Szakértőt kérdeztünk

2021.01.31. 07:00

Görnyedés ellen hatásos a kobrapóz – Szombathelyi masszőr tanácsai az izomfájdalmak csökkentésére

Az ülő életmód, főleg a home office időszakában, nagyon megterhelheti a testünk különböző pontjait. Nagy Tímea Kata rekreáló és KoroKan-masszőrt kérdeztük.

Tóth Dóra

– A legproblémásabb részként a hátunkat emelném ki, ott vannak azok a kritikus pontok, amelyek a nyak, a vállak, illetve a derék fájdalmait okozzák – mondja. Okként a rossz testtartást, az egyoldalú terhelést és a mozgáshiányt említi. A szakember mindig személyre szabottan, a problémához mérten tud segítséget nyújtani, a figyelmeztető jeleket azonban nekünk kell észrevennünk.

Ha egy területen a fájdalom már régóta fennáll, és befolyásolja a mindennapjainkat is, valamit tenni kell. Az érintett területen érezhetünk zsibbadást vagy égető érzést, nyakproblémák esetén felléphet fejfájás, szédülés, fülzúgás és kettős látás is. Ilyenkor következhet a kivizsgálás, az orvosi terápia mellett pedig kiegészítésként szóba jöhet a masszázs.

Természetesen olyan gyakorlatok is vannak, amelyeket akár kezelésként, akár a komolyabb fájdalmak megelőzésére otthon is bátran és rendszeresen alkalmazhatunk.

 

Nagy Tímea Kata azt mondja, nagyszerű nyújtógyakorlatok léteznek a különböző testtájak lazítására. Azokra a fájdalmakra, amelyeket az egész napos, gép előtti görnyedés okoz, hatásos lehet az úgynevezett „kobrapóz”: feküdjünk hasra, karjainkat kinyújtva toljuk fel magunkat, fejünket pedig döntsük hátra. Ez a gyakorlat ellensúlyozza a hát izmainak túlnyúlását, valamint lazítja a mellkasi, hasi és az elülső combizmokat. Ha nyakunkat és a csuklyás izmunkat szeretnénk nyújtani, álljunk kis terpeszbe, enyhén hajlított térdekkel, jobb kezünket bal fülünkre téve, majd húzzuk a fejünket a jobb váll felé, miközben a bal vállunkat lenyomjuk. A gyakorlatot fordítva is csináljuk meg utána!

Arra is van megoldás, ha a derékrészt szeretnénk nyújtani – mondja a szakember: a legegyszerűbb, ha ráülünk a sarkunkra, testsúlyunkat azon tartva nyújtózunk előre, egyenes karokkal. A csípő és fenékrész lazításához feküdjünk hanyatt, húzzuk fel a jobb lábat, térdünket pedig fogjuk meg bal kezünkkel. Ezután így húzzuk át a bal combunk felett, jobb karunkat tartsuk magunk mellett a földön ellensúlyozásként. A mozdulatsort a másik lábbal is ismételjük meg.

A kialakuló fájdalmak nagy része a rossz tartásból ered.

– A leggyakoribb ilyen hibák az előrehelyezett fejtartás, a hanyag testtartás, illetve az előredöntött felsőtest – sorolja Nagy Tímea Kata. Ezek okozhatnak fejfájást, nyaki merevséget, lapocka-, illetve deréktáji fájdalmakat.

Az évek óta rosszul berögzült testtartást ráadásul nagyon sok időbe telik kijavítani. Kis odafigyeléssel azonban megelőzhetjük a hosszú, akár hónapokig tartó komplex mozgásterápiát: az ülőmunkát végzők lehetőség szerint üljenek dinamikus ülőpárnán vagy fitneszlabdán. A nem stabil ülőfelület miatt a testünk egész nap mikromozgásokat végez, ezek gátolják a rossz tartás rögzülését.

A férfiaknál gyakran a farzsebben tartott pénztárca felelős azért, hogy azon az oldalon az ülőgumó magasabbra kerül, így megbillen a medence, ferdül a gerinc, és az egész háti szakasz izomegyensúlya felborul. Lehetőség szerint ülés közben a tárcát vegyük ki a zsebünkből.

– A helyes testtartás mellett rendkívül fontos a mindennapi mozgás és a megfelelő folyadékbevitel is a megelőzés szempontjából – emeli ki a masszőr, hozzátéve: az egész testünket, minden ízületet és izomcsoportot mozgassunk át alaposan.

Ezek is érdekelhetik