Szívja és fújja a port

2019.02.23. 07:00

Falufórumot tartottak Vasszentmihályon az M8-as gyorsforgalmi út építése okán

Falu­fórumot hívtak össze a településen. A lakosság az M8-as gyorsforgalmi út építésével kapcsolatos kérdéseire kért választ az illetékesektől.

Tersztyánszky Krisztina

Nagy érdeklődés kísérte a fórumot, amelyen kérdések és válaszok is elhangzottak. Aki felvételünkön hozzászól: Bácsi Sándorné Fotó: Szendi Péter

A fórumon részt vett a beruházó, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a kivitelezők részéről a Duna Aszfalt Kft. képviselője, valamint képviseltette magát a megyei környezetvédelmi hatóság is. Hiába hívták meg, nem jött viszont senki a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től és a Szentgotthárdi Rendőrőrstől. A településen az év elején indultak el a kivitelezéssel kapcsolatos földmunkák és az anyagszállítás. A lakosság máris sokallja a porszennyezést és az épületek rezgését.

Sopár Márton projektvezető részletesen beszámolt az építkezést megelőző intézkedésekről: a környezetvédelmi hatástanulmányról, valamint arról is, hogy a szállítási és földmunkák előtt monitoringpontokat jelöltek ki a károsító tényezők mérésére. A lakóingatlanoknál pedig állapotfelmérést végeztek, hogy a munkák végeztével mérhető legyen az épületekben okozott kár. Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. ­innovációs főmérnöke hangsúlyozta, hogy a munkákat a szerződés és a jogszabályok betartásával végzik. Az építőanyagok szállítása egyedül a 8-as főúton lehetséges, viszont induláskor leponyvázzák a teherautókat és rendszeresen seprőgéppel tisztítják az utakat.

Nagy érdeklődés kísérte a fórumot, amelyen kérdések és válaszok is elhangzottak. Aki felvételünkön
hozzászól: Bácsi Sándorné Fotó: Szendi Péter

A hozzászólók nehezményezték, hogy az épületek felmérése csak formálisan történt meg. A házakba nem mentek be, csak kívülről fotóztak – sokan attól félnek, hogy ez nem lesz elég a károk bizonyítására. Elhangzott, hogy a seprőgépek alul beszívják a port, felül pedig kifújják, az emberek egészségét károsítja a szennyezés. A házak rezgését és a szennyezést is súlyosbítja, hogy a teherautók nemritkán hetven, nyolcvan kilométer per óra sebességgel száguldoznak az 1,2 kilométeres belterületi szakaszon. Akadt azért a lakók közül olyan is, aki megköszönte az építést, amely révén a falu felszabadul a napi hatezres átmenő gépjárműforgalom alól.

A beruházó és a kivitelező egyaránt megígérte, hogy orvosolni fogja a panaszokat. Ahogy Lehel Zoltán fogalmazott: nekünk az az érdekünk, hogy az új út határidőre és jó minőségben elkészüljön. Két évig itt fogunk dolgozni, nekünk is fontos, hogy jó kapcsolatban legyünk a lakossággal. Ígérte, az alvállalkozókat kötelezni fogja a sebességkorlátozás betartására, a ponyva használatára és a hatékony takarításra. A nem kielégítő épületfelmérés helyett pedig készítenek egy korrektet. ­Sopár Márton a felvetődött igény alapján kezdeményezi, hogy Vasszentmihály térségében is létesítsenek monito­ringpontot. Kilátásba helyezte továbbá, hogy amíg az autók ponyvázása, a megfelelő takarítás és a gyorshajtás ügye nem oldódik meg, le fogják állítani a munkát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában