2018.07.19. 15:00
Kutatás a Premontreiben: segédeszköz-használat az érettségin
Tanulói kutatás készült a Premontrei gimnáziumban. Azt vizsgálták, hogyan használják a segédeszközöket az érettségin.
Teszteket töltöttek ki a diákok
Fotó: Premontrei gimnázium
Idén öt tizenkettedikes diák azt vizsgálta, hogy a végzős tanulók matematikai feladatok megoldása során hogyan használják az érettségin is megengedett segédeszközöket: a számológépet és a függvénytáblázatot. A Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnáziumban 104 végzős tanuló töltötte ki a kutatócsoport tesztjeit. Az előző három év tapasztalatai hasznosnak bizonyultak a feladatlapok elkészítésénél. A megoldandó feladatsor olyan példákból állt, amelyeknél számológépet és képlettárat kellett alkalmazni. A kutatók összegzése szerint a leggyakoribb hiba a kerekítés volt, de sokan követtek el előjelhibát és a normálalakkal kapcsolatos számolási hibát is.
Sokaknál előfordult, hogy a függvénytáblában rossz helyen keresték a szükséges információt. Előre sejthető volt, de a kutatás megerősítette, hogy kevesebb hibával dolgoznak azok a tanulók, akiknek a számológépe képes adatokat közönséges tört alakban bevinni és eredményeket is ilyen formában kiírni. A diákok felmérték, hogy az iskolában tanító matematikatanárok hogyan, milyen módszerekkel oktatják az eszközök használatát. Kiderült, a tanár figyelemmel kíséri és folyamatosan fejleszti a tanulók eszközhasználatát, és hogy az ezzel kapcsolatos oktatási módszereik is hasonlóak.