagság miatt kell felszámolni a légitársaságot

A Jobbikot felháborítja a Malév kényszerű leállása, az ellenzéki párt szerint a nemzeti légitársaság csődjéhez a végső lökést az Európai Unió állami támogatást megtiltó döntése adta. Volner János frakcióvezető-helyettes az MTI-nek pénteken küldött közleményében azt írta: a Malév a róla készült Fehér Könyv szerint évente 70 milliárd forint bevételhez juttatta az államot, miközben tavaly 24 milliárd forintos veszteséget termelt, a légitársaság pénzügyi egyenlege tehát még a vállalat veszteséges működése ellenére is jelentős, több tízmilliárd forintos többletet mutatott az állam szempontjából.

"A Malév csődjéhez a végső lökést az Európai Unió állami támogatást megtiltó döntése adta meg, tehát közvetlenül Brüsszel tehet a Malév és utasai körében kialakult áldatlan állapotokról" - közölte a jobbikos politikus.

Volner János arról is beszámolt, hogy a parlament gazdasági bizottságának alelnökeként csütörtökön tárgyalt Pleschinger Gyulával, a gazdasági tárca adó- és pénzügyekért felelős államtitkárával, és ismét megfogalmazta azt a Jobbik-javaslatot, amellyel szerinte a Malév megmenthető, illetve újjáéleszthető lenne. Ehhez az kell, hogy a kormány az eddigi célzott tőkejuttatások helyett szektorális adókedvezményeket nyújtson a hazai légitársaságoknak, így a Malévhoz eljut az állami segítség, de a támogatás már nem ütközik az uniós jogba - írta a frakcióvezető-helyettes, megjegyezve, a javaslat alkalmas lehet a Malév és más magyar légitársaságok versenyképességének javítására, sőt akár arra is, hogy adókedvezményekkel Magyarországra csábítsanak cégeket és azok itt fizessenek adót.

DK: csődbe vitte az Orbán-kormány a nemzeti légitársaságot

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint kizárólag Orbán Viktor miniszterelnök a hibás azért, hogy csődbe ment a nemzeti légitársaság és ki kell vizsgálni, kik a felelősök a kialakult helyzetért.

"A Fidesznek a józan ész ellen vívott szabadságharca elkergette az országtól a befektetőket, a piacok döbbenten nézik a bukásba vezető, Orbán-Matolcsy-Fellegi-trió által képviselt gazdaságpolitikát. Még mielőtt a Fidesz elkezd nyolcévezni, jelezzük: 2002 és 2010 között, így Gyurcsány Ferenc kormányzása idején a Malév gépei még le- és felszálltak" - közölte az MTI-vel a Gyurcsány Ferenc vezette párt a Malév leállásának hírére pénteken.

A DK szerint talán nem a repülőtér nevének megváltoztatására kellett volna költeni a közpénzt, hanem cég megmentésére, akkor most "nem veszett volna oda az utasok jegye", nem rekedt volna két gép külföldön.

"Ennyit ér a Fidesz nemzeti politikája: csődben a nemzeti légitársaság, amiért kizárólag Orbán a hibás" - olvasható a közleményükben, amelyben a Fideszre jellemző kommunikációnak nevezik, hogy csütörtökön a Malév vezetői "még azzal hitegették a közvéleményt", hogy minden rendben lesz, másnap pedig minden leállt.

A Demokratikus Koalíció szerint ki kell vizsgálni, kik a felelősök a Malév csődjéért, az elmúlt hetek súlyos anyagi és morális károkat okozó döntéseiért és nyilatkozataiért.

OLDALTÖRÉS: Mi lesz a Malév-dolgozókkal? - Kisvárosnyi ember kerülhet utcára

 

 

 


A Malév-pilótákat keresik külföldön

A Malév pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet - mondta el az MTI kérdésére Kiss Kálmán, a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken.

A Malév pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet - mondta el az MTI kérdésére Kiss Kálmán, a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken.

Megjegyezte, hogy kapitányként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi nettó 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el. A Malév pilótái azért maradtak itthon - fűzte hozzá - mert Magyarországot szerették volna képviselni. 

Ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is - közölte Kiss Kálmán. A HUNALPA alelnöke hangsúlyozta: döbbenten állnak a döntés előtt. "Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti". "Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége" - tette fel a kérdést.
   
Az alelnök emlékeztetett arra, hogy akkor, amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, akkor mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.

OLDALTÖRÉS: Leállt a Malév, nyugodtak maradtak az utasok

 

 

 

A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal

A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7.7000 utas elszállítása érdekében. Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak. Berényi János az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.

Átfoglalásra várnak az utasok a repülőtéren

Nyugodtan és türelmesen viselik az utasok, hogy péntek reggel hat órakor leállt a Malév, és nem indultak el a járatok. Az emberek átfoglalásokkal próbálják elérni úti céljukat, de sokan visszautaznak a városba - tapasztalta az MTI tudósítója a Liszt Ferenc Repülőtéren a reggeli órákban.

Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért, a munkatársak sorszámokat osztanak. Péntek reggel 8 óra után nem sokkal már a háromszázadik sorszámot adták ki az utasoknak, akiknek többsége átfoglalását próbálta elintézni, sikertelenül. A várakozóknak ásványvizet osztanak a repülőtér dolgozói.
   
Az információs pulttól távozó néhány utas az MTI tudósítójának azt mondta, mivel nem sikerült az átfoglalást elintéznie, visszautazik a fővárosba. A várakozók szavaiból az derült ki, nem érte őket meglepetésként a Malév leállása, mert már napokkal ezelőtt értesültek erről az eshetőségről a sajtóból.

A repülőtéren tartózkodó emberek többsége türelmes, nyugodt, sokan a lépcsőkön ülve, laptopok használatával próbálnak tájékozódni a helyzetről. Az MTI tudósítójának többen is arról beszéltek, nem tudják mi lesz szállodafoglalásaikkal, ha nem jutnak el időben úti céljukhoz. Egy család arról panaszkodott, hogy hajnali fél négy óta várakozik a repülőtéren. A reggeli géppel utaztak volna rokonlátogatóba Torontóba, de most nem tudják mi lesz velük, három kisgyermekük pedig egyre türelmetlenebb.

A Liszt Ferenc Repülőtéren az MTI tudósítója azt tapasztalta, hogy igen jelentős a taxiforgalom, a droszton csak egy-két autó áll, mert folyamatosan szállítják az elutazni nem tudó embereket.

Mindössze néhány tucat utas vásárolt csődbiztosítást

Noha egészen az elmúlt napokig lehetősége volt a repülőjegyet vásárlóknak, hogy utasbiztosításuk mellé csődbiztosítást is kössenek, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke szerint két-három tucat utasnak lehet ilyen biztosítása.

Horváth Péter az MTI-nek pénteken elmondta, a csődbiztosítási lehetőséget a SkyEurope 2009-es csődje után vezették be. Abban az időben volt a legnagyobb érdeklődés a lehetőség iránt, azóta fokozatosan csökkent. Még az elmúlt hetekben sem nőtt az érdeklődés az ilyen biztosítások iránt, a Malévről megjelenő hírek ellenére sem - tette hozzá.

Azok, akiknek volt ilyen biztosításuk, visszakaphatják a jegy árát, legalábbis azt a részét, amelyet más nem térít meg az utasnak. A kifizetéshez azonban meg kell várni a csődeljárás vagy a felszámolási eljárás megindulását - tette hozzá.

Nyugodtan várakoztak az utasok a repülőtéren

Nyugodtan várakoznak az utasok a Liszt Ferenc Repülőtéren - tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója péntek reggel. Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért. A hangulat nyugodt, mindazonáltal erős a rendőri készültség. A terminálon belül és az épület előtt is sok rendőrt látni. Hangosbemondón angolul és magyarul többször is bemondták, hogy a Malév törölte járatait, és a jegyeket a vásárlás helyszínén visszaváltják.


Budapest Airport: reggel ötkor érkezett a tájékoztatás

A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai - közölte Hardy Mihály szóvivő az MTI-vel.
A Liszt Ferenc repteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője elmondta, hogy a péntek erős nap a reptéren, a délután folyamán indul több járat.
A Malév pénteken közleményben jelentette be, hogy reggel hat órakor leállt a működése. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor tájékoztatták az utasokat arról, hogy a Malév járatait törölték.


Pénteken reggel leállt a Malév

Pénteken reggel hat órakor leállt a Malév - jelentette be a társaság. A Malév igazgatósága a kár minimalizálása érdekében elrendelte a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. A döntés értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek" - fogalmaz a közlemény.

A közlemény idézi Limburger Lóránt vezérigazgatót, aki úgy fogalmazott, hogy "bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk". A megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését.     Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további forrást biztosítani a működéshez.
   
Közleményében a Malév  elnézést kér valamennyi utasától".
     
A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.
    
A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor jelentették be, hogy a Malév járatait törölték, annak ellenére, hogy a Malév üzemszerű működésének leállítását 06:00-tól rendelte el az igazgatóság - értesült az MTI egy utastól pénteken.
   
A repülőgépére váró utas elmondta: hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai.
   
Az MTI egy repülőtéren tartózkodó másik utastól megtudta: az utasok sorszámot kapnak, majd a pultnál  tájékoztatják őket arról, hogy át tudják-e irányítani egy másik járatra valamint igazolást kapnak arról, hogy érvényes jegyük van.
   
Közleményében a Malév azt ígérte, hogy más járatokra történő átfoglalással, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával a jegyek tulajdonosainak segítséget nyújt  célállomásra való eljutásához.
   
A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra, továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek 2012. február 29-nél nem későbbi időpontra. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!