Utánajártunk!

2020.02.07. 07:00

Januárban közel 2100 mikuláscsomagot helyeztek el a szombathelyi parkolófelügyelők

Kommentáradat érkezett a vaol.hu oldalon múlt héten megjelent cikkünkhöz, amelyben egy kismama mobilparkolásos esetét írtuk le. A témát ezért jobban körbejártuk, és megtudtuk azt is, hogy januárban közel 2100 mikuláscsomagot helyeztek el a szombathelyi parkolófelügyelők.

Papp Kata

Az egyik leggyakoribb hiba, ha elgépeljük a rendszámot. Ezért is fontos a válaszüzenet ellenőrzése

Fotó: Unger Tamás

Korábban írtunk az édesanyáról, aki nem kapott sms-ben visszaigazolást mobilparkolásáról, így megbüntették. A Szova NZrt-hez bement panaszra, ahol közölték vele, hogy meg kell várni a visszaigazoló üzenetet, s aztán érvényes csak a parkolás. Tehát a díjat be kell fizetni. Cikkünk megjelenése után több üzenetet kaptunk. Néhányat közülük ezúton is megosztunk.

Néhány olvasói eset

Az egyik: „A Szily János utcában található TB-hivatalba igyekeztem, fél 12 tájt értem oda. Megvettem gyorsan a 702-es zónába a jegyemet, és rohantam, ugyanis a hivatal csak délig van nyitva. Sikerült is 11.50 körül végeznem az ügyemmel, mire jövök ki, a kocsimon ott a kis piros csomag, s a parkolóőr épp indult tovább. Megállítottam, és mutattam neki az sms-t a visszaigazolásról: Mire ő közölte, hogy látta, hogy vásároltam, de az a 701-es zóna. Kiderült, hogy a táblán feltüntetett 702-es zóna csak egy belső parkolóra vonatkozik, csak egy információs táblát helyeztek ki. Kérdem én, miért nem csak a különbözetet kell kifizetnem, esetleg egy kis extra díjjal? Egyből 4200 forinttal kell büntetni? Húsz percet voltam bent.”

A másik: „A kórházba indultam látogatóba, megvettem a jegyet mobilparkolással. Amikor jöttem ki, láttam, hogy a szélvédőmre egy ismeretlen jótevőm – gondolván, hogy nem vettem jegyet – rátette még egy óráig érvényes jegyét. Sok helyen már ezt sem lehet megtenni, hiszen az automatáknál is be kell ütnünk a rendszámot.”

Az egyik leggyakoribb hiba, ha elgépeljük a rendszámot. Ezért is fontos a válaszüzenet ellenőrzése
Fotó: Unger Tamás

A harmadik: „Én egyszer elírtam egy karaktert, bementem a Szovához, bemutattam az sms-t és törölték a büntit. Neki is megtehette volna igazán az ügyintéző, mert a telefonban ott van, láthatta, hogy elküldte.”

A közösségi oldalunkon indult kommentáradat és kérdésözön arra ösztönzött minket, hogy alaposabban körüljárjuk a témát a Szova NZrt-nél, és ezzel is segítsük a szombathelyi parkolótársadalmat.

A Szova NZrt reagált

– Parkolóőr kollégáink feladata a fizetőparkolási rendszer törvényeinek és szabályainak betartatása. Ezek alapján nincs lehetőségük rugalmasan kezelni az egyes parkolások sajátosságait: a díjfizetés nélküli parkolás esetén pótdíjat szabnak ki függetlenül attól, hogy ki az ügyfél és milyenek az adott parkolás körülményei. Nem mentesíti az autóst a pótdíjazás alól, ha a szabályok ismeretének hiánya miatt nem tartotta be őket, ha sietett, ha nem volt nála apró, vagy ha úgy gondolta, fél óra alatt végez, de elhúzódott az ügye és közben lejárt a parkolójegye, stb. Kollégáink számtalan kifogással találkoznak munkájuk során, számos atrocitás is éri őket a pótdíjazott autósok részéről. Természetesen előfordul, hogy parkolóőreink hibáznak: ezekben az esetekben az ügyfélszolgálatunkon törlésre kerül a pótdíj, ha az ügyfelünk bizonyítani tudja az igazát. Ezekért az autósok elnézését kérjük! – közölte lapunkkal a Szova NZrt. kommunikációs és HR-munkatársa, Potyondi Nikoletta.

Megtudtuk azt is, ha a jármű díjfizetési kötelezettség alá eső várakozási területen díjfizetés nélkül várakozik, vagy a kifizetett várakozási időt egy óránál rövidebb időre történt fizetés esetén 5 perccel, egy órára, vagy annál hosszabb időre történt fizetés esetén legalább 15 perccel túllépi, várakozási esetenként egyórai várakozási díjat, továbbá pótdíjat is kell fizetni.

A parkolójegy vásárlására biztosított türelmi időről is kérdeztük a társaságot, a válaszban úgy fogalmaztak: – Az ÁSZF alapján a parkolójegy megváltására biztosított türelmi idő 5 perc. A büntetés kiszabását követően jegyet nem áll módunkban elfogadni, ilyen esetekben pótdíjat kell fizetni.

A cégnek arra vonatkozóan nincsen kimutatása, hogy az ellenőrzött parkolások hány százaléka kap pótdíjat. Úgy tájékoztattak, naponta 80-100 db pótdíjat szabnak ki, januárban ennek száma 2067 volt. Ezek többségét – több, mint 1600 darabot – díjnemfizetés miatt rótták ki.

Mi történik, ha elgépeljük a rendszámot?

Olvasónk panaszához kapcsolódóan azt is megkérdeztük, hogy ha a parkoló személy a rendszámát elgépeli, és a büntetést követően bemutatja az sms-t a Szova NZrt-nél, eltekintenek-e a pótdíjtól. A válaszból kiderült: – Az mentesül a díjfizetés nélküli várakozás miatt kiszabott pótdíj megfizetése alól, aki hitelesen igazolni tudja, hogy a várakozási díjat megfizette, azonban a mobilparkolás igénybevétele során gondatlanságból rendszámának legfeljebb egy karakterét hibásan adta meg. Potyondi Nikoletta kitért arra is, hogy a leggyakoribb hiba a rendszámbevitel elhibázása, illetve a rossz övezetre indított mobilparkolás.

Előfordul az is, hogy szolgáltatói hiba miatt nem működik a mobilparkolási rendszer, de ez nem mentesít a díjfizetés alól. Ilyenkor a díjfizetést más módon kell teljesíteni. Gyakori még, ha valaki alkalmazás használatával parkol, hogy a GPS rossz díjövezetet jelöl meg a parkolás helyszíneként, és nem jó övezetre indítja el a parkolást. Ezek a hibák kiküszöbölhetők, ha az ügyfél a visszaigazoló üzenetet elolvassa, tekintettel arra, hogy az minden fontos adatot tartalmaz (rendszám, zónakód). Ha valaki a visszaigazoló üzenetben észleli a hibát, azt tudja korrigálni, mivel az egy percen beül leállított parkolás díjtalan. Ezzel sok kellemetlenségtől és utánajárástól kíméli meg magát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában