2021.02.10. 14:00
Több mint kétszáz tonna aszfaltot nyeltek el a kátyúk Vas megyében
A kátyúk többsége télen keletkezik, főleg ott, ahol az úttest túl van terhelve. A közútkezelő munkatársai folyamatosan foltozzák az utakat, de a kátyúk újratermelődése elkerülhetetlen.
20210205 Egyházashollós Kátyúzás, útfelújítás Fotó: Szendi Péter SZP Vas Népe
Fotó: Szendi Péter
A magyar fő- és mellékúthálózat átlagéletkora negyven év felett van. Az utakat a mainál kisebb teherbírásra és forgalomra tervezték, elkerülhetetlen tehát a kátyúk kialakulása. A legtöbb bosszantó lyuk télen születik, mivel a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszíti az aszfaltot. Ez a jelenség leginkább csapadékos, illetve változékonyabb időjárás esetén fordul elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki rövid időn belül (nappali pluszok, éjszakai mínuszok). A mostani időjárás tehát kifejezetten kedvez a kátyúk kialakulásának.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ugyan folyamatosan dolgozik a megszüntetésükön, de korlátozottak a lehetőségei, így könnyen előfordulhat, hogy egy autós belehajt egybe, amiből baleset vagy komoly anyagi kár lehet. Van lehetőség kártérítés kérésére, de mielőtt elmondanánk ennek menetét, lássuk, mekkora feladat az úthálózat kátyúmentesítése.
A társaság 32 ezer kilométernyi közúthálózat fenntartási és üzemeltetési feladatait látja el, ebből Vas megyében 49 kilométer gyorsforgalmi, 1526 kilométer fő-, mellék- és bekötőút, valamint 37 kilométer kerékpárút tartozik hozzájuk kátyústól, mindenestül. 2020 novemberétől – azaz a téli üzem kezdetétől – januárig, mintegy 230 tonna kátyúzóanyagot használtak fel burkolathibák javítására a megyében.
Jellemzően azokon a helyeken találkozhatunk az átlagosnál több burkolathibával, ahol a nem megfelelő teherbírással rendelkező útszakaszokat a nehéz teherjárművek hosszabb ideig veszik igénybe.
Sokan bosszankodnak amiatt, hogy egy adott szakaszon látszólag már befejezték a felújítási munkákat, a forgalomkorlátozás mégis érvényben marad. Ilyen esetekben sokszor arról van szó, hogy bár a látványos munkavégzés valóban befejeződött, de még hátra vannak olyan feladatok, amelyek elvégzése szükséges ahhoz, hogy a közlekedés visszaállhasson a normál körülmények közé, például a padkán vagy a vízelvezető árkon még dolgoznak. A közutasoknak is az az érdeke, hogy minél rövidebb ideig tartsák fenn a korlátozásokat.
Szakemberek azt javasolják, ha elkerülhetetlen, hogy kátyúba hajtsunk, semmiképpen se fékezzünk, hagyjuk, hadd fusson át a kerék a gödrön, szabadon. Ha nem túl nagy a kátyú és nem hajtottunk túl gyorsan, lehet szerencsénk, ha viszont megsérül az autónk, fontos, hogy mindent pontosan dokumentáljunk. A káreseteket legegyszerűbben elektronikusan, a közútkezelő honlapján, az E-Ügyfélszolgálaton keresztül tudjuk beküldeni.
Célszerű csatolni a káresemény bekövetkeztét igazoló iratot (fényképet, rendőrségi helyszínelési jegyzőkönyvet), továbbá – ha rendelkezésre áll – a kár összegét igazoló javítási számlát. A bizonyítási teher a bejelentőé, tehát a károsultnak kell igazolnia, hogy a kár ott és úgy következett be, ahogy ő bejelenti. Amennyiben ez sikerül, a közútkezelő megtéríti a kárt. A társaság honlapján bővebb információ is található,
hogy mit érdemes tenni káresemény bekövetkezésekor.
Kiemelt képünkön: Folyamatosan dolgoznak a kátyúk betömésén a szakemberek, képünkön az Egyházashollós és Nemesrempehollós közötti szakaszt teszik rendbe