Folyamatosan foltozzák az utakat

2021.02.10. 14:00

Több mint kétszáz tonna aszfaltot nyeltek el a kátyúk Vas megyében

A kátyúk többsége télen keletkezik, főleg ott, ahol az úttest túl van terhelve. A közútkezelő munkatársai folyamatosan foltozzák az utakat, de a kátyúk újratermelődése elkerülhetetlen.

Budai Dávid

A magyar fő- és mellékútháló­zat átlagéletkora negyven év felett van. Az utakat a mainál kisebb teherbírásra és forgalomra tervezték, elkerülhetetlen tehát a kátyúk kialakulása. A legtöbb bosszantó lyuk télen születik, mivel a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszíti az aszfaltot. Ez a jelenség leginkább csapadékos, illetve változékonyabb időjárás esetén fordul elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki rövid időn belül (nappali pluszok, éjszakai mínuszok). A mostani időjárás tehát kifejezetten kedvez a kátyúk kialakulásának.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ugyan folyamatosan dolgozik a megszüntetésükön, de korlátozottak a lehetőségei, így könnyen előfordulhat, hogy egy autós belehajt egybe, amiből baleset vagy komoly anyagi kár lehet. Van lehetőség kártérítés kérésére, de mielőtt elmondanánk ennek menetét, lássuk, mekkora feladat az úthálózat kátyúmentesítése.

A társaság 32 ezer kilométernyi közúthálózat fenntartási és üzemeltetési feladatait látja el, ebből Vas megyében 49 kilométer gyorsforgalmi, 1526 kilométer fő-, mellék- és bekötőút, valamint 37 kilométer kerékpárút tartozik hozzájuk kátyústól, mindenestül. 2020 novemberétől – azaz a téli üzem kezdetétől – januárig, mintegy 230 tonna kátyúzóanyagot használtak fel burkolathibák javítására a megyében.

A kátyúhelyzet a tavalyihoz hasonlóan alakul, így a felhasznált aszfaltmennyiség is hasonló. Télen a melegaszfalt-­keverő telepek zárva tartanak, ezért csak ideiglenes, hidegaszfaltos javításokat tudnak végezni, ha száraz az időjárás, és a hőmérséklet 0 fok feletti. A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség. Az útellenőri szolgálat folyamatosan járja a megye útjait, tőlük, illetve a társszervek és a közlekedők jelzései alapján, valamint az utak úthálózati szerepe alapján ütemezik a munkákat. Amennyiben az útellenőrök azonnali beavatkozást igénylő úthibát találnak, azt egyből kijavítják. Ezeknek az ideiglenes javításoknak a tartóssága az adott időjárási helyzettől és a forgalmi terhelés mértékétől függően eltérő lehet, az is megesik, hogy ugyanazt a hibát többször is javítaniuk kell egy télen. Pillanatnyilag a legtöbb beavatkozást a 8-as főút Körmend és Rábafüzes közötti szakaszán végzik a szakemberek.

Jellemzően azokon a helyeken találkozhatunk az átlagosnál több burkolathibával, ahol a nem megfelelő teherbírással rendelkező útszakaszokat a nehéz teherjárművek hosszabb ideig veszik igénybe.

Sokan bosszankodnak amiatt, hogy egy adott szakaszon látszólag már befejezték a felújítási munkákat, a forgalomkorlátozás mégis érvényben marad. Ilyen esetekben sokszor arról van szó, hogy bár a látványos munkavégzés valóban befejeződött, de még hátra vannak olyan feladatok, amelyek elvégzése szükséges ahhoz, hogy a közlekedés visszaállhasson a normál körülmények közé, például a padkán vagy a vízelvezető árkon még dolgoznak. A közutasoknak is az az érdeke, hogy minél rövidebb ideig tartsák fenn a korlátozásokat.

Szakemberek azt javasolják, ha elkerülhetetlen, hogy kátyúba hajtsunk, semmiképpen se fékezzünk, hagyjuk, hadd fusson át a kerék a gödrön, szabadon. Ha nem túl nagy a kátyú és nem hajtottunk túl gyorsan, lehet szerencsénk, ha viszont megsérül az autónk, fontos, hogy mindent pontosan dokumentáljunk. A káreseteket legegyszerűbben elektronikusan, a közútkezelő honlapján, az E-Ügyfélszolgálaton keresztül tudjuk beküldeni.

Célszerű csatolni a kárese­mény bekövetkeztét igazoló iratot (fényképet, rendőrségi helyszínelési jegyzőkönyvet), továbbá – ha rendelkezésre áll – a kár összegét igazoló javítási számlát. A bizonyítási teher a bejelentőé, tehát a károsultnak kell igazolnia, hogy a kár ott és úgy következett be, ahogy ő bejelenti. Amennyiben ez sikerül, a közútkezelő megtéríti a kárt. A társaság honlapján bővebb információ is találha­tó,

hogy mit érdemes tenni kárese­mény bekövetkezésekor.

Kiemelt képünkön: Folyamatosan dolgoznak a kátyúk betömésén a szakemberek, képünkön az Egyházashollós és Nemesrempehollós közötti szakaszt teszik rendbe

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában