Elemzés

2018.11.23. 07:00

Még tovább zuhanhatnak majd az üzemanyagárak

Egy hónap alatt a benzin több mint negyven, a gázolaj pedig csaknem húsz forinttal lett olcsóbb. Az elkövetkező hetekben várhatóan tovább esnek az üzemanyagárak.

Budai Dávid

Cser János tankolni segít egyautósnak. Ma a gázolaj hat, a benzin öt forinttal lett olcsóbb, rövid távon további árcsökkenésre kell számítani

Forrás: vasnepe

Fotó: Szendi Péter

Akinek van autója, annak biztosan feltűnt, hogy több mint egy hónapja gyakorlatilag folyamatosan zuhannak az üzemanyagárak. Ma éppen a gázolaj hat, míg a benzin öt forinttal lett olcsóbb. Gázolaj esetében volt egyszer ugyan egy háromforintos visszadrágulás, de összességében így is komoly árcsökkenésről beszélhetünk mindkét üzemanyag esetében. A benzinért 42, a gázolajért pedig 19 forinttal kell kevesebbet fizetnünk most, mint október 17. előtt, ezzel a benzin átlagára 364, míg a gázolajé 416 forintra módosult a magyar kutakon. De vajon meddig tart az árzuhanás, és mi generálja az extrém áresést? Szakértőnk segítségével elemezzük a helyzetet.

Lencse Zsolt hosszú évek óta üzemeltet kúthálózatot a megyében, mi sem először kérdezzük az üzemanyagot érintő trendfordulókról. Most is a világpiaci kitekintővel kezdjük, hiszen az olajármozgást igazi nagyhalak befolyásolják, közülük is leginkább a Kőolaj-exportáló Országok Szervezet (OPEC) tagországai. Amikor hónapokkal korábban bejelentették, hogy csökkentik a termelést, megemelkedett a Brent olaj hordónkénti ára. Az Iránnal szembeni szankciók életbe lépésével is mindenki hasonlóra volt felkészülve, ehhez képest a szankciók nem hoztak komoly változást, sőt, mivel magas olajtartalékokról szóló hírek láttak napvilágot, zuhanni kezdtek az árak. Lencse Zsolt elmondta, a nagy készlet jórészt a palaolajnak köszönhető, aminek a kitermelési költségei az utóbbi években sokat csökkentek.

Cser János tankolni segít egyautósnak. Ma a gázolaj hat, a benzin öt forinttal lett olcsóbb, rövid távon további árcsökkenésre kell számítani
Fotó: Szendi Péter

Megtudtuk: a közelgő ünnepek nem igazán befolyásolják majd az árakat, viszont az elhúzódó aszály nagyon is. Gyakorlatilag leállt Európa folyóin a hajózás, ezért nemcsak az áruk vesztegelnek a kikötőkben, de a nyersolaj sem tud eljutni a finomítókig. Több töltőállomás ideiglenesen kénytelen volt bezárni Európában, Magyarországon nincsenek ellátási gondok. De soha ilyen nagyra nem nyílt még az üzemanyagár-olló mint most, amikor 52 forint a különbség a benzin és a gázolaj között.

Egyes elemzők a közeljövőben akár negyvenforintos hordónkénti olajárat sem tartanak elképzelhetetlennek – jelenleg 63 dollár egy hordó – de szakértőnk szerint erre kicsi az esély. A reális, hogy az olaj hordónkénti ára 50-60 forintos áron stabilizálódik. Azt azonban látni kell, hogy az olcsó olaj önmagában még nem eredményez olcsó üzemanyagot is. Az ár ugyanis sok mindenből áll össze, kezdve az adóktól, a szállítási, finomítási költségeken át a kiskereskedők árréséig, és természetesen a forint–dollár aktuális árfolyama is igencsak meghatározó. A benzin és gázolaj is 2012-ben volt a legdrágább. Előbbi literjéért 451, míg utóbbiért 449 forintot kértek, ekkoriban 110 és 120 dollár között ingadozott a nyers­olaj ára. Jól látszik, hogy bár hat éve csaknem duplája volt az olaj ára a mostaninak, ez a végfogyasztói árban alig látszik.

Lencse Zsolt elmondta, rövid távon további áresésre kell berendezkedni, de ingyen nem fogunk autózni a jövőben sem. A dízelek kiszorításával és egyáltalán a belső égésű motorok térvesztésével, az elektromos és hibrid hajtású járművek elterjedésével biztosan veszítenek jelentőségükből a kőolajszármazékok, ami az árak letörését hozhatja magával.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában