AIROLO 

2017.12.04. 08:00

F1-es autóval hegyet mászni?

A Red Bull Forma-1-es gárdájának nem kell kétszer modani, hogy vegyen részt egy kis őrültségben. Ezúttal nem Kitzbühel lejtőin „síeltették” versenyautójukat, és nem is a még ki nem épített austini versenypályán „rodeóztatták”. Most a hegymászás volt terítéken. Svájci pilótájukkal és az RB8-assal vették célba az Alpokat.

Kelemen Attila

Buemi és az RB8-as a lenyűgöző szerpentinen. Fotó: Red Bull

A osztrák csapat idén sem vonul úgy téli pihenőre, hogy ne hajtott volna végre egy extrém túrát. Ugyan sokszor szerepelnek úti céljukban hegyvidékek, ezúttal nem hófödte terepet választottak F1-es parádéjuk helyszínéül, hanem a svájci Alpok legszebb szerpentinjét. És mit ad Isten, éppen van egy svájci pilótájuk, aki szívesen vállalta a Szent Gotthárd-hágó déli oldalán lévő híres Tremola-út megtételét.

Aki azt gondolja, hogy a monacói pálya hajtűjénél nincs szűkebb kanyar, az téved. Ráadásul a 19. század első felében épült úton jócskán van ilyen visszafordított ív. Sébastien Buemit ez cseppet sem zavarta, bátran vállalta Airolo városát a Szent Gotthárd-hágóval összekötő 12,7 kilométer hosszú útszakasz teljesítését. Mindezt 2106 méterrel tengerszint felett, 12 százalékos emelkedőn.

A kacskaringós út burkolata macskaköves, ami finoman szólva sem éppen ideális egy Forma-1-es versenyautónak. Ám a Red Bull RB8-as ezzel is megbirkózott. Hajnali 4 órakor kezdték az autó bemelegítését, miközben a közeli hegyekben esett a hó.

Buemi és az RB8-as a lenyűgöző szerpentinen. Fotó: Red Bull

Buemi így látta a nem mindennapi kocsikázást: – Az út annyira szűk volt, hogy kényszerítenem kellett az autót a kanyarodásra, és annyira hideg volt, hogy reggel még hó is volt az úton. Nem volt egyszerű feladat, a Forma-1-es autókat nem ilyen kanyarokra tervezték, mint amilyenek a Tremolán vannak, és mivel nagyon alacsonyan ülünk, a vezetés csak még nehezebb volt. Elképesztő élmény volt, ilyenről nem is álmodhattam. Az út különleges, komoly történelme van. Svájcban hosszú évekig tiltották az autóversenyzést, így most elképesztő volt F1-es autót vezetni az országban, ráadásul ennyire gyönyörű útvonalon. Sokáig emlékezni fogok erre.

TREMOLA-ÚT

Átszeli az európai fő vízválasztó vonalat (Rajna-Pó). Amikor 1882-ben megnyílt a Gotthárd-vasút, a Gotthárd-hágó egyik napról a másikra elveszítette jelentőségét: míg a rekordévben (1875) 72 ezer utas haladt át az úton, 1881-ben már csak 58 ezer. A postai küldeményeket ekkor már a szerkezetkész Gotthárd-alagúton át szállították. Az első autó 1902 júliusában haladt át a Gotthárdon: az autó utasa Otto Julius Bierbaum német költő volt, aki egy Adler típusú 8-PS autóval tette meg a távot.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában