Gazdaság

2009.09.14. 02:29

Nagyot szólt az idei BNV

Budapest - Szerdán nyílt és tegnap este zárult a kőbányai vásárvárosban a 113. Budapesti Nemzetközi Vásár (BNV). Az idén 14 országból csaknem félezer kiállító mutatta be kínálatát.

Erős D. Zoltán

A BNV-vel párhuzamosan további kiállításokat is rendeztek, így a látogatók egyebek mellett megtekinthették az Agrárexpót, a Nyelvparádét és a Géniusz Európát is.

Az elmúlt években jelentős változások történtek a Budapesti Nemzetközi Vásár jellegében. Amíg korábban a nagy kiállítók, a neves hazai és világmárkák uralták a nemzetközi seregszemlét, addig ma már döntően a kis- és középvállalkozások használják ki az ebben rejlő bemutatkozási lehetőséget. Ebben persze szerepe van annak is, hogy egymást érik a szakmai vásárok. Így egy adott terület meghatározó vállalkozásai gyakran inkább ezekre koncentrálnak, amelyek rendszerint célzott szakmai körnek szólnak, s kevésbé a nagyközönségnek.

Az általános, döntően fogyasztási cikkeket bemutató BNV ezért ebből a szempontból egyre kevésbé számít meghatározó gazdasági eseménynek, egyre inkább elmegy a családi program irányába. A kiállítás szervezői az idén is igyekeztek olyan tematika köré csoportosítani a kiállítókat, amely a látogatók széles körében tarthat számot érdeklődésre.

Ennek jegyében az otthonteremtés állt a rendezvény középpontjában. A Tér, Forma, Design kiállításon a bútoripari, belsőépítészeti, lakberendezési és design újdonságokkal ismerkedhettek meg a látogatók. Mindez azonban nem szűkült le a lakás falai közé, hiszen a kert, a barkácsolás, csakúgy a wellness és egészséges életmód hívei is találhattak számukra érdekes dolgokat. Nem véletlen, hogy a kiállításnak ez a része foglalta el a legnagyobb területet.

Több külföldi kiállító is bemutatkozott a BNV-n. Különösen Kína részvétele volt erőteljes. Ez összefügg azzal, hogy a világ gazdaságában mind jelentősebb szerepet játszó ország és Magyarország hatvan éve vette fel a diplomáciai kapcsolatot. Ennek jegyében a BNV díszvendége ezúttal Kína volt.

A Kínai Termékek Vásárán több mint száz kínai cég csaknem kétezer négyzetméternyi területen mutatta be sokszínű kínálatát. A standokon az ősi kézművesség remekeitől a ruházati termékeken át a korszerű szórakoztató elektronikáig szinte minden jelen volt. Az érdeklődők ízelítőt kaphattak a hatalmas ázsiai ország kultúrájából, ízeiből, tradicionális táncaiból, és persze a zenéjéből is.

A Budapesti Nemzetközi Vásár kapcsolódó rendezvényei között a magyar vidék ízeit az Agrárexpo igyekezett elhozni a BNV-re. Itt a kerti kisgépek, szerszámok és bútorok kiállítása mellett zöldség- és gyümölcs-, hús- és tejtermékvásárt is rendeztek. Ám ezzel kapcsolatban a látogatók egy részének alighanem jogosan volt némi hiányérzete: a kiállításon látottaknál azért sokkal több íze van a magyar vidéknek.

Ami viszont jó hír: az Agrárexpón jelentették be egy olyan üzlethálózat létrehozását, amely a vidéki kistermelők számára kínál szervezett értékesítési lehetőséget.

Ugyancsak kapcsolódó kiállítás volt a Géniusz Európa, amelyen húsz országból több mint háromszáz találmánnyal ismerkedhettek meg az új dolgok iránt érdeklődők. Itt az olyan újítások domináltak, amelyek a mindennapi élethez kapcsolódnak, s rendszerint azt célozzák, hogy könnyebbé, olcsóbbá tegyék az adott tevékenységet. Talán nem meglepő: a találmányok csaknem felének magyar volt az ötletgazdája.

A B pavilonba a nyelvtanulás iránt érdeklődőket várták. A Nyelvparádé keretében a tanulási lehetőségek számos formájával, elméleti és gyakorlati szakemberekkel találkozhattak a látogatók. A Business Language Show keretében az üzleti nyelvet oktató nyelviskolák mutakoztak be. A Tanulj, dolgozz külföldön! programban a határon túli munka- és tanulási lehetőségekről kaphattak tájékoztatást az érdeklődők. A tanfolyam- és állásbörze a hazai képzési és munkalehetőségekről informált, s mindez kiegészült képességfejlesztési kiállítással is.

A Nyelvparádé kísérőprogramjai között a különböző nyelvtanulási módszereket, lehetőségeket bemutató előadások, nyelvi ízelítő bemutatóórák várták az érdeklődőket. Az arra vállalkozók pedig még próba nyelvvizsgán is részt vehettek.

A rendezvény családi program jellegét csak erősítette, hogy a zárónap még a rockbarátoknak is kínált csemegét. A Magyar Dal Napja koncertjeinek egy részét ugyancsak a BNV keretében rendezték meg. Így ez a kiállítás, ahogy a szlogenje is ígérte: tényleg nagyot szólt.

Teljes körű információ hiányában nem egyszerű feladat kideríteni, hogy a csaknem félezer kiállító közül mennyi is érkezett Vas megyéből. Ebben persze szerepe van annak is, hogy az itt bemutatkozó cégek döntően az országos piacot veszik célba, ezért kevésbé hangsúlyozzák, hogy honnan is érkeztek.

A vállalkozások nevéből sem nagyon derül ez ki. Mi végül is két vasi vállalkozással találkoztunk: az egyik a fővárosi kiállítások gyakori résztvevője: a szombathelyi Fito-Trade Kft. A vállalkozás az F pavilonban bőrvédelemmel, bőrtisztítással és bőrápolással kapcsolatos termékeket állított ki. A másik pedig az A pavilonban a Polmar huzatszabályozókat bemutató balogunyomi egyéni vállalkozó, Kiss János volt. A G pavilonban találtunk még egy vasi érdekességet, az ostffyasszonyfai biogázmű projektjéről tájékoztató standot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!