Szombathelytől Krétáig tekertek a magyar fiatalok

Európai legdélebbi pontjára, a görög Gavdos szigetére szerettek volna eljutni kerékpárral Szombathelyről Puskás Zoltánék, ám végül Krétáig jutottak. Kalandos útjuk volt.

Nagy Ildikó

Július 9-én pattant nyeregbe a szombathelyi Fő téren Puskás Zoltán, aki barátaival Európa legdélebbi pontjára, a görögországi Gavdos szigetére akart eljutni kerékpárral. Felesége, Klaudia és öccse, Márton az országhatárig szegődtek melléje, Vasváron csatlakozott hozzájuk Nagy Tamás, Szita László és Tolnai István. Kiskunhalason a budapesti Bimbó Lászlóval, a határnál a bonyhádi Cseke Ferenccel bővült a csapat.

- Erdélyben Temesvárig a nagy magyar Alföld folytatásán haladtunk, majd elértük a Szörényi érchegységet, ahol szebb és kalandosabb úton haladhattunk tovább. A  kilencedik  napon érkeztünk meg  a Vaskapu-szoroshoz - idézi fel az emlékeket Zoltán.

Egy 130 km-es szerbiai szakasz után Bulgáriában folytatták útjukat, felküzdötték magukat a Petroháni-hágóra, átkeltek a Nyugati-Balkán hegyláncán. Szófiában elbúcsúztak Feritől, akinek a szabadsága addig tette lehetővé a részvételt. Következett Macedónia, ahol ismét komoly hegyek állták útjukat: pár nap alatt ötször kellett ezer méternél magasabb hágókat meghódítaniuk. A túra tizenötödik napján átlépték a görög határt. Szalonikiig  könnyebb szakasz következett, majd az Égei-tenger partján folytatták útjukat. Nem sokáig: útba esett az Olümposz, ahol meglátogatták az isteneket.

- Június 29-én értünk Athénba. Vasvári társaim autós hazajutást terveztek, de az értük jövő autó Athénban meghibásodott, így nem vállalták a túra további szakaszait. Bimbó Lászlóval és az autóval utánunk érkező feleségemmel vágtunk neki Krétának, hajóval. Július 30-án kerékpárral átkeltünk a szigetet kettészelő hatalmas hegyláncon a déli oldalra, ahol látótávolságba került a végcél: Gavdos. A görög válság azonban érzékenyen érintette az ottani komptársaságot, amely nem indított kompokat a szigetre. Így túránk megszakadt, de nem csüggedtünk, hiszen a krétai táj elbűvölő volt - meséli Zoltán.

A fiatalok hatnapi szigetjárás után indultak haza repülővel, útközben Svájcban időztek, ahol ismét kerékpárra szálltak: kétezres hágókon átkelve, hófödte csúcsok és mélykék alpesi tavak között kanyarogva, a túra harminckettedik napján érkeztek meg Zürichbe, onnan repültek Bécsbe.

Legalább lesz miért visszamenni

- A 33 nap alatt, Szombathelyről indulva összesen 3278 km-t tettem meg két keréken, s ha elérkeztünk egy páratlan természeti, vagy kulturális remekműhöz, mindig eszembe jutott, hogy  az utat csakis a saját erőmből, kerékpárom segítségével tettem meg, és bárki kérdezte, mindig büszkén meséltem, hogy szülővárosomtól, Szombathelytől  kerekeztem odáig - meséli Zoltán, aki egyáltalán nem bánja, hogy nem jutottak el Gavdosig. Legalább lesz miért visszamenni.