Veszélyes évszak

2020.11.15. 07:00

5 tipp a biztonságos őszi vezetéshez

Az ősz nagy kihívás elé állítja az autóvezetőket, a szakemberek szerint ez az egyik legnehezebb évszak vezetéstechnikai szempontból, a nyár száraz, meleg időjárása után kiszámíthatatlan, így gyors alkalmazkodást kíván. Az utakra hullott falevelekkel, hideggel, esővel, köddel és hosszabb sötét napszakokkal kell szembenézniük a volán mögött ülőknek.

vaol.hu

20201109 ködös reggeleken veszélyesek a csúszós utak a közlekedőkre nézve dobronhegy pezzetta umberto pu zalai hírlap

Fotó: Pezzetta Umberto/Zalai Hírlap

Mi teszi igazán veszélyessé az őszi autóvezetést?

A gyakori eső, ami miatt fennáll a veszélye a vízátfolyásnak, főként lejtős útszakaszokon gyűlhet össze a csapadék, ilyenkor megnő a vízen futás veszélye vagyis az aquaplaning. Az abroncs nem képes kiszorítani a közte és az útburkolat közötti vizet, a kerekek elkezdenek csúszni, mintha jégen lennének. Ezt megelőzni a sebesség csökkentésével és a gumiabroncs megfelelő állapotával lehet.

A lehullott falevelek szintén úgy csúszhatnak, mint a frissen hullott hó, ha a teljes útfelületet befedik, akkor fokozottan kerülni kell a hirtelen fékezést és a gyors kormánymozdulatokat. Emellett az útra hullott lombtakaró még az úton lévő felfestéseket is könnyen eltakarhatja. Ezt erősítette meg a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság: „Az őszi időszakban fokozottan balesetveszélyesek azok az útszakaszok, amelyek erdős területeken haladnak át, mivel ezeken a helyeken a nedves útburkolat nehezebben szárad fel, ezáltal hosszabb időn keresztül csúszós marad. Ezek közé tartozik Sorokpolány térsége, a Szombathely és Ják közötti útszakasz, valamint a Kőszeg és Horvátzsidány közötti útszakasz is.”

A köd ugyancsak veszélyt jelent, sokan nem vesznek róla tudomást és úgy vezetnek, mintha nem csökkent volna a látótávolság, miközben alig 50 méterre látnak el. A legfontosabb ilyenkor a megfelelő követési távolság megválasztása, hogy ha kell, bármikor biztonságosan meg tudjunk állni, ha nagyon sűrű a köd, akkor sebességünk ne haladja meg az 50 km/órát. Mindig ködlámpával növeljük a látótávolságot, soha ne a távolságival, mert azokkal a párás szélvédőn nem látjuk az előttünk haladó járművet.

Fotó: Unger Tamás/Vas Népe

A fagy is gondot okozhat: éjszaka már drasztikusan lecsökken a hőmérséklet, ami miatt reggelre jeges, fagyos foltok jelennek meg az út felszínén, különösen a felüljárók, hidak és árnyékosabb területek környékén. Illetve az autó szélvédőjén keletkező fagyást is minden esetben el kell távolítani, sajnos előfordultak már balesetek ennek hiányából.

A vadak ugyancsak plusz veszélyforrást jelentenek, leginkább a szarvasok mozognak, ahol fel is hívják rájuk a figyelmünket, különösen óvatosan közlekedjünk, az út mindkét oldaláról számítsunk kiugró állatokra, legfőképp ha éjszaka vezetünk. Egy vadbaleset akár totálkárossá teheti az autónkat, nem beszélve arról, hogy súlyos sérüléseket is szenvedhetünk.

A rendőrkapitányság tájékoztatása szerint az erdős területeken áthaladó utak mellett fokozottan balesetveszélyesnek mondható a 84-es számú főút – különösen a Sajtoskál-Tompaládony-Rábapaty útszakasz, valamint a Gérce-Káld közötti útszakasz –, a 87-es számú főút – elsősorban a Szombathely-Kőszeg közötti útszakasz –, valamint a 86-os számú főúton leginkább a Szombathely-Körmend közötti szakasza.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában