2019.11.27. 07:00
Színek a gyógypedagógiában – Országos szakmai konferenciát szerveztek
Színek a gyógypedagógiában címmel országos szakmai konferencia helyszíne volt kedden a Kámoni Arborétum ökoturisztikai látogatóközpontja.
Fekete-Szabó Viola a kommunikáció alternatív eszközökkel való támogatásáról is beszélt Fotó: Horváth Balázs
Két és fél éve futó pályázat része volt a konferencia, amelyet megelőztek már workshopok, nemzetközi tanácskozás, integrált programok, amelyeken a többségi iskolába járó gyerekek ismerkedhettek sérült társaikkal, de létrehoztak feladatbankokat és ismeretterjesztő kiadványokat is, sorolta Lendvai Katalin, a házigazda Aranyhíd EGYMI intézményvezetője. Köszöntőjében úgy fogalmazott: a laikus számára a gyógypedagógus egy szakma, valójában ahányféle sérüléssel élő gyermek van – érzékszervi, mozgás- vagy értelmi fogyatékos, pszichésen sérült, autista és ezek változatai –, annyiféle szaktudás szükséges. Ezt a sokféleséget próbálták megmutatni, és azt, hogy a szakemberek tudása úgy illeszkedik egymáshoz, mint egy puzzle darabjai.
Nem csak egy dologra koncentrált tehát a konferencia: a korai fejlesztéstől a felnőtt fogyatékkal élőkkel való munkáig, az augmentatív kommunikációtól a zeneterápiáig több területet érintett. Szakemberekkel, szülőkkel, főiskolai hallgatókkal telt meg a terem, akik először az értelmi fogyatékos, Down-szindrómás és autista fiatalokból alakult Szombathelyi Napsugár Zenekar örömzenéléséből kaptak egy adaggal: a lélek rezdüléseit mutatták meg a dobok ritmusára.
A kommunikátor végzettségű, Vakvagányként ismert szombathelyi író-blogger Horváth Nikoletta A másság csak egy állapot, a lényeg a lélek címmel tartott előadást. Beszélt a 2001-ben kezdődött kálváriájáról – akkor kezdett romlani a látása –, ritka betegségéről, a hétköznapjairól, hűséges vakvezető kutyájáról, Liliről és a terveiről is.
A halmozottan fogyatékos mozgáskorlátozott gyerekek budapesti beiskolázású intézménye a Csillagház EGYMI. Egyik gyógypedagógusuk, Fekete-Szabó Viola a kommunikáció augmentatív és alternatív eszközökkel való támogatásának lehetőségeit vázolta. Ez a beszédükben vagy beszédértésükben súlyosan akadályozottak nem beszéden alapuló kommunikációját takarja (AAK), a gyógypedagógia egyik legfiatalabb ágáról van szó. Segíti a sérültek beilleszkedését, a sérült kommunikáció által okozott hátrányok csökkentését.
Színek a gyógypedagógiában
Pappné Kovács Dóra és Császárné Ősze Zsófia az Aranyhíd EGYMI Micimackó óvodájából érkezett: az AAK ottani alkalmazásáról szólt az előadásuk. Fábián Gábor, a Magyar Speciális Mozgókép Egyesület elnöke arról beszélt, mit jelent a filmkészítés a fogyatékossággal élő emberek életében. Erdősi Katalin a zeneterápiás foglalkozásokról szólt, Bárdosi Emőke gyógypedagógus-logopédus pedig a logopédiai munkáról az autista gyermekekkel. A látogatóközpont előadótermében kiállítás mutatta be az Aranyhíd EGYMI tanulóinak munkáit.