Nem kell mindenből a legdrágább

2018.01.07. 14:45

Mennyibe kerülnek a (sport)hobbik?

Összegyűjtöttünk hét népszerű szabadidős tevékenységet, és megnéztük mennyibe kerülne, ha hobbi szinten, abszolút kezdőként bele szeretnénk vágni.

Budai Dávid

A futásra pár hét alatt rá lehet kattanni, a lényeg a fokozatosság Fotó: Unger Tamás

A január az új év, új életformák megkezdésének időszaka. A legkiválóbb alkalom arra, hogy régóta vágyott hobbinkba belevágjunk, feltéve persze, hogy meg tudjuk fizetni. Ezúttal nem a gyűjtögetős, barkácsolós, makettezős szabadidős tevékenységeknek jártunk utána, inkább a sportosabb elfoglaltságok árait vettük sorra.

Mielőtt belevágnánk a hobbiboncolgatásba, gyorsan lefektetünk néhány általunk meghozott, magunkkal szemben támasztott szabályt. Nagyjából mindenre igaz, hogy gyakorlatilag nincsen pénzbeli felső határ, hiszen miután mindenből beszereztük a legdrágább, legmárkásabb cuccokat, még mindig választhatunk extrém helyszíneket, ahol sztártrénerekkel izzasztjuk magunkat.

Bear Grylls utasításaira kocogni a kínai nagy falon bizonyára jó sokba kerül, de a Csótó körül futni három kört meg gyakorlatilag ingyen van. Éppen ezért azt a legkisebb összeget próbáljuk meg szakértőink segítségével belőni, ami túlmutat az egyszer kipróbáltam kategórián, de még bőven innen van az ebből élek szinten. A másik alapvető igazság, hogy amikor belevágunk egy új sportba, nemcsak hogy nem kell mindenből a legdrágább, de nem is kell egyszerre minden. Egy futónál a cipőt mondjuk nehéz megspórolni, de a speciális futónadrágot meg lehet. Két okból is célszerű tartani magunkat ehhez a szabályhoz. Az egyik, hogy ne költsünk sokat egyszerre, a másik, hogy könnyen kiderülhet, a kívülről olyan vidámnak és egyszerűnek tűnő sport nem is annyira vidám és főleg nem egyszerű. Minden kezdésnél érdemes a fokozatosság elvét betartani, egyrészt időt kell hagyni a szervezetnek, hogy megszokja a szokatlan mozgásformát, másrészt ahhoz is idő kell, hogy jó döntést hozhassunk. Végezetül: pontosan tudjuk, hogy egy kis szerencsével másodkézből, akciósan még az általunk közölt szigorúan hozzávetőleges áraknál is sokkal jobb ajánlatokat lehet kifogni, így nem kell csüggedni, lehet még faragni szinte bármelyik kalkulált költségen.

Futás

A futáshoz szinte tényleg nem kell semmi. 20-30 ezer forintért már beszerezhető olyan futócipő, amellyel már el lehet indulni – hangsúlyozza a Szombathelyi Futóklub elnöke, Pátkai Attila, aki hozzáteszi: a cipő az egyetlen, amin nem érdemes spórolni. Ezek a cipők 1200 kilométert biztosan kibírnak, így ha hetente háromszor öt kilométer futunk, jó sokáig a társunk lehet. A szakember szerint a fokozatosság a legfontosabb, ahhoz pedig, hogy a kezdeti lelkesedés megmaradjon, türelmesnek kell lenni. A futás azért jó sport, mert bárhol űzhető, hamar rá lehet kattanni és az eredmények is gyorsan jönnek, viszont az fontos, hogy az abszolút kezdők ne hidegben kezdjenek neki a kocogásnak, és azt a legelején mindig szakítsa meg séta is. Aztán ha már belejöttünk, jöhetnek a futónadrágok, izzadságelvezető futóruhák, pulzust mérő, lépést számláló órák.

Túrázás

Hasonló a helyzet a túrázással. Itt azonban már gondoskodni kell az eső és a sár elleni védelemről és mindenképpen kell egy hátizsák is. Mindenestül bele kell férnünk 30 ezer forintba, ha nem ragaszkodunk mindenből az újhoz. Vas megye igazán bővelkedik túrára alkalmas útvonalakban, ráadásul teljesen ingyen.

Úszás

Az úszás már bonyolultabb ügy, hacsak nincs otthon medencénk. Egy tíz alkalomra szóló bérletet már nem úszunk meg 10 ezer forintból, igaz, egy harminc alkalomra szóló már beleférhet 15 ezer forintba. A gond, hogy ezek hónapról hónapra visszatérő költségek. Mégis, az alapszinten űzött futás, kirándulás, úszás a legkevésbé megterhelő anyagilag.

Kerékpár

Földes Imre szerint aki komolyan kerékpározni akar, annak minimum egy 150 ezres bringa kell Fotó: Unger Tamás

Aki kerékpározni szeretne, annak már mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. Egy valamire való bringa 150 ezer forintnál kezdődik – mondja Földes Imre, az egyik szombathelyi kerékpáros szaküzlet vezetője. Persze lehet kapni biciklit 60 ezer forintért is, de az inkább a városi közlekedésre alkalmas, nem sportolásra. A kerékpár önmagában még nem elég, már első alkalommal kell lámpa is, amit akár 2-3 ezer forintért is kaphatunk már, és kell egy sisak is, amire nagyjából 10 ezer forintot lehet számolni. Láthatósági mellényt akár ötszáz forintért is beszerezhetünk, de sportoláshoz célszerűbbek a fényvisszaverő pántok: 2-3 ezer forintért. Ha mindez megvan, irány az égalja. Látszik, hogy 200 ezer forintból már nekivághatunk első túránknak, ami Földes Imre szerint jó, ha húsz kilométeren belül van, erre például kiválóan alkalmas a bucsui út oda-vissza. Kezdőknél a heti három alkalom 1-1,5 órában az ideális, ilyenkor van idő a regenerálódásra is. Amikor pedig már belejöttünk, magunktól fogunk rájönni, hogy mi hiányzik. Jó volna egy kényelmes bicajos ruha (25 ezer forint), egy kesztyű, egy hátizsák. Utóbbiak együtt 10 ezer forintból simán megvannak. Később aztán lehet majd venni kerékpáros cipőt, amiben olyan érzésünk lesz, mintha összenőttünk volna a biciklinkkel, ennek ára nagyjából 30 ezer forint, igaz, ehhez kell egy speciális pedál is 10 ezer forintért. Mindemellett egy kerékpárnak szervizköltsége is van, ami – ha nincs nagy gond és vigyázunk rá -, nem túl magas, de számolni kell ezzel is.

Síelés

A síelés saját és bérelt cuccal is drága sport Fotó: Unger Tamás

Bár az időjáráson egyelőre nem látszik, lassan a tél közepénél járunk, így nem mehetünk el a havas sportok mellett sem. A síelés nagyon drága, így kezdőknek nem is érdemes felszerelést venni, jobban járnak, ha az első pár alkalommal bérelnek, és csak utána vesznek sajátot. Egy olcsó léc 40-50 ezer forint, egy bakancs 30-40 ezer, a síbot 5-7 ezer, a sisak 4-5 ezer. Az utazás egy közeli sípályához, a síbérlet és a sífelszerelés-bérlés ára egy hétvégére simán 60-80 ezer forint és még nincs szállásunk és a ruhát is be kell szereznünk. A síszemüveg és a síkesztyű megvan egy tízesből, a síruha 30-40 ezer forint. Akárhogyan is, egy hétvégi kiruccanás – még bérelt cuccal is – jóval 100 ezer forint fölött van. Az imént felsorolt hobbik közös tulajdonsága, hogy egyikhez sem kell engedély, amint beszereztük a legszükségesebbeket, indulhatunk. Más a helyzet azonban a horgászattal és a vadászattal.

Horgászat

Puskás Norbert, a Sporthorgász Egyesületek Vas Megyei Szövetségének ügyvezető elnöke elmondta: ahhoz, hogy horgászhassunk, mindenekelőtt egy 3 ezer 500 forintos állami horgászvizsgára van szükségünk. Ha ez megvan, kiválthatjuk az állami horgászjegyet, ami 6-10 ezer forint, egyesülettől függően. Ezzel a jeggyel bárhol lehet horgászni, de mindenhol napi jegyet kell váltani, az 1500-3500 ezer forint, az éves jegy ára pedig: 15-35 ezer forintig terjed. Az árak felnőttekre vonatkoznak, a gyerekeknek mindez jóval olcsóbb. Egy egészen jó kezdő felszerelést (két bottal, két orsóval) már 30 ezerért be lehet szerezni, de egy olcsó bot már 4-8 ezer forintból megvan. Ehhez jönnek még a kiegészítők: csalik, etetők, horgok, amelyekre szintén könnyen elmegy 10-20 ezer forint.

Vadászat

Az Országos Magyar Vadászkamara Vas Megyei Területi Szervezetének elnökét, Gagyi Istvánt kérdeztük, mi minden kell ahhoz, hogy valaki elkezdhessen vadászni. – Kezdésként el kell végeznünk egy három hónapos tanfolyamot (100 ezer forint), le kell vizsgáznunk (20 ezer forint), és be kell szereznünk a különféle engedélyeket (rendőrségi, pszichológiai). Vennünk kell természetesen egy puskát is, amit használtan már néhány százezer forintért megkaphatunk, de a márkától, a technikai felszereléstől, a távcső típusától nagyon sok függ. Be kell szereznünk egy nyári-téli ruhát (100 ezer forint). Most tartunk 400-500 ezernél és még semmit sem lőttünk.

A vadásztársasági tagsági díj (500 ezer-1,5 millió forint). Ha nem akarunk tagok lenni, egy vaddisznóhajtáson való részvételre körülbelül 100 ezer forintot számíthatunk. Különféle vadászati csomagokat lehet venni, attól függően fizetünk, hogy mit szeretnénk lőni. Akárhogyan is döntünk, általában ez is többszázezres tételt jelent. Vitán fölül áll tehát, hogy a vadászat a legköltségesebb hobbi.