2018.10.11. 20:00
Az Orlay jó helyen szerepel az oktatási intézmények rangsorában: sokat tettek érte
Idén is elkészítették a legjobb középiskolák magyarországi rangsorát. Vas megye sem maradt ki a sorból: második lett a szakközépiskolák között a Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Vendéglátó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma.
Fotó: Nagy Jácint
Hagyomány, hogy minden évben összesítik az ország legjobb középfokú oktatási intézményeit és rangsorolják azokat. Az évek alatt többször szerepelt Vas megyei az első tíz helyezett között. A nemrég közölt lista ezer hazai intézmény ezerhétszáz képzési formáját állította sorba. A legjobbiskola.hu számításokhoz öt esztendő érettségi és kompetenciafelmérési eredményeinek átlagát vette alapul, hogy egységesebb képet kapjon az intézmények teljesítményéről, kivédve azt, hogy egy kevésbé jól sikerült tanév módosíthassa az eredményt. Futó István igazgatót kérdeztük a sikerről, miként értékeli a rangsorban elért második helyezést.
– Nagyon meglepődtem, hiszen a második hely kiugróan jó eredmény országos szinten. Az elmúlt évtizedben rendszeresen a különféle rangsorok élvonalában szerepelt iskolánk, a második hely elérése nagyon komoly eredménynek számít. Egy sok elemből álló országos adatbázis – amit az Oktatási Hivatal kezel – áll a felhasznált adatok mögött, amelyben érettségieredmények, létszám- és egyéb adatok szerepelnek. Ahhoz kapcsolódott egy informatikai algoritmus, amely összesítette az eredményeket és létrehozta a listát – ez a ma rendelkezésre álló adatok közül a leghitelesebb eredmény, hozzátéve, hogy az iskolai munka minden paraméterét nem lehet számokban kimutatni – mondta el az intézményvezető.
Véleménye szerint ez a mostani eredmény azért is számottevő, mivel nemcsak a végső eredményeket listázza, hanem törekedett arra is, hogy a kompetenciamérésen keresztül valamelyest a bemeneti értékeket is. Ezáltal jó lehetősége volt a rendszernek arra, hogy megragadja a hozzáadott értéket, az iskola valós teljesítményét. Az igazgató kiemelte, kollégáinak kitüntetett szerepe van az elért helyezésben. Hangsúlyozta azt is, hogy a tradíciók meghatározóak a – helyiek által emlegetett – kereskedelminél, hiszen szakképzés tekintetében mindig az élvonalban jártak országos szinten.
Orlay-országos 2. helyezés
Nagy húzóerőt jelentenek a kéttannyelvű osztályok, a turisztikai osztályban a szakmai tárgyakat német nyelven tanítják, a kereskedelemmarketingben pedig angol nyelven. Futó István szerint ezen tagozatok az egész intézmény működésére kihatnak, pozitívan hat a többi osztályban elvégzett munkára. Az iskola vezetőjétől megtudtuk, hogy 1988-ban indult a magyar–német kéttannyelvű osztály, ez mindvégig húzótagozat volt, majd 2008-ban indították a magyar–angol kéttannyelvű osztályt. Továbbtanulás szempontjából a nyelvtudásnak kiemelt szerepe van. Az igazgató hozzátette, hogy tavaly 175 érettségiző közül hatvanan emelt szintűt tettek németből vagy angolból. Így jóval egyszerűbben tudnak bejutni a felsőfokú oktatási intézményekbe is. Úgy véli, a hangsúlyos idegennyelv-oktatáson kívül a gyakorlatorientált duális szakképzés, a kettő összekapcsolása a siker kulcsa. A diákok érdemein túl kiemelte a tanári gárda felkészültségét és a héten kapott elismerésüket is. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal főigazgatója adott át pályaorientációs díjat az oktatási intézménynek az országban egyedüliként.
A Kereskedelmi és Vendéglátó Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium tanárai mutatták be angol nyelvű prezentációjukat a náluk tanulható szakmákról. Munkájukkal a szakképzési centrumok közül egyedüliként érdemelték ki a rangos elismerést.
Kíváncsiak voltunk a diákok véleményére is, hogy miért jó az intézmény tanulójának lenni, azzal a tudattal, hogy az ország második legjobb szakközépiskolájába járhatnak. Három diák: Szabó Laura 11/C osztályos, Köves Gábor Viktor 5/13/A osztályos és Varga Zsolt 11/A osztályos tanuló egyhangúlag az idegennyelv-oktatás és a szakmai tárgyak összefonódását emelte ki, mindannyian ezért választották az intézményt. Hozzátették: közösségként megvannak a saját szokásaik, hagyományaik az iskolán belül, jó a kapcsolat az osztályon belül és az osztályok között is. Szavaikat így zárták: „orlaysnak lenni egy életérzés”. NJU