A legjobb középiskolák között

2018.10.11. 20:00

Az Orlay jó helyen szerepel az oktatási intézmények rangsorában: sokat tettek érte

Idén is elkészítették a legjobb középiskolák magyarországi rangsorát. Vas megye sem maradt ki a sorból: második lett a szakközépiskolák között a Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Vendéglátó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma.

Nemes Judit

Fotó: Nagy Jácint

Hagyomány, hogy minden évben összesítik az ország legjobb középfokú oktatási intézményeit és rangsorolják azokat. Az évek alatt többször szerepelt Vas megyei az első tíz helyezett között. A nemrég közölt lista ezer hazai intézmény ezerhétszáz képzési formáját állította sorba. A legjobbiskola.hu számításokhoz öt esztendő érettségi és kompetenciafelmérési eredményei­nek átlagát vette alapul, hogy egységesebb képet kapjon az intézmények teljesítményéről, kivédve azt, hogy egy kevésbé jól sikerült tanév módosíthassa az eredményt. Futó István igazgatót kérdeztük a sikerről, miként értékeli a rangsorban elért második helyezést.

– Nagyon meglepődtem, hiszen a második hely kiugróan jó eredmény országos szinten. Az elmúlt évtizedben rendszeresen a különféle rangsorok élvonalában szerepelt iskolánk, a második hely elérése nagyon komoly eredménynek számít. Egy sok elemből álló országos adatbázis – amit az Oktatási Hivatal kezel – áll a felhasznált adatok mögött, amelyben érettségieredmények, létszám- és egyéb adatok szerepelnek. Ahhoz kapcsolódott egy informatikai algoritmus, amely összesítette az eredményeket és létrehozta a listát – ez a ma rendelkezésre álló adatok közül a leghitelesebb eredmény, hozzátéve, hogy az iskolai munka minden paraméterét nem lehet számokban kimutatni – mondta el az intézményvezető.

Véleménye szerint ez a mostani eredmény azért is számottevő, mivel nemcsak a végső eredményeket listázza, hanem törekedett arra is, hogy a kompetenciamérésen keresztül valamelyest a bemeneti értékeket is. Ezáltal jó lehetősége volt a rendszernek arra, hogy megragadja a hozzáadott értéket, az iskola valós teljesítményét. Az igazgató kiemelte, kollégáinak kitüntetett szerepe van az elért helyezésben. Hangsúlyozta azt is, hogy a tradíciók meghatározóak a – helyiek által emlegetett – kereskedelminél, hiszen szakképzés tekintetében mindig az élvonalban jártak országos szinten.

 

Nagy húzóerőt jelentenek a kéttan­nyelvű osztályok, a turisztikai osztályban a szakmai tárgyakat német nyelven tanítják, a kereskedelemmarketingben pedig angol nyelven. Futó István szerint ezen tagozatok az egész intézmény működésére kihatnak, pozitívan hat a többi osztályban elvégzett munkára. Az iskola vezetőjétől megtudtuk, hogy 1988-ban indult a magyar–német kéttannyelvű osztály, ez mindvégig húzótagozat volt, majd 2008-ban indították a magyar–angol kéttannyelvű osztályt. Továbbtanulás szempontjából a nyelvtudásnak kiemelt szerepe van. Az igazgató hozzátette, hogy tavaly 175 érettségiző közül hatvanan emelt szintűt tettek németből vagy angolból. Így jóval egyszerűbben tudnak bejutni a felsőfokú oktatási intézményekbe is. Úgy véli, a hangsúlyos idegennyelv-oktatáson kívül a gyakorlat­orientált duális szakképzés, a kettő összekapcsolása a siker kulcsa. A diákok érdemein túl kiemelte a tanári gárda felkészültségét és a héten kapott elismerésüket is. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal főigazgatója adott át pályaorientációs díjat az oktatási intézménynek az országban egyedüliként.

A Kereskedelmi és Vendéglátó Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium tanárai mutatták be angol nyelvű prezentációjukat a náluk tanulható szakmákról. Munkájukkal a szakképzési centrumok közül egyedüliként érdemelték ki a rangos elismerést.

Kíváncsiak voltunk a diá­kok véleményére is, hogy miért jó az intézmény tanuló­jának lenni, azzal a tudattal, hogy az ország második legjobb szakközépiskolájába járhatnak. Három diák: Szabó Laura 11/C osztályos, Köves Gábor Viktor 5/13/A osztályos és Varga Zsolt 11/A osztályos tanuló egyhangúlag az idegen­nyelv-oktatás és a szakmai tárgyak összefonódását emelte ki, mindannyian ezért választották az intézményt. Hozzátették: közösségként megvannak a saját szokásaik, hagyományaik az iskolán belül, jó a kapcsolat az osztályon belül és az osztályok között is. Szavaikat így zárták: „orlaysnak lenni egy életérzés”. NJU

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában