2012.03.13. 18:13
Behúzza a féket a MÁV: tizennyolc járat szűnhet meg a Szombathely-Budapest vonalon
Szombathely városa is szerepel azon a listán, amely néhány napja közkézen forog a tervezett vonatleállításokkal kapcsolatban. Ennek ellenére helyben nem találtunk olyan szakembert, aki a tervezetről bármilyen részletet elárul(hatot)t volna.
Kedden a MÁV Szombathelyi Területi Igazgatóságán azt az információt kaptuk, hogy az illetékes vezető ezen a héten nem elérhető. Hasonlóképpen egyetlen vasutas szakszervezet helyi megbízottja sem jelentkezett be a megadott telefonszámon.
A MÁV áprilistól 412 vonat megszüntetését tervezi, további mintegy száz járat pedig eltérő gyakorisággal közlekedne. Ahogy ez már ilyenkor lenni szokott, elindultak a találgatások. Vajon milyen szempontok szerint ritkítják a járatokat? Mire számítsanak azok, akik a jövő havi bérletüket már márciusban meg szeretnék váltani?
Kérdéseinket feltettük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának. A következő választ kaptuk: "2012. április 15-én lép életbe a MÁV-START Zrt. 2011/2012-es menetrendjének egyes számú menetrendi pótléka, amely minden évben lehetőséget ad a vasútvállalatnak a decemberi menetrendváltás óta eltelt időszak változásainak menetrendbe történő átvezetésére. A közszolgáltatási szerződésben rögzítettek alapján a MÁV-START Zrt.-nek a tárgyévi menetrend évközi módosításait az életbe lépést megelőzően legalább 14 nappal kell meghirdetnie. Ez pedig ugyebár, még nem érkezett el, ezért türelmet kérnek."
Egyúttal informátorunk hivatkozott Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken tett nyilatkozatára. Ebben az áll, hogy a tervezett változtatások nem vonalbezárást jelentenek. Az április 15-i menetrendváltozásban összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat, a járatokat az utaslétszámhoz igazítják - mondta az államtitkár. Összességében 8-8,5 százalékos kapacitáscsökkentésre kell számítani, ám a témában még egyeztetnek a szakszervezetekkel.
Nem hivatalos forrásból sikerült megtudnunk, hogy a járatok gazdaságossági okból történő ritkítása nem példa nélküli, ilyen változtatások többször vannak a menetrendben. Ami a Budapest-Szombathely relációt illeti, a tizennyolc vonat megszüntetése informátorunk szerint várhatóan nem elsősorban a közvetlen gyorsvonatokat érinti, hanem a vonalon belüli rövidebb, úgynevezett betétjáratokat.