f1

2015.09.05. 15:03

A Pirelli-akta

Rengeteget cikkeztek mostanában a Pirelliről, az alábbiakban igyekszünk összefoglalni az elmúlt két hét történéseit.

Gyimesi Brigitta

Fotó:Varga András

2013 Silverstone után ismét szóba kerültek az abroncsok. A két évvel ezelőtti defektsorozat után viszonylag hamar lenyugodtak a kedélyek; természetesen azóta is számtalan kritika érte a Pirellit, ám azok nem a versenyzők biztonságával voltak kapcsolatosak. A két héttel ezelőtti Belga Nagydíjon azonban újra kiélesedett a helyzet, miután Nico Rosberg és Sebastian Vettel is megmagyarázhatatlan defektet szenvedett a spái hétvége során.

Rosbergnek és Vettelnek egyaránt a jobb hátsója adta meg magát, noha meglehetősen eltérő körülmények között. A Mercedes német pilótáját a pénteki második szabadedzésen „tréfálta meg” a lágy Pirelli a Blanchimont kanyarban, míg a Ferrari németjének a verseny utolsóelőtti körében a Kemmel-egyenesben robbant fel a közepes abroncs, ezzel pedig a biztosnak tűnő harmadik helyezést dobta el. A Pirelli mindkét esetet alapos és mélyenszántó vizsgálatnak vetette alá, két, gyökeresen különböző okot jelölve meg a defektek alapjául.

Az olasz gyártó szerint Rosberg gumija „külső vágás” miatt repedt szét – habár hogy pontosan honnan származott ez a vágás, máig nem ismeretes –, Vettel esetében pedig a túlkoptatás játszotta a főszerepet az abroncs felrobbanásában.  A Ferrari természetesen tagadta, hogy kockázatot vállaltak volna az alternatív egykiállásos stratégiával, hiszen maga a Pirelli állította, hogy egy szett abronccsal akár 40 kört is meg lehetne tenni, Vettel gumija viszont már 29 kör után megadta magát.

Miután a többi csapatot is átvizsgálták, számos egyéb – szám szerint 63 – vágást találtak még a Belga Nagydíj hétvégéje során használt gumikon, ennek oka viszont meglehetősen prózaira sikeredett.

„A betétfutamokon történt balesetek után a spái F1-es versenyhétvége folyamán felhasznált abroncsokon 63 vágást találtunk” – olvasható a Pirelli nyilatkozatában. „Az elmúlt 10 versenyen és 5 tesztalkalmon ez a szám eseményenként átlagban mindössze 1,2 volt. Mindez abba az irányba mutat, hogy a Spa-Francorchamps versenypályán kirívóan sok törmelék maradt az aszfalton, ez pedig nyilvánvalóan növelte annak az esélyét, hogy a pilóta idegen tárggyal találkozzon a verseny során. Sebastian Vettel abroncsán a futófelületnek csupán a 30%-a maradt meg, az abroncs így sokkal jobban ki volt téve az apró törmelékdarabkákból származó sérüléseknek.”

A Pirelli tehát kizárta annak lehetőségét, hogy szerkezetbeli probléma okozta a defekteket (további érvként hozták fel, hogy Vettel gumijának a karkasza érintetlen maradt), és effektíve a pályát takarító munkásokra hárította a bűnbak szerepét. Az analízis eredménye és alapossága előtt pedig a jelek szerint még az FIA és a FOM is fejet hajtott – Bernie Ecclestone egyenesen kijelentette, hogy a Pirelli egyetlen hibát sem követett el a Belga Nagydíj alatt.

„A Pirelli az elmúlt öt év során az F1 első osztályú partnerének bizonyult” – nyilatkozta a FOM. „Továbbra is maximálisan megbízunk az általuk gyártott abroncsok biztonságában, minőségében és megbízhatóságában. A biztonsági korlátokon belül maradva az F1 az elkövetkezőkben is arra bátorítja a Pirellit, hogy az abroncsok tervezésénél a teljesítményre fektessék a hangsúlyt, mivel a sport élvezeti értékét nagyban növeli a gumikopásból származó kiszámíthatatlanság. Erősen ajánljuk, hogy a csapatok a stratégia felvázolásánál vegyék figyelembe a Pirelli által javasolt paramétereket – amennyiben ettől eltérni kívánkoznak, csak a saját felelősségükre tegyék. Teljességgel biztosak vagyunk benne, hogy a Pirelli munkássága semmilyen kívánnivalót nem hagyott maga után a Belga Nagydíj hétvégéjén. Emellett szeretnénk nekik megköszönni, hogy segítik a munkánkat, és igyekeznek szórakoztatni a rajongókat.”

A kissé elfogultnak tűnő nyilatkozat (emlékezzünk csak, hogy jelenleg is zajlik a „2017-2019 szezonok gumibeszállítója”címéért benyújtott tenderek kiértékelése, a két jelentkező pedig a Pirelli és a Michelin!) tehát felmenti a Pirellit mindenféle vád alól. Mi a helyzet azonban az érintett versenyzők véleményével?

Nem meglepő módon Vettel irtózatosan dühös volt a versenyt követően, és nem csak az elhullajtott dobogó miatt. A német „elfogadhatatlannak” minősítette az esetet, és felhívta rá a figyelmet, hogy az előzetes figyelmeztetés nélküli defekt a pálya egyik leggyorsabb szakaszán történt, és „ha mindez 200 méterrel korábban történt volna, most nem itt állnék, hanem 300 km/h-val elszálltam volna az Eau Rouge-ban”. Vettel egyenesen azzal támadta a Pirellit, hogy a gumigyártó cég folyamatosan kifogásokat keres, ha valami probléma adódik az abroncsokkal, valamint a „téma folyamatosan ott motoszkál a paddockban, de senki sem beszél róla”, finoman utalva arra, hogy több csapat is szkeptikusan szemlélheti a Pirelli „megbízhatósági tanúsítványát”.

Az Olasz Nagydíjra azonban radikálisan változott a szituáció. A kérdés természetesen előjött a csütörtöki sajtótájékoztatón is, ahol Vettel már a Pirelli professzionális hozzáállásáról áradozott.

„A Pirelli rendkívül nyitott volt az ügyet illetően” – kezdte a négyszeres világbajnok. „Rengeteg megbeszélést folytattunk, és bízunk benne, hogy tanulhatunk az esetből. A hirtelen gumirobbanás persze nem a legideálisabb, ami történhet, ám az esetet alaposan kivizsgálták, és habár még nincs magyarázat mindenre, néhány okot már találtak – a vizsgálat nem zárult még le, mindenki igyekszik a lehető legjobban megérteni, mi miért történt.”

Rosberg is hasonló véleményen volt.

„Magasfokú precizitással kezelték a helyzetet” – dicsérte a Pirellit Rosberg. „Rengeteg energiát fektettek az ügy analizálásába, ennek pedig nagyon örülök, mert ez az eset minimum ezt kívánja meg. Biztos vagyok benne, hogy Monzában tökéletes biztonságban leszünk.”

Aki gyanakodva szemléli a két pilóta drasztikusan megváltozott véleményét, joggal teszi, Ecclestone és a Pirelli ugyanis szabályosan megtiltotta a versenyzőknek, hogy nyilvánosan kritizálják az olasz vállalat munkáját; ezentúl ha valakinek bármilyen ellenvetése van, csak privátban mondhatja el.

„Arra kértük a pilótákat, hogy a megfelelő környezetben és a megfelelő modorban hangoztassák a véleményüket” – nyilatkozta Paul Hembery a Pirelli képviseletében. „Ez pedig minket és a csapatokat takarja. Beismerjük, mi is hibáztunk abban, hogy nem kommunikáltunk eleget a versenyzőkkel; ezen a jövőben igyekszünk változtatni, és rendszeres megbeszéléseket tartunk majd.”

„Már így is túl sokat tudtok” – utalt Rosberg az újságírókra, amikor megkérdezték, mennyire igaz a hír, hogy nem kritizálhatják a Pirellit. „Nem mondok semmit, nem lenne jó ötlet erről beszélni.”

Az Ecclestone részéről való gyors reakció és a pilóták hirtelen zárkózottsága és túlzott optimizmusa arra enged következtetni, hogy a téma még koránt sincs lezárva. A Pirelli mindenesetre kihirdette a Monzára szánt ideális paramétereket: a negatív dőlésszög csökkentését és a guminyomás enyhe emelését javasolták. Ahogy azonban Wéber Gábor megjegyezte: ha nem strukturális probléma okozta a belgiumi defekteket, hanem törmelék/túlkopás, akkor miért van szükség biztonsági változtatásokra?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!